Gå til innhold

– Piratkopiering stjeler jobber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er egentlig regjeringer så opptatt av piratkopiering? Hvorfor bryr de seg? Har de virkelig ingen viktigere ting å bry seg om?

 

Det er jo ikke som om det påvirker dem i veldig stor grad, og det er tonnevis av andre ting som trenger oppmerksomhet. Det er heller ikke som at det er en veldig alvorlig kriminell handling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For den som er bittelitt opptatt kildekritikk (kritikk til velgekte.no, ikke teknofil):

velgekte.no viser til dokumentet https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/318338/IP_crime_highlight_report.PDF. Dette igjen oppgir "Microsoft Digital Crimes Unit, IDC & National University of Singapore" som kilde. Leter vi videre finner vi følgende dokument som jeg vil tro er kilden: http://news.microsoft.com/download/presskits/dcu/docs/idc_031814.pdf

 

Først og fremst basert på dette avsnittet (min utheving):

This study provides an economic analysis of the costs associated with malware on pirated software. It

is supported by forensic analysis conducted by National University of Singapore on 203 computers
acquired in 11 countries: Brazil, China, India, Indonesia, Mexico, Russia, South Korea, Thailand,
Turkey, Ukraine, and the United States. It is supported by a survey of 951 consumers and workers,
and 450 CIOs/IT professionals from 15 countries: Brazil, China, India, Indonesia, France, Germany,
Japan, Mexico, Poland, Russia, Singapore, Thailand, Ukraine, United Kingdom, and the United States.
It also contains results from a survey of 302 government officials from six countries: Brazil, China,
India, Mexico, Russia, and Singapore.

 

Altså ikke 206, men 203. Kanskje ikke så farlig, men det er jo greit å sjekke kilden til kilden også? De fleste av disse landene har ikke akkurat et godt rykte på seg hva gjelder piratkopiert materiale. Jeg tenker da ikke på det enkelte velger å laste ned her til lands, men piratkopiert materiale som blir kjøpt og solgt.

 

En graf i samme rapport gir kanskje et mer riktig bilde for det de fleste av oss forbinder med piratkopiering her til lands.

post-41438-0-58401800-1426158468_thumb.png

Tallene her inkluderer: The malware included viruses, worms, Trojan horses, rootkits, and unwanted Adware, which had preinfected

the new PCs before they could even access the Internet.

 

Jeg reagerer litt på at Adware er inkludert. Ethvert program som inneholder reklame kan sier å være Adware. Det finnes også eksempler hvor dette er inkludert fra leverandører de fleste stoler på, f.eks Lenovo.

 

Og enda en graf som viser litt av forskjellen mellom landene.

post-41438-0-49989800-1426158705_thumb.png

 

Det er ingen tvil om at dette er stort problem, men personlig synes jeg skremselseffekten forsvinner noe når man oppgir tall basert på et helt annet marked for å vise verst mulige tall. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal laste ned piratkopiert materiale, men har mer troen på å "utdanne" folk med skikkelige tall og fakta fremfor å bruke risikoen ved å kjøpe siste Photoshop på gata i India som eksempel.

 

Per i dag har jeg ingen piratkopierte spill eller programmer på pc'en. Noe jeg ikke kunne sagt for relativt få år siden. Kanskje har det noe med alder å gjøre, kanskje har det skjedd en endring i holdninger hos folk flest. Jeg innbiller meg at det kan ha en sammenheng med utbredelsen av stadig bedre muligheter for å lovlig se og høre film og musikk (Spotify, Google, Netflix osv), som har en smitteeffekt på andre områder som programvare.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig regjeringer så opptatt av piratkopiering? Hvorfor bryr de seg