Gå til innhold

Her slukker de flammer ved hjelp av dundrende bass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan revolusjonere brannslukking.

Nei. Dette er det samme som å blåse ut stearinlys. Det fungerer greit nok på mindre branner som ikke selvantenner så lett, men til større branner så fungerer det heller dårlig. Den største skalaen jeg har sett trykk brukt som brannslukking er bruk av eksplosiver til å slukke oljebranner i Kuwait.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at du vil kunne skade både inventar, El-utstyr og til og med drepe mennesker om du skal ha tilstrekkelig nok effekt for å ta større branner/kraftig gnist. Eksplosiver er ekstreme eksempler på så høyt lydnivå (kalles da også sjokkbølge, som er det samme) du kommer, og er som Simen1 nevner et gammelt prinsipp. 

 

Ser ikke for meg at de klarer å ta en hissig elektrisk brann, eller andre branner som ikke er svært sentralisert. Og selv da har jeg min lille tvil. Ikke lar lavfrekvent lyd la seg retningsstyre særlig bra heller. Og krever store, tunge og kraftige magneter med spoler som sluker strøm.

 

For bygninger med store maskiner så er CO2 eller andre gasser bort sett fra oksygen som regel brukt, og som tar slike branner ut svært effektivt. Nedsiden er selvsagt at det også dreper mennesker, men med alarmer og områder hvor mennesker ikke som regel befinner seg så funker det bra. 

 

På kjøkken og slikt så kunne man nok like billig laget seg et system som spyler kasserollen med skum, som altså også senker tempen, og med litt teknologi så kunne det gjort minimal skade på resten av inventaret. 

 

Sprinkelanlegg blir brukt i områder med store områder og hvor mange mennesker befinner seg. Nettopp fordi det er billig, det er effektivt, skader ikke mennesker, og tar brorparten av alle branner. Et solid alternativer uten kompromiss på sikkerhet til mennesker.

Og da vil et slikt lydanlegg fungere dårlig igjen. Blir rett og slett begrenset av for mange tilfeller som kan oppstå. Å sprenge trommehinna til samtlige folk i rommet er nok heller ikke optimalt. 

 

Så det her tror jeg ikke vil revolusjonere noe som helst. Det er gammel teknologi, uten spesielt mye nytt annet enn i en bærbar utgave. Og best case er at det på spesielle områder kan blir brukt som brannslukkingsapparat som alternativ til CO2-apparat. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det beste er ett CO2 anlegg som slukker brannen rask etter at man har evakuert alle fra bygget for så å manuelt utløse CO2 systemet gjerne kombinert med sensorer som kan føle om det er noen igjen i bygget.

Lenke til kommentar

Det beste er ett CO2 anlegg som slukker brannen rask etter at man har evakuert alle fra bygget for så å manuelt utløse CO2 systemet gjerne kombinert med sensorer som kan føle om det er noen igjen i bygget.

 

Med co2 så må du ver 100% sikker på att det ikke er noen igjen i rommet hvor det er brann pga att co2 kveler folk.

Er det ikke betre å bruke INERGEN som stopper brann, og folk kan fremdeles puste under slukking.

den er godt testet ut på skip.

 

http://kho.unis.no/doc/Fire_Eater_INERGEN.pdf

Lenke til kommentar

Det blir en fin mellomting. Selv om jeg er noe usikker på om det slukker like raskt og effektivt (i og med at det kveler langt mindre, med langt lavere CO2, og forholdsvis "høy" mengde O2). Noe som potensielt vil begrense hvor det blir brukt.

 

 

På skip er det spesielt ideelt, hvor selv en liten lekkasje av CO2 kan drepe alle som sitter ute på dekk.

Lenke til kommentar

 

Det beste er ett CO2 anlegg som slukker brannen rask etter at man har evakuert alle fra bygget for så å manuelt utløse CO2 systemet gjerne kombinert med sensorer som kan føle om det er noen igjen i bygget.

Bruker dem ikke det i endel store serveranlegg?

 

De bruker Halon gass for serveranlegg, siden co2 kan foråsake skader, (thermal shock)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...