Gå til innhold

Derfor starter vi et eget reklamebyrå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker som en mye bedre løsning en "flashy", irriterende og "intrusiv" reklame som forfølger deg overalt på nettet.

 

Men har ikke dere hatt et par annonserte artikler allerede? Jeg mener å huske at ihvertfall Gamer.no har hatt en slik artikkel fra Square Enix, stemmer ikke det?

 

Kommer det fortsatt bli brukt flash? Eller blir på en måte reklame sydd sammen som en slags artikkel merket "annonsert/reklame" e.l?

Hvis det kommer til å ikke bli brukt flash, så vil både minne og prosessorkraft gå kraftig ned. Og det er en stor grunn til at jeg bruker Adblock på endel sider.

På Tek.no sine sider så abonnerer jeg på Tek Ekstra uansett, mest for å slippe flash reklamene, den derre irriterende "du bruke Adblock"-meldinga, og pga endel interessante Ekstra-artikler (selvom jeg syns det er veldig dumt at dere gjenlanserer gamle guider og sånt som Ekstra-artikler, sleipt etter min mening).

Personlig så likte jeg faktisk endel av reklamene, som f.eks fra Komplett, Dustin, Gamezone m.m. Men de brukte opp endel av min maskinvarekraft når jeg hadde mange faner oppe, var min måte å få meg når det f.eks var "Super Hardware Salg" o.l på Komplett :D. Da jeg liker å "skroll-klikke" på alle artiklene jeg syns er interessante og leser dem litt etter litt, da jeg hater å bruke backspace og trykke på ny artikkel. Har ofte hundrevis av tabs oppe, plus flere vinduer for hver skjerm, "sorterer" på en måte nettleser vinduet etter "bruk". :p

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette virker som en mye bedre løsning en "flashy", irriterende og "intrusiv" reklame som forfølger deg overalt på nettet.

 

Men har ikke dere hatt et par annonserte artikler allerede? Jeg mener å huske at ihvertfall Gamer.no har hatt en slik artikkel fra Square Enix, stemmer ikke det?

 

Kommer det fortsatt bli brukt flash? Eller blir på en måte reklame sydd sammen som en slags artikkel merket "annonsert/reklame" e.l?

Hvis det kommer til å ikke bli brukt flash, så vil både minne og prosessorkraft gå kraftig ned. Og det er en stor grunn til at jeg bruker Adblock på endel sider.

På Tek.no sine sider så abonnerer jeg på Tek Ekstra uansett, mest for å slippe flash reklamene, den derre irriterende "du bruke Adblock"-meldinga, og pga endel interessante Ekstra-artikler (selvom jeg syns det er veldig dumt at dere gjenlanserer gamle guider og sånt som Ekstra-artikler, sleipt etter min mening).

Personlig så likte jeg faktisk endel av reklamene, som f.eks fra Komplett, Dustin, Gamezone m.m. Men de brukte opp endel av min maskinvarekraft når jeg hadde mange faner oppe, var min måte å få meg når det f.eks var "Super Hardware Salg" o.l på Komplett :D. Da jeg liker å "skroll-klikke" på alle artiklene jeg syns er interessante og leser dem litt etter litt, da jeg hater å bruke backspace og trykke på ny artikkel. Har ofte hundrevis av tabs oppe, plus flere vinduer for hver skjerm, "sorterer" på en måte nettleser vinduet etter "bruk". :p

 

:)

 

Hei

 

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Det stemmer at vi gjorde fire betalte artikler på Gamer.no i høst. Dette var en pilotkampanje som ble skrevet av eksterne leverandører, og kjørt hos oss for at vi kunne få litt erfaring med konseptet. Det vi ruller ut nå er en mye større satsning, med eget personell som er ansatt i Mediehuset Tek.

 

Når det gjelder Flash, er det fortsatt ikke forbudt å bruke på bannerplassene våre, men vi fraråder generelt sett annonsører å bruke det, både fordi det trekker mye systemressurser og fordi det er blokkert på mange plattformer – deriblant Safari og iOS. Vår anbefaling er at man bruker HTML5.

