Gå til innhold

Solformørkelsen kan ødelegge kamera og syn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk noen bilder, men manglet både vær og et skikkelig filter. Måtte nøye meg med et ND8 og litt skydekke.

 

Synes det bare er fint at det advares mot å stirre på solen. Dette er ikke noe folk gjør til vanlig. Alle vet at det er skadelig. Det skader ikke å minne om det når folk står og stirrer på solen mens månen smyger seg forbi.

Det var en del folk ute fra jobben min idag. Mitt ene par med solformørkelsesbriller gikk på rundgang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo - solformørkelse kan være veldig skadelig. Når solskiven er nesten helt dekket, så oppleves det ikke fullt så ubehagelig å se rett på solskiven, og man kan presse seg til å se en bitteliten flik, som er mer ubehagelig for retinaen enn det oppleves for øynene. Men - dette gjelder først og fremst den siste bittelille fliken før og etter total solformørkelse - en solformørkelse som vi har her har så mange prosent av solskiven synlig at man ikke prøver seg.

 

Men - bruker man utilstrekkelig beskyttelse, som blokkerer synlig lys "nok", men ikke UV-strålene, så er det farlig. Bruk riktig beskyttelse.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers - lot filterriggen ligge hjemme etter å ha sett værvarselet. Men - tok med kamera.

Og observerer: kun et lett skydekke! Skulle tatt med allikevel!

Kamera! Pokker. Alt, alt for lyst. Selv på f/22 og 1/8000s.

 

Men! Har jo fremdeles Big Stopper liggende uoppakket i sekken! Holde foran objektivet! 1/6400s og f/13! Success! :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir bildene mer virkelige hvis man tar de selv? Bildene av dagens solformørkelse er jo på alle nettavisene, og de er helt like.

 

Jeg synes jeg får en tettere tilknytning til minnet av selve opplevelsen når jeg selv tok bildet, men tenker man kun kvaliteten av bildet i seg selv er jeg enig i at det ikke framstår som så viktig å ta bilde selv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel...det var jo mye fuzz for veldig lite, spesielt her på Østlandsområde. Husker jeg ikke feil, så ble det mye mørkere i 1999 ved den forrige solformørkelsen. Så også denne gangen litt sånn...meh...

 

For øvrig er det greit å minne folk om å ikke se direkte på sola, selv om den er delvis tildekt.

Lenke til kommentar

 

Kan det fortsatt være farlig selv om man ser direkte på sola gjennom skyene? Det var ganske overskyet her i Oslo....

 

Nei.

Vi har sola (uten måne foran) hele året rundt. Både med og uten skyer foran! Det går helt greit :)

 

Problemet er når man stirrer på sola(med eller uten måne foran) over lengre tid, ikke at man kaster et blikk opp dit i ny og ne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reinspikka tøv at solen er skadelig for kamera. Har tatt bilder rett mot sola sikkert 1000 ganger med godt resultat. Hadde varierende forhold i dag, med skyer som kom drivende inn foran solen, så måtte konstant justere for klarvær og skyer. Brukte stort sett Lee Big Stopper, som er svært effektivt i klarvær. Men da skyer kom drivende, slet jeg litt og var nede i 1/160sek, som ikke er noen krise i seg selv med riggen på stativ. Men jeg bestemte meg for å bytte til et 0.9 (3 stopp) på det mørkeste, med godt resultat. Jeg holdt meg på ISO32, f/8 og lukker varierte mellom 1/160 og 1/6400.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Ellers - lot filterriggen ligge hjemme etter å ha sett værvarselet. Men - tok med kamera.

Og observerer: kun et lett skydekke! Skulle tatt med allikevel!

Kamera! Pokker. Alt, alt for lyst. Selv på f/22 og 1/8000s.

 

Men! Har jo fremdeles Big Stopper liggende uoppakket i sekken! Holde foran objektivet! 1/6400s og f/13! Success! :)

Du er ikke alene til å kommer frem til den konklusjonen :)

Lenke til kommentar

Solformørkelsen er vesentlig mindre skadelig for både syn og kamera enn det er til vanlig å se mot sola eller fotografere med sola innenfor bilderamma.

 

Nå er det en gang slik at solformørkelse er såpass spesielt at folks øyne blir tiltrukket av det. Stort sett hver gang det er solformørkelse havner det folk på legevakten på grunn av dette. Noe jeg tviler på at det gjør på en hvilken som helst annen dag. Det er folks "dumhet" som gjør solformørkelse mer skadelig enn sola til vanlig.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...