Gå til innhold

TEK STORY: Slik fikk vi 3 timer ekstra batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir for tåpelig. Dere skriver ingenting om hvor mye dere dempet lysstyrken, og om det var mulig å lese på skjermen uten uten å flytte til et helt mørkt rom.

 

Hei

 

Takk for godt innspill, er enig i at de valgte innstillingene kan komme bedre frem. Oppdaterer saken med denne informasjonen nå.

Lenke til kommentar

Blar opp x laken for å kjøpe en rå maskin, for å nerfe hele greia etterpå.
Hvor lenge hadde den vart om man kjøpte en maskin med lavere oppløsning, lyssvak skjerm og uten blåtann tru^^

 

Edit, det kan være greie tips å ha lest en gang.

Det hendet at jeg ikke har lader og vil ha lengst mulig liv i den der og da.

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at det kommer tydelig fram at dette er en "Sponset" artikkel , det er også fint at det kommer tydelig fram hva man kan gjøre manuelt for å få de riktige innstillingene som bruker minst strøm.

 

Det hadde også vært fint med litt tips angående programvare som kan være med på å gi enda litt mer batteritid , der bør jo store kjeder som expert ha en del erfaring med hva som faktisk fungerer på X antall bærbare maskiner fra forskjellige produsenter og det hadde jo vært fint med litt tips derifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, når dere begynte med dette sa dere at det skulle være lett å se at saken var betalt for. Inne på siden her var det ikke noe problem, så godt jobbe, beholdt integriteten :)

 

Derimot linken fra diskusjon.no var umulig å se at ledet til betalt innhold, og bør forbedres.

Takk for det :) Skal be teknisk kikke på lenken med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg var nok litt for kritisk i forrige innlegg. Skyldes nok at jeg ble ganske irritert over å ha skumlest nesten hele artikkelen før jeg oppdaget at det var reklame. Kanskje dere kunne gjøre det mer tydelig med å skrive reklame før tittelen med samme skriftstørrelse. Den Expert-logoen i toppen ligner alt for mye på reklame og blir dermed oversett. Jeg synes også dere kunne gjøre det tydeligere fra forsiden, men fra diskusjon.no var det jo umulig å vite at det var reklame før jeg klikket inn. Jeg ble altså lurt selv om jeg tidligere hadde lest denne.

 

Positivt at reklamen faktisk oppfordrer til å prøve å forbedre PCen du allerede har før du før du vurderer å kjøpe nytt. Ekstra skryt for at dere til og med linker til et program for å sjekke batteristatus. Ble også mye bedre når dere fikk med testmetoden. Men jeg ble litt overasket over at dere også hadde senket oppløsningen som ikke var blandt triksene dere nevnte. Edit: hadde vist ikke lest reklamen godt nok.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Tips 10 ? Skru ned oppløsningen"

På de gamle billedrørsskjermene kunne man skrue ned oppløsningen uten at bildet ble dårlig, men det kan man ikke på dagens LCD-skjermer. Jeg synes det er dårlig å ikke ta med informasjon om at tekst og grafikk vil bli uklar hvis man velger feil oppløsning. Da kan folk selv vurdere om det er verd de ekstra minuttene/sekundene batteritid. (For film og spill er det nok flere minutter forskjell, men det blir lite forskjell på tekstbehandling).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Tips 10 ? Skru ned oppløsningen"

På de gamle billedrørsskjermene kunne man skrue ned oppløsningen uten at bildet ble dårlig, men det kan man ikke på dagens LCD-skjermer. Jeg synes det er dårlig å ikke ta med informasjon om at tekst og grafikk vil bli uklar hvis man velger feil oppløsning. Da kan folk selv vurdere om det er verd de ekstra minuttene/sekundene batteritid. (For film og spill er det nok flere minutter forskjell, men det blir lite forskjell på tekstbehandling).

 

Vel, det varierer faktisk litt fra skjerm til skjerm.

Min erfaring er at noen oppløsninger fungerer fint på noen skjermer mens andre ganger er det kun "native" oppløsning som har kvalitet nok. Med andre ord , man får ofte det man betaler for.

Lenke til kommentar

hvor mye påvirker reklamen ytelsen på pcen ?

 

Det er vel kanskje det som står beskrevet i artikkelen som "snøflak" (flash)

Er det kun flash som man bør slå av, eller er det andre strømsugende programvare som genererer snøflak (reklame)? Java?

Lenke til kommentar
Jo mindre viftene trenger å jobbe, jo lenger holder batteriet. Hold derfor maskinen så kjølig som du klarer.

Er det noe hold i denne påstanden? En vifte i en bærbar PC bruker maks et par watt, mens prosessoren og GPU bruker maksimalt mye mer. Når maskinen blir veldig varm så skjer to ting: Turboen på både CPU og GPU brukes ikke av "termiske grunner" som vil si at de trekker mindre energi fra batteriet for å unngå overoppheting. Blir temperaturen ennå høyere klokker de ned til under basis-frekvensen (thermal throtteling) også det for å redusere effektbruken og unngå overoppheting. Jeg vil tro dette utgjør vesentlig mer for batteritiden enn det å halvere et par stusselige watt fra vifta. Så jeg repeterer spørsmålet, er det noe hold i påstanden?

 

"Tips 10 ? Skru ned oppløsningen"

 

På de gamle billedrørsskjermene kunne man skrue ned oppløsningen uten at bildet ble dårlig, men det kan man ikke på dagens LCD-skjermer. Jeg synes det er dårlig å ikke ta med informasjon om at tekst og grafikk vil bli uklar hvis man velger feil oppløsning. Da kan folk selv vurdere om det er verd de ekstra minuttene/sekundene batteritid. (For film og spill er det nok flere minutter forskjell, men det blir lite forskjell på tekstbehandling).

 

Enig i at det er et ganske tullete forslag. Lavere oppløsning har null og niks å si ved nettsurfing og sånne lette ting man typisk gjør når PCen ikke er plugget i stikkontakten. Ei heller for film siden dagens GPUer skalerer videoen veldig energieffektivt. Det er kun ved 3D spilling, unplugged det har betydning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg skjønte egentlig ikke reklamen, hvordan er dette reklame for expert?

Vi har iallefall sett logoen og tenker ; steike, nettbutikk ja, la oss klikke

 

Eller så tenker vi at, steike ta, dette gidder jeg ikke.

Kjøper heller en ny pc, nei har du sett, en lenke til pc-butikk rett opp her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønte egentlig ikke reklamen, hvordan er dette reklame for expert?

Merkevarebygging og bevissthet rundt varemerket Expert. Her er Expert "good guys" som gir deg tips som potensielt gjør maskinen din bedre, noe som de da håper at gir dem kredibilitet og goodwill. I tillegg så nevner de og en HP-maskin til en rimelig penge dersom man er interessert i den.

 

Reklame er ikke bare "se hva vi har på salg", men også merkevarebygging.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...