Lenke til kommentar

Det største problemet med reklame på nettsider er om det i mengde er faktisk større i antall bytes å laste ned enn selve nettsiden man skal lese og se på..

 

Det er jo helt umulig å bruke EDGE eller andre tilkoblinger med ca 128kbit til å surfe på nettet i dag.. Og det er bare og skylle på på reklame..

 

Ellers ser jeg ett latterlig antall nettsider som har lyd i reklamen velger å bruke ukomprimert WAV.. Dette blir jo helt latterlig.. for å høre og se en liten reklamesnutt på 15sekunder så må man laste ned nesten 100mb med data..

 

Det er jo så latterlig at man må jo bare ta i bruk verktøy som Addblock for å kunne surfra rundt på nettett litt uforhindret.

 

At dere nå starter med å lage eget innhold med reklame ser jeg som fornuftig, så sant dere klarer å komprimere innholdet :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere presenterer dette som noe nytt, med dette er en vel kjent reklame strategi som allerede har infisert nettavisene her i landet allerede. Dette er hva vi kaller "Innholdsmarkedsføring" :thumbdown:

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/journalistikk-paa-tilbud/a/23315645/

Hei

 

Enig i at innholdsmarkedsføring ikke er noe nytt. Dette er en eldgammel disiplin (f.eks: http://no.wikipedia.org/wiki/Michelinguiden)

 

Det som er nytt, er at vi kjenner lesermassen vår godt, og tror vi har forutsetning for å lage langt bedre innhold enn et vanlig reklamebyrå. Vi tror også på tydelig merking og full åpenhet ovenfor leserne, i stedet for en kortsiktig tankegang om å lure leserne til å tro at reklame er journalistikk. Derav denne kommentaren.

Endret av SiR0
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bra initiativ og en mulighet til å løfte ting videre. Bråkete annonser når det ikke passer er bare irriterende og ødelegger både for leseopplevelsen og annonsøren. Poenget er jo uansett å skape nok interesse og få folk til å oppsøke ting på en ok måte for alle (publisher, annonsør og konsument) Når folk blokker ting ut ender det opp med at ingen blir happy. Mange andre som også gjør dette på forskjellige måter, men det å skille redaksjonelle ting og reklame høyner integriteten og hjelper også annonsørene med å gi en klar avsender. Det å sponse ting for omtale er ganske shady greier og blir som regel avslørt til slutt, så integritet lønner seg i lengden. Ellers synes jeg en splash i selve siden er et greit kompromiss istedet for popup, da forstyrrer den ikke det redaksjonelle og en kan raskt klikke videre om det ikke er interessant. Lykke til med prosjektet. Det er ikke så enkelt å tilby kvalitet til bortskjemte kravstore internet brukere :)

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Må si at jeg er veldig skeptisk til reklame skjult som innhold. Samtidig har jeg stor forståelse for at dere, som alle andre, trenger å tjene penger for å kunne tilby tjenestene deres.


Jeg vil nok vente å se hvordan dere løser dette før jeg avgir en dom, men om dette blir noe som ligner de Square Enix sponsede artiklene dere hadde på gamer.no så mener jeg at dere gjør dere selv og leserne deres en bjørnetjeneste. Vil påpeke at uansett hvordan dere merker innhold, så må dere stå for det innholdet som dere publiserer, og de artiklene var ikke gamer.no verdig.


Håper samtidig det blir mulig for ekstra-abonnenter å kunne skjule slikt innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må si at jeg er veldig skeptisk til reklame skjult som innhold. Samtidig har jeg stor forståelse for at dere, som alle andre, trenger å tjene penger for å kunne tilby tjenestene deres.
Jeg vil nok vente å se hvordan dere løser dette før jeg avgir en dom, men om dette blir noe som ligner de Square Enix sponsede artiklene dere hadde på gamer.no så mener jeg at dere gjør dere selv og leserne deres en bjørnetjeneste. Vil påpeke at uansett hvordan dere merker innhold, så må dere stå for det innholdet som dere publiserer, og de artiklene var ikke gamer.no verdig.
Håper samtidig det blir mulig for ekstra-abonnenter å kunne skjule slikt innhold.

