Gå til innhold

Kun to Broadwell-prosessorer vil kunne brukes med dagens hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vente tålmodig på Skylake? Dere sier jo selv at det bare er et lite tidsrom mellom disse stasjonære Broadwell-CPU'ene og når man får seg Skylake gjøre inntog.

 

Jeg har gjort meg opp en mening for lenge siden. Skal ha Skylake uansett hvor lenge jeg behøver å vente. Skylake byr på såpass mange arkitekturmessige fordeler, at jeg heller vil holde igjen på lommeboka til den kommer.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok å vente på Skylake, skal bygge meg minitower når den kommer ut. Skylake vill bli en god arvtager etter I5-2500k, og da trenger jeg nytt hovedkort og derfor kan jeg skaffe ett som passer i et minitower samtidig. Har ventet lenge på en verdig arvtager. Ser ikke helt poenget med anskaffe seg Broadwell CPU.

Lenke til kommentar

Vente tålmodig på Skylake? Dere sier jo selv at det bare er et lite tidsrom mellom disse stasjonære Broadwell-CPU'ene og når man får seg Skylake gjøre inntog.

 

Jeg har gjort meg opp en mening for lenge siden. Skal ha Skylake uansett hvor lenge jeg behøver å vente. Skylake byr på såpass mange arkitekturmessige fordeler, at jeg heller vil holde igjen på lommeboka til den kommer.

 

Men er det store forbedringer for ultrabærbare? DDR4 RAM vil jo absolutt hjelpe på batteritid. Wireless Display kan nok og være nyttig. Ytelse er jo ikke et stort problem, de kjører jo fint på Core-M. grafikkdelen er jeg litt usikker på når det kommer til ytelse. Core-M er jo veldig begrenset pga av strøm. Skal jo bli en del bedre på Skylake, men usikker på om det kommer til prosessorer med støtte for iris grafikk og ikke 4,5 og 15W CPUene. Kan godt være det er noe jeg ikke har fått med meg, men for desktop og kratigere CPUer til bærbare ser jeg absolutt at det er verdt å vente på Skylake.

Lenke til kommentar

Skylake er vel den første generasjonen det i det hele tatt er verdt å titte på for oss som har Sandy Bridge - som etter min mening var den forrige faktiske oppgraderingen for stasjonære PCer. (Enkelte vil argumentere for at du må lenger tilbake.)

 

Men faktum er at selv Skylake blir en LITEN oppgradering i ytelse. På hovedkortet vil det nok være langt flere oppgraderinger...

Lenke til kommentar

Vente tålmodig på Skylake? Dere sier jo selv at det bare er et lite tidsrom mellom disse stasjonære Broadwell-CPU'ene og når man får seg Skylake gjøre inntog.

 

Jeg har gjort meg opp en mening for lenge siden. Skal ha Skylake uansett hvor lenge jeg behøver å vente. Skylake byr på såpass mange arkitekturmessige fordeler, at jeg heller vil holde igjen på lommeboka til den kommer.

Hva venter dere på egentlig. Ikke noe som er revolusjonerende her.

Både Broadwell og Skylake kommer til å bli drit kjedelig. 

Noen som tror Broadwell-E utgår sånn som det ser ut nå, og man går rett på Skylake-E?

Fremtiden er her nå i Haswell-E. Ingenting å vente på.

Lenke til kommentar

Vente på noe som helst er helt 1993.

Ikke vente for ventingens del, men for strategisk valg av kjøpetidspunkt når det uansett ikke er så nøye med når man oppgraderer.

 

Sagt på en annen måte: Hvorfor bråløpe og kjøpe prosessor X når det slett ikke er noe hastverk bruksmessig og man vet det kommer noe nevneverdig bedre om kort tid?

 

Hvorfor kjøpe 2014-bil i romjula når man kan vente til januar og få en 2015-modell til samme pris med små oppgraderinger her og der?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men jeg venter ikke - PCen min står akkurat nå med Cities: Skyline åpen og venter på at jeg skal bli ferdig å lage mat. Poenget er ikke at noen VENTER på å oppgradere, men at vi venter til det er noen VITS å oppgradere!

Har du vanlig Sandy Bridge er det absolutt verdt å oppgradere da...

Lenke til kommentar

Fortsatt kun 4 kjerner? 

Må innrømme at akkurat der går det tregt , Intel tjener stadig mer ved hver krymping (antar jeg) uten at man får noe ekstra med kjerner , greit nok at alternativet til Amd ikke greier å yte i nærheten av det Intel har per IPC , men de har faktisk fysisk flere kjerner...

 

Føler at Intel venter til at de absolutt må før de tilbyr flere kjerner. Kan godt være jeg tar feil og sikkert noen som vet bedre her...

Lenke til kommentar

Fortsatt kun 4 kjerner? 

