Gå til innhold

Microsoft gjør det vanskeligere å installere alternativer til Windows på nye PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er viktig å poengtere at dette KUN gjelder for maskinvareprodusenter og PCer som kommer med ferdig installert Windows 10. Man vil fortsatt kunne installere Windows 10 på eldre PCer som ikke har støtte for UEFI.

 

Men om jeg kjøper en ny laptop med win10, vil jeg ha muligheten til å installere Linux selv,ikke tråle bruktmarkedet etter en gammel laptop.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heldigvis er dette ikke problem for windows 10 Technical Preview for meg er dette ikke noe problem.

Man kan jo kjøpe pc i dag og senere oppgradere til windows 10.

 

Så jeg tror dette er lite problem, men at microsoft skal bruke tid på dette er gåte, folk som velger windows 10 gidder vel neppe å installere linux annet en testing.

Lenke til kommentar

"Hensikten er god som gull."

 

Det er vel delte meninger om hva hensikten er. Debatten har gått siden 2002 da Palladium ble kalt en trojaner, spørsmålet gikk rundt om "Trusted Computing" kunne bli "trusted", etc. Det vi vet er at det blir nok vanskeligere å være en liten Linux-distribusjon, men at de største vil få på plass løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og dermed vil jeg fortsette å bruke Windows 7, i enda mange år.

Visst du ikke evner å skru dette av, så er det kanskje like greit...

Tips: Les hele artikkelen før du kommenterer "Rusher":

 

"Fra Microsofts side er det ikke noe krav om at dette må kunne deaktiveres, dette er helt og holdent opp til maskinvareprodusenten."

 

Hvordan skrur man av noe som eventuellt ikke kan skrus av...??

Lenke til kommentar

Synes overskriften er missvissnde. Microsoft har ikke satt som krav at man ikke skal kunne deaktivere secure boot. De har gitt produsenten valget. Ender man opp med en data der secure boot ikke kan deaktiveres, så er dette ene og alene produsenten sin feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og dermed vil jeg fortsette å bruke Windows 7, i enda mange år.

Visst du ikke evner å skru dette av, så er det kanskje like greit...

 

Leste du artikkelen? Det er mulighet for at det kommer hardware på markedet der det ikke er mulig å skru av Secure Boot.

 

Hensikten er god som gull. Dette skal beskytte datamaskinen din mot mot virus og ondsinnet programvare som forsøker å snike seg inn før operativsystemet har startet opp.

Nei. Hensikten er at f.eks. bedrifter kan stole på at PCene til de ansatte ikke kan modifiseres. Såkalt trusted computing.

 

"Secure" og "trusted" i denne sammenhengen refererer til at produsenter og bedrifter kan stole på at PCene er i original stand. Det er ikke ment å leses fra forbrukerens side. For å korrigere sitatet: "Dette skal beskytte produsenten/arbeidsgiveren din mot mot virus og ondsinnet (i den sammenhengen alt som ikke er original) programvare som forsøker å snike seg inn før operativsystemet har startet opp."

 

Dette er egentlig mye mer nyttig i den store sammenheng enn å beskytte Ola Dunks partybilder mot virus. Om arbeidsgiver er myndighetene, militæret eller en stor bedrift er dette et stort fremskritt.

 

Problemet oppstår når folk ikke kan slå det av. Da oppstår en vendor lock in, noe som gagner produsenten. At produsenter skal gi etter for entusiaster bør man ikke ta for gitt.

 

Det må være over ti år siden bootsectorvirus var vanlig på gamlemors pc. Selvsagt er det ikke dette det skal beskytte mot.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor lenge pleier ting som har ordet "Secure" i seg å holde seg sikkert? Selv om maskinvareprodusentene ikke skulle tillate deaktivering er jeg overbevist om at noen finner en vei rundt dette. De gjør de alltid.

I bedriftsmarkedet har faktisk secure boot noe for seg. Gitt at det er riktig impementert. Men for privatpersoner? Overhodet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det må være over ti år siden bootsectorvirus var vanlig på gamlemors pc. Selvsagt er det ikke dette det skal beskytte mot.

 

Ikke bootsectorvirus, nei. Noe mye verre enn som så :ohmy:

 

Sjekk denne artikkelen hos ARS Technica. Spesielt det som omhandler EquationDrug og GrayFish; to malware-moduler som er spesifikt beregna på å legge seg i firmwaren til harddisker. Dermed er omtrent hele sikkerhetskjeden omgått. UEFI SecureBoot er vel det eneste som i teorien kan sikre mot den slags. I hvert fall så vidt jeg kjenner til.

Lenke til kommentar

Ikke bootsectorvirus, nei. Noe mye verre enn som så :ohmy:

 

Sjekk denne artikkelen hos ARS Technica. Spesielt det som omhandler EquationDrug og GrayFish; to malware-moduler som er spesifikt beregna på å legge seg i firmwaren til harddisker. Dermed er omtrent hele sikkerhetskjeden omgått. UEFI SecureBoot er vel det eneste som i teorien kan sikre mot den slags. I hvert fall så vidt jeg kjenner til.

 

 

Nå er jeg ikke helt sikker på definisjonen av "verre" om å bli overvåket av et delvis lovlydig spionbyrå via verktøy som EquationDrug i forhold til et gammeldags destruktivt virus. Tror jeg ville foretrukket spionbyrået hjemme og det destruktive viruset på jobb...

På det mer prinsipielle planet er jeg imidlertid helt enig i at statlig overvåkning er mye mer alvorlig enn virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...