 

 

Hei

 

Takk for tilbakemeldinger!

 

Vi lærte av Square Enix-piloten at merkingen ikke var tydelig nok, både ut fra tilbakemeldingene vi fikk i forumet og tester vi gjorde med uvitende lesere. Merkingen vil derfor bli tydeligere nå.

 

Er ellers enig i at vi må kunne stå for reklamen som publiseres. Redaktørene sier ofte nei til bannerreklame vi mottar, og slik kvalitetskontroll vil bare bli viktigere med innholdsmarkedsføring. Dette er også noe av grunnen til at vi ønsker å lage reklamen selv, og ikke vil tillate innhold fra eksterne aktører i den redaksjonelle spalten på forsidene våre.

 

Er du Ekstra-bruker og vil fjerne betalte artikler, kan du gjøre det på Min Side:

http://www.tek.no/minside/innstillinger

Endret av SiR0
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tenker det er både gode muligheter og fallgruver med et sånt prosjekt, men at dere helt klart kan lykkes med det så lenge alt foregår i full åpenhet. Personlig har jeg vært Ekstra-medlem siden starten og er fornøyd med den måten å unngå plagsomme annonser.

 

I tillegg er syns jeg det er på sin plass at annonsører kan gjøre litt innsats og skrive skikkelige artikler om det de vil få frem, i stedet for å prøve og skrike høyest.

Hvem vet, kanskje jeg sender inn en slik artikkel selv i nær framtid. :)

Lenke til kommentar

Det kan hende kan hende de som reklamerer opplever at brukere lettere overser reklamen deres fordi mediet som putter reklamen dems på siden sin nå plasserer reklamen deres sammen med reklamen til 8 andre aktører som før til 8 ganger så lite treff for aktuell aktør.

Lenke til kommentar

For å si det veldig enkelt: den dagen dette innføres er den siste dagen jeg besøker Tek.no. Om artiklene merkes tydelig som reklame eller ikke er meg revnende likegyldig, det er uansett enda et spark i nøttene til den journalistiske integriteten. En integritet som ikke akkurat står allverdens sterkt her i landet som det er. Men penger trumfer selvsagt bagateller som moral og integritet når som helst og til enhver tid.

Heldigvis finnes det et utall andre sider som kan erstatte dere, der jeg ikke behøver å se reklame i det hele tatt. Det har vært greit å ha en norsk side å supplere med, men det er milevis fra å være et must så å slette bokmerket deres når dette starter går helt greit.

Forøvrig minnet kommentaren meg i prinsippet ikke så lite om Jen-Hsuns usannsynlig feilslåtte forsøk på å blidgjøre kundene etter GTX970 fadesen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jo høyere reklamen "skriker" i ansiktet på leseren, jo flere installerer programvare for å blokkere reklamen.

 

Få ting er mer irriterende en reklame som tar mesteparten av skjermen, beveger seg i alle rare mønstre og rett og slett trykker seg selv opp i ansiktet på en.

 

I tillegg så er faktisk reklame en risiko (AdWare anyone?), spesielt når mediehuset overlater alt til ekstern tredjepart.

 

Lite forslag: Hva med å ikke ha noe bannere på toppen av siden, men heller la reklame være små tekstlinjer i margen på høyre side? Det vil i så fall være en form for reklame jeg ikke ville ta bryet med å blokkere (ikke for påtrengende) og kanskje til og med finne på å klikke på om de tipset meg om noe jeg var interessert i...

Lenke til kommentar

Samtidig kan ikke reklamen være forstyrrende, blinkende og plagsom(...)

 

 

Dette er jeg sikker på at jeg har lest før.

 

Usikker på når( 2-3 år siden?) så var det ingen blinkende reklamer på hw.no, og ved et tilfelle hadde det sneket seg inn en flash-reklame helt øverst som MANGE klagde på. Dette ble beklaget fra deres side og det ble sagt noe som at dere ikke skal ha sånne reklamer lenger.

 

 

Dere skriver også ( blant garantiene) at reklame skal virke som en forlengelse , og ikke som en forstyrrelse. Hva om mesteparten synes det siste, hva så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...