Gå til innhold

Denne 3D-skriveren skal være 100 ganger raskere enn vanlige modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult om de kan fjerne lagdelingen som vanligvis oppstår med STL (Lys for å herde flytende polymer) og den vanlige FDM-metoden (Sprute smeltet plast lag for lag ut av en bevegelig dyse). Kontinuerlig herding resulterer som regel i langt sterkere deler. F.eks oljebransjen bruker kontinuerlig herding av betong når de skal ha veldig sterke strukturer.

 

Lysbaserte prosesser har jo den fordelen at de kan lage knøttsmå ting, pluss at man ikke trenger særlig med støttestrukturer. Ulempene er jo at man har et bad med kjemisk gørpe med en ganske så høy literpris. Hadde jeg hatt en slik printer så ville jeg ikke brukt den på alt. FDM har fortsatt fordelen av stor variasjon av materialer man kan bruke og lav materialkostnad. Pluss du kan fikse/modifisere de ganske lett.

 

Tiden et print tar synes jeg ikke personlig er så nøye. Er som regel bare å sette på et print og la den gjøre greia si. Det tar uansett kortere tid enn det tar å få delen i posten fra et firma. Er ferdig når det er ferdig. Men kan se at det er en stor fordel hos selskaper etc. Der er tid penger.

Lenke til kommentar

HPs rykende ferske 3D skriver skal visstnok også være lynrask, siden det baserer seg på vanlig inkjet-teknologi med svært mange samtidige dyser. Jeg regner med den bruker rimeligere "blekk". I tillegg kan man velge farger selv. HP 3D skriver.

 

En liten advarsel om pulverprintere som denne.

 

Denne farger og herder et pulver. Sluttresultatet ser veldig bra ut, og er velegnet til å vise fram design i tre dimensjoner. Bruddstyrken på denne typen modeller er desværre svært lav, og er veldig uegnet til å lage bruksgjenstander. Hvis du vil lage Raspberry Pi bokser, deler til quadcopter eller brackets til den nye custom vannkjølingen din, er dette en uegnet teknologi.

Lenke til kommentar

Er det noen komponenter i en tradisjonell FDM skriver som er så komplekse at det ikke skulle være mulig å masseprodusere dem til noen få hundrelapper? Så vidt jeg kan forstå er dette i prinsippet relativt enkel teknologi (en dyse med litt varme og et par veldig nøyaktige stepmotorer) så man burde vel se en prisutvikling tilsvarende vanlige blekkskrivere ila. noen år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...