Gå til innhold

Taxitjenesten Uber raidet av politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er på ingen måte sjokkerende. Overrasket over at folk forventer at organisert pirattaxi-virksomhet skulle få ta livet av en noe mer kontrollerbar taxi-bransje.

 

Edit: skrevet på autopilot, byttet ut et ord med noe som faktisk makes sense.

Endret av tommyb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis vi vil ha kvalitet på taxi, samt tilgang på taxi i utkantstrøk og på mindre lukrative tidspunkt på døgnet må vi ha en regulert taxinæring. Vi kan deregulere taxinæringen, og la Uber drive på, men det går på koster både i tilgang og kvalitet på tjenestene. Pr. i dag prøver Uber å skumme fløten i et regulert marked.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at medvirkende/ansatte i Uber ikke sitter bak lås og slå ennå. Taxivirksomhet uten nødvendige godkjenninger er pirattaxi, og Uber er alvorlig organisert kriminalitet. Alle som er involvert i virksomheten skal legges i jern på dagen. Det er også straffbart å bruke ulovlige tjenester. Det er totalt forkastelig at et selskap skal være hevet over lovverket bare fordi de er omfavnet av medias gunst. Jeg vil minne om at å oppfordre til straffbare handlinger er i seg selv også straffbart (ref. straffeloven §183), så alle som oppfordrer til bruk av Uber og lignende tjenester begår også lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at medvirkende/ansatte i Uber ikke sitter bak lås og slå ennå. Taxivirksomhet uten nødvendige godkjenninger er pirattaxi, og Uber er alvorlig organisert kriminalitet. Alle som er involvert i virksomheten skal legges i jern på dagen. Det er også straffbart å bruke ulovlige tjenester. Det er totalt forkastelig at et selskap skal være hevet over lovverket bare fordi de er omfavnet av medias gunst. Jeg vil minne om at å oppfordre til straffbare handlinger er i seg selv også straffbart (ref. straffeloven §183), så alle som oppfordrer til bruk av Uber og lignende tjenester begår også lovbrudd.

 

Henvisning til paragrafer, bringer en tåre til mitt rettslære-hjerte

Lenke til kommentar

I NYC kan man velge mellom UberX, UberPool, og UberTaxi (pluss UberBlack men hvem bryr seg).

UberX er den vanlige tjenesten de fleste er kjent med, en forbedret taxi-tjeneste.

UberPool er UberX men med et element av ridesharing, dvs, du bestiller en Uber bil sammen med 2-4 andre og deler kostnadene, og er i så måte Ubers forsøk på å konkurrere direkte med hva Lyft gjør.

UberTaxi er Ubers samarbeid med den originale taxi-næringen, der du kan bestille en NYC-registrert taxi via Uber istedenfor å måtte ringe/haile.

 

De to siste er spesielt interessante, her i Norge har vi for tiden UberBlack og UberPool, og Staten selv er de som bør gå inn i samarbeid med Uber da de holder løsningen på mange av storbyenes problemer som forurensning og trafikk-kaos.

Her har vi til lands altså et stats-støttet monopol som direkte går imot moderne klima-politikk ved å promotere kjøring av enkelt-personer, det vi bør gjøre er å kombinere taxi-næringen med UberPool/Lyft og gi folk muligheten til et billigere tilbud med samme nivå av komfort som taxier i dag tilbyr, altså "dør-til-dør" tjenesten.

 

Men nei, istedenfor å prøve å finne løsninger holder vi ved gamle ideér skapt lenge før internett i det hele tatt fantes. Vi er kommet til et punkt der næringen som bør forbedre seg er blitt så blasért av monopolet de opprettholder at de sitter på stedet hvil istedenfor.

Monopol har sin plass i samfunnet, men når det går imot folkets interesser må det bort. Folket er alt som teller.

Lenke til kommentar

At man må ha lisens for å kjøre taxi er ikke et fenomen "her til lands", men i mesteparten av den siviliserte verden. Jeg tror egentlig den forklarer seg selv. Det betyr ikke at det ikke finnes rom for revolusjonerende nye tjenester, men Uber framstår som helt tradisjonell pirattaxi - organisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...