Gå til innhold

Nvidia har lansert verdens kraftigste skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Middle-earth: Shadow of Mordor, som visstnok skal kunne kjøre i 4K-oppløsning med en bildefrekvens på 40 bilder per sekund med høyeste grafikkinnstillinger

Høres ikke så kraftig ut, gleder meg til den gangen skjermkortene klarer dette i 144 bilder i sekundet.

 

Snakker sikkert om 2 år minst. Lite vits med displayport 1.3 eller hdmi v2 i så fall da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ekstremt lite imponert...Megakort som koster flesk, men ikke klarer mer enn skarve 10 frames mer enn mitt 980..jaja

 

En 33% økning er vesentlig. Toppkortene vil alltid koste uforholsdmessig mye mer enn nivået under, det er prisstrategien i begge leire og det fungerer bra. Det vil alltid være mange som skal ha det beste, inkludert mange medlemmer her på berget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er nok ment å være en skrytefaktor for entusiaster og et effektivt verktøy for forskere og liknende. Prisen for dette i forhold til hvor mange prosessore som skal klare samme oppgaven blir ganske stor. Dette vil selge som smør på flesk.

Som @Crusis sa; 10fps mer enn GTX980 kortet og dobbel pris :p En no-brainer for meg, 2x GTX980 (et til :) ) kommer før TitanX neste gang jeg skal oppgradere litt.

 

 

Edit;

En 33% økning er vesentlig. Toppkortene vil alltid koste uforholsdmessig mye mer enn nivået under, det er prisstrategien i begge leire og det fungerer bra. Det vil alltid være mange som skal ha det beste, inkludert mange medlemmer her på berget.

 

Kommer an på hvordan man ser det. Ser man på pris/ ytelse så er det latterlig lavt og rett og slett meningsløst. Ser man kun på ren ytelse så er det vesentlig. Som du sier med entusiaster som skal ha "det beste" så må man jo ha disse i 4x SLI, et alternativ til vifter for å overklokke max, 32GB++ RAM av beste sort etc etc. Så entusiastene skal ha en PC til, tja, 80-100.000,-? Kanskje en del mer også. Er ikke mange som skal ha det beste, selv ikke entusiastene og de som vil ha penisforlengere.

 

Husker du artikkelen om "Norges råeste PC". Den blir nok ikke solgt i mange eksemplarer nei :p:D:)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan man ser det. Ser man på pris/ ytelse så er det latterlig lavt og rett og slett meningsløst. Ser man kun på ren ytelse så er det vesentlig. Som du sier med entusiaster som skal ha "det beste" så må man jo ha disse i 4x SLI, et alternativ til vifter for å overklokke max, 32GB++ RAM av beste sort etc etc. Så entusiastene skal ha en PC til, tja, 80-100.000,-? Kanskje en del mer også. Er ikke mange som skal ha det beste, selv ikke entusiastene og de som vil ha penisforlengere.

 

Husker du artikkelen om "Norges råeste PC". Den blir nok ikke solgt i mange eksemplarer nei :p:D:)

 

Jepp, på de dyreste komponentene er det aldri meningen at man skal se på pris/ytelse forholder. Det får heller resten av oss bry oss med når man har budsjett :)

 

Poenget med 33% var at det gir i mine øyne et bedre bilde enn "10 fps", da det ikke vil være 10fps over hele fjøla. I spill som gir normalt 90fps med 980, vil man med samme økning få rundt 120fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv 2x 970 SLI klarer å gi samme ytelsen som Titan X.

Man sparer noen få tusenlapper på det.

 

 

Dette blir vel en skjev sammenligning da maksimale teksturpakker (Ultra) krever ca 6,1 GB med VRAM, ergo klarer jo ikke GTX 970 i SLI å kjøre Ultra og går vel da automatisk ned på Very High?

 

GTX 970 i Tri-SLI og GTX 980 i SLI til samme pris som GTX Titan X er jo veldig interessant, men har vel en stor flaskehals i 256-bit bus og 3,5GB og 4GB VRAM. Disse to elementene forbedres jo ikke ved å kjøre flere kort i SLI. Også har du jo dette med økt frame-times, microstuttering osv.. Og en hel haug med spill som ikke skalerer spesielt godt ved bruk av SLI.

 

Ser vi på DigitalFoundry sin sammenligning så viser det seg jo at overklokket Titan X yter tilnærmet 2x GTX 980 i SLI noe som naturligvis er veldig imponerende. Og du vil få langt mer stabil og forutsigbar ytelse kontra SLI-løsninger, og du har 384-bit bus og 12GB VRAM (12 er nok fryktelig overkill, men 6GB burde være minimum på toppkort i dag i og med at konsollspill sikter seg inn på 6GB VRAM og vil bli mer og mer vanlig også på PC.)