Må innrømme at akkurat der går det tregt , Intel tjener stadig mer ved hver krymping (antar jeg) uten at man får noe ekstra med kjerner , greit nok at alternativet til Amd ikke greier å yte i nærheten av det Intel har per IPC , men de har faktisk fysisk flere kjerner...

 

Føler at Intel venter til at de absolutt må før de tilbyr flere kjerner. Kan godt være jeg tar feil og sikkert noen som vet bedre her...

 

Nå kan man vel nesten sammenligne en Bulldozer-modul med én enkelt kjerne fra Intel, så hvor mye vits det er i "åttekjernene" til AMD er vel diskutabelt. Håper den nye arkitekturen deres klarer å konkurrere bedre med Intel.

Lenke til kommentar

Føler at Intel venter til at de absolutt må før de tilbyr flere kjerner.

Helt enig. De drøyer og drøyer fordi de kan det. Konkurransen i det sjiktet er omtrent fraværende.

 

Flere kjerner koster penger å produsere. Hyperthreading og høyere klokkefrekvenser er "gratis" å produsere, derfor dytter de på med sånne modeller på mellomklasse desktop/bærbare. Jeg synes de burde vært litt mer generøse med kjerner til forbrukere. For eksempel utvidet i7 extreme-serien til rundt 10 ulike modeller med 6-12 kjerner i både høyere og lavere prissjikt enn de har i dag.

 

Men det er viktig å påpeke at mange kjerner er et nisjemarket ikke mange vanlige forbrukere har bruk for. De fleste har faktisk mer nytte av 2-4 kjerner med høy klokkefrekvens enn 6-12 kjerner med lavere klokkefrekvens. (At det må være lavere er en følge av effektbudsjettet per kjerne)

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg litt sånn praktisk at i fremtiden så burde en Stasjonær fungere som en datasentral i hjemmene våre , vi får stadig flere duppe-dingser og slikt som har behov for å komme seg på nett og den ekstra prosessorkraften som kan tilbys av den stasjonære, kan i teori både utvide driftstiden på de bærbare enhetene (batteritid) og bruksområder.

Sånn sett så har man behov for flere kjerner om man siitter  selv og bruker datamaskinen samt har en del andre brukere som har behov for f.eks video , spill , applikasjoner (kona som leser kokeoppskrifter fra Anarkisten ) og lignende.

 

Jeg føler faktisk at desktop pcen har stagnert de siste årene og det er for det meste bærbare mobiltelefoner som er "spennende" med stadig flere bruksområder , her har faktisk pc prodsentene mye å ta igjen, inkludert intel / amd.

Lenke til kommentar

 

Føler at Intel venter til at de absolutt må før de tilbyr flere kjerner.

 

Helt enig. De drøyer og drøyer fordi de kan det. Konkurransen i det sjiktet er omtrent fraværende. 
Lenge leve konspirasjonsteorier! :) Markedet etterspør ikke mer en fire kjerner. Derfor lanserer heller ikke Intel dette.

 

I server markedet er historien en helt annen, der kreves flere kjerner per sokkel. Broadwell-EP kommer til å ha 18 kjerner per sokkel.

 

 

Men det er viktig å påpeke at mange kjerner er et nisjemarket ikke mange vanlige forbrukere har bruk for. De fleste har faktisk mer nytte av 2-4 kjerner med høy klokkefrekvens enn 6-12 kjerner med lavere klokkefrekvens. (At det må være lavere er en følge av effektbudsjettet per kjerne)

Nettopp, derfor selger ikke Intel prosessorer med flere en fire kjerner til desktop.
Lenke til kommentar

Syns ingen det er tåplig at hovedkortprodusentene ikke vil oppdatere bios til å støtte i5 5690k (5670k).

Samme med i7 5770k eller i7 5790k.

 

At det blir bare prosessorer som ikke er overklokkbare, gjør at vi må vente i så fall med nytt hovedkort.

Fin mulighet å tjene noen ekstra kroner.

Lenke til kommentar

Skylake blir for min del også en verdig arvtaker etter å ha hatt Lynnfield Core i5 750 siden 2009 nå. Skal bli godt å få erstattet ATI Radeon HD 5850 også. Begge har egentlig gjort en veldig bra jobb, og har aldri følt et større behov for å oppgradere. Ønsker imidlertid en mindre PC, så da blir det sikkert mini-ITX, Pascal og Skylake. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er skuffende at disse ikke funker med *87 chipsettene. Men regner med det er pga problemer med strøm eller design. For det gir ingen mening å fjerne støtte ellers.

 

Siden Skylake kommer med DDR4, og Broadwell er siste med DDR3 så hadde det etter min mening vært lurt å ha en modell som erstattet de nyeste K modellene (4690K, 4790K) og hadde høyere frekvens. Jeg kan ikke skjønne at dette på noen måte skulle ødelagt for noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...