Gå til innhold

Dette er TGs supernettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så herlig. Når TG får telefonsamtaler fra andre ISP'er om å pent slutte med slukingen av ressursene via utenlandskablene så sier det litt om hvor heftig nettlinja til vikingskipet egentlig er, men på en annen side skremmer det meg litt hvor lite det er som skal til for at fiberkablene til utlandet egentlig er dimmensjonert for hard trafikk. 5300 nerder klarer å strupe oppkoblingen som opp til 5 millioner mennesker egentlig deler på, eller i realiteten: 2 millioner brukere mellom 10 og 70 år som deler på samme kapasiteten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så herlig. Når TG får telefonsamtaler fra andre ISP'er om å pent slutte med slukingen av ressursene via utenlandskablene så sier det litt om hvor heftig nettlinja til vikingskipet egentlig er, men på en annen side skremmer det meg litt hvor lite det er som skal til for at fiberkablene til utlandet egentlig er dimmensjonert for hard trafikk. 5300 nerder klarer å strupe oppkoblingen som opp til 5 millioner mennesker egentlig deler på, eller i realiteten: 2 millioner brukere mellom 10 og 70 år som deler på samme kapasiteten.

Nå er det sikkert ikke vanlig at 5 millioner laster ned (og opp) like mye som 5300 nerder gjør på én uke på TG.

 

Jeg kjenner en som pleier å jobbe som tekniker på TG hvert år. Var morsomt å lærerrikt å snakke med han da jeg var utplassert (via NAV) i IT avdelinga i en bedrift han jobba hos. Koste meg veldig å lære om nettverk, servere osv. Jeg programmerte til og med en slags cluster programvare til bruk med Blender, og testa det ut på mine egne server satt i cluster (på et lukka nettverk som lab). Morsomt. :D

 

EDIT: Mener å huske at jeg brukte Scientific Linux som OS. Jeg hadde en maskin som sendte ut et boot image, til hver enkelt maskin hver gang de boota, så de hadde all programvare de trengte. Kjørte de andre maskinene som diskless. Og den ene maskina fungerte både som DNS, DHCP og kjørte server versjonen av programvaren min, samt den kjørte også en webserver som man kunne se statusen for hver "jobb". ^_^

 

Gode minner. :)

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet hos tre ISP'er de siste årene. Normalen er at alle overselger kapasiteten sin fordi den totale brukermassen aldri bruker hele potensialet i nettlinjen sin hjemme samtidig, men når store ting skjer som katastrofer eller store ting ellers, så merkes det i infrastrukturen. Kanskje du husker 22. juli 2011. Den dagen brøt jo flere nett sammen lokalt fordi alle skulle ha tak i sine kjente og kjære. Generelt sett er ikke infrastrukturen (les: mobilnettet) ikke designet til at absolutt alle skal bruke det samtidig. En annen ting verdt å merke seg er fiberkablene som går mellom Norge og utlandet. Før jul var det problemer med en fiberkabel mellom Norge og Sverige. På kundeservice fikk vi beskjed fra kundene at de opplevde ping spikes og slet med å laste utenlandske nettsider.

 

For de som spilte LoL osv, så slet de med sykt høy ping, iallfall mot serverne i Nederland. Konklusjonen er at det ikke skal mer til. Trafikken ble jo routet via en annen fiberkabel lenger nord i Norge, men likevel ble det merket.

 

Så i tilfelle TG har dem et sykt sterkt lokalt nettverk i selve skipet, og uplink til NIX og til ellers i Norge. BRUT hos Telenor er dimmensjonert for veldig mye trafikk, men det er liksom linken(e) ut fra Norge som er flaskehalsen når 5300 hardcore nerder sitter og laster ned halve internett samtidig. Nå er det jo snakk om at det skal bli en direkte link mellom Norge og tyskland når det legges en ny sjøkabel. Kommer det i drift så vil vi alle merke en positiv utvikling av kapasitet utenlands fra Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ikke uvanlig å ha gigabit ethernet eller wifi på dagens PCer og nettbrett og smarttelefoner, så i teorien kan man nok bruke 10 000 Gbit/s om alle på TG skulle makset bruken sin samtidig. Kablene fra Norge mot utenlandske servere går vel via Sverige og det hadde vært interessant å hatt en oversikt over hva slags infrastruktur som brukes mellom f.eks. Norge og USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da har vi i dag lært at Norge trenger flere kraftige forbindels til utlandet.

 

Synes vi burde spandrt på oss kabel via Svalbard, under pol-isen og ned til Asia. En link fra vestlandet til UK hadde også gjort seg, og så kunne sørlendigene klasket en fiber rett til Tyskland.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uvanlig å ha gigabit ethernet eller wifi på dagens PCer og nettbrett og smarttelefoner, så i teorien kan man nok bruke 10 000 Gbit/s om alle på TG skulle makset bruken sin samtidig. Kablene fra Norge mot utenlandske servere går vel via Sverige og det hadde vært interessant å hatt en oversikt over hva slags infrastruktur som brukes mellom f.eks. Norge og USA.

 

Slik jeg har lest det, så har ikke bordswitchene mer en 2 gbps uplink.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke uvanlig å ha gigabit ethernet eller wifi på dagens PCer og nettbrett og smarttelefoner, så i teorien kan man nok bruke 10 000 Gbit/s om alle på TG skulle makset bruken sin samtidig. Kablene fra Norge mot utenlandske servere går vel via Sverige og det hadde vært interessant å hatt en oversikt over hva slags infrastruktur som brukes mellom f.eks. Norge og USA.

 

Det er ganske mye mer enn nettverkskortene i PCene som begrenser teoretisk maksimal hastighet, f.eks. er uplink til APene 1Gbs (dvs. alle brukerne på ett AP deler på den linken) og uplink til bordswitchene er 3Gbs. Videre er totalbåndbredde mellom distroswitchene og kjernen 20Gbs, og link mellom kjerne og tele-SW/NOC 80Gb/s. Selvfølgelig er det _mulig_ å dimensjonere opp dette, men det vil koste skjorta....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Haha. Meru wireless og fortinet firewall

Søppel!!!!

 

Jeg har bedre utstyr hjemme en de har på TG. LOL

Skikkelig "tøffing" du....

Nei, men Meru og Fortinet er shait

Vel, da har du en annen erfaring med de leverandørene enn veldig mange andre. Om du har en gammel lolboks under senga di så vil det ikke si at nytt enterprise-utstyr av de produsentene er dårlige greier.

 

 

Det er vel ikke uvanlig å ha gigabit ethernet eller wifi på dagens PCer og nettbrett og smarttelefoner, så i teorien kan man nok bruke 10 000 Gbit/s om alle på TG skulle makset bruken sin samtidig. Kablene fra Norge mot utenlandske servere går vel via Sverige og det hadde vært interessant å hatt en oversikt over hva slags infrastruktur som brukes mellom f.eks. Norge og USA.

Slik jeg har lest det, så har ikke bordswitchene mer en 2 gbps uplink.

Det er feil, alle deltagerswitcher har 3Gbit/s lastbalanserte uplinks.

 

// j-, tech:server

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Haha. Meru wireless og fortinet firewall

Søppel!!!!

 

Jeg har bedre utstyr hjemme en de har på TG. LOL

Skikkelig "tøffing" du....
Nei, men Meru og Fortinet er shait
Vel, da har du en annen erfaring med de leverandørene enn veldig mange andre. Om du har en gammel lolboks under senga di så vil det ikke si at nytt enterprise-utstyr av de produsentene er dårlige greier.

 

 

Det er vel ikke uvanlig å ha gigabit ethernet eller wifi på dagens PCer og nettbrett og smarttelefoner, så i teorien kan man nok bruke 10 000 Gbit/s om alle på TG skulle makset bruken sin samtidig. Kablene fra Norge mot utenlandske servere går vel via Sverige og det hadde vært interessant å hatt en oversikt over hva slags infrastruktur som brukes mellom f.eks. Norge og USA.

Slik jeg har lest det, så har ikke bordswitchene mer en 2 gbps uplink.
Det er feil, alle deltagerswitcher har 3Gbit/s lastbalanserte uplinks.

 

// j-, tech:server

Jeg har PA-5050 x2 og Aruba M3 blade med 680 lisenser x 2. Jeg kunne hosta TG og hatt firewall i L7 og kjørt Wireless på flere kanaler :) haha

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Haha. Meru wireless og fortinet firewall

Søppel!!!!

 

Jeg har bedre utstyr hjemme en de har på TG. LOL

Skikkelig "tøffing" du....

Nei, men Meru og Fortinet er shait

Fordi?

Fortinet kjør konfigurasjonen aktiv med en gang. hvis du har brukt det og andre firewaller så veit du det er crap. har du bare brukt Fortinet så veit du ikke bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...