Lenke til kommentar

en toppytelse på 7 teraflops

Facinerende å tenke på at det er like mye som verdens raskeste superdatamaskin anno 2001 (6 MW) og den på 500. -plass i 2007 (rundt 100 kW). Dagens raskeste superdatamaskin (17,8 MW) yter 4800 ganger bedre enn Titan X (250 Watt). Ja, jeg vet teraflops ikke er overførbart og sammenlignbart på den måten, men det er en morsom tanke likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er meget skuffet over titan x. FP64 ytelsen er på 192GFLOPS, mens den orginale Titan har 1500GFLOPS or Titan Black har hele 1707GFLOP.

 

Titan pris, Titan klistermerke, men ingen Titan funksjon. Skuffende.

 

12GB med VRAM er det ikke bruk for i spill, da titan x ikke har nok kraft til å drive oppløsninger som krever så mye VRAM.

 

Tror en "light" variant uten prisen av et Titan-kistremerke og med "bare" 6GB ville solgt bra. 980ti kanskje?

Lenke til kommentar

Jepp, på de dyreste komponentene er det aldri meningen at man skal se på pris/ytelse forholder. Det får heller resten av oss bry oss med når man har budsjett :)

 

 

Så jeg har ikke råd til det mener du? Hahaha, usaklige og ubegrunnede konklusjoner er teit. Poenget mitt i utgangspunktet var at det antagelig ikke er spilling Nvidia tok utgangspunkt i når de lagde dette monsteret;

 

 

Nvidia sier at Titan X-skjermkortet var i stand til å lære opp AlexNet, som er en nevro-nettverkmodell for bildegjenkjenning, på bare tre dager. Til sammenligning tar det en 16-kjerners Xeon-prosessor fra Intel hele 43 dager å utføre denne krevende oppgaven. Det originale Titan-kortet ville ha brukt seks dager.

 

Det er ekstremt rått, på en måte så hadde jeg heller hatt lyst til å donere et slik kort til forskning enn å bruke det selv hvis jeg skulle kjøpt et, eller to :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

Jepp, på de dyreste komponentene er det aldri meningen at man skal se på pris/ytelse forholder. Det får heller resten av oss bry oss med når man har budsjett :)

 

 

Så jeg har ikke råd til det mener du? Hahaha, usaklige og ubegrunnede konklusjoner er teit. Poenget mitt i utgangspunktet var at det antagelig ikke er spilling Nvidia tok utgangspunkt i når de lagde dette monsteret;

 

Hva du har råd til eller ikke vet ikke jeg. De fleste i Norge har råd til dette kortet, det handler bare om prioriteringer. Poenget mitt var at de fleste forholder seg til et begrenset budsjett når det gjelder innkjøp av PC, og da faller ofte kort fra Titan serien ganske raskt bort for svært mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Middle-earth: Shadow of Mordor, som visstnok skal kunne kjøre i 4K-oppløsning med en bildefrekvens på 40 bilder per sekund med høyeste grafikkinnstillinger

Høres ikke så kraftig ut, gleder meg til den gangen skjermkortene klarer dette i 144 bilder i sekundet.

 

Snakker sikkert om 2 år minst. Lite vits med displayport 1.3 eller hdmi v2 i så fall da.

Vel, jeg plottet for moro skyld FPS mot "moores lov" og det blir nærmere 2.78 år før vi da er på 144Hz som du kan se fra grafen her: 40*?2^?(x/?1.5).

 

https://www.google.no/search?client=ubuntu&channel=fs&q=40+*+2^%28x%2F1.5%29&ie=utf-8&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=VVMJVZL5KoWA8QfIuIHACw

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poenget mitt var at de fleste forholder seg til et begrenset budsjett når det gjelder innkjøp av PC, og da faller ofte kort fra Titan serien ganske raskt bort for svært mange.

 

 

Tror for folk flest, er nok mangelen på overklokking, dårlig kjøler, og høy pris.

De fleste bortsett fra de med høy gjeld har råd til titan X men fleste gidder ikke å kjøpe skjermkort som ikke er verdt prisen.

Med mindre man får gode 4k skjermer med HDMI v2 eller displayport 1.3 så er det lite vits i.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

kjip kjøler da på ett så dyrt kort????

 

Nå er ikke ref kjøleren som er brukt på noen av titan kortenne eller high end kortene fra 700 å 900 serien akkurat kjip. De er relativt stilegående, utført i metall og er estetisk langt penere enn samtlige 3. parts kjølere etter min mening. De har da en blower type vifte løsning som kjører den varme luften ut av kabinette som er langt mer effektivt om en har et trangt setup med dårlig luftflyt eller om en stacker kort tett i SLI i forhold til 3. parts kjølerenne som ofte dumper luften inni selve kabinettet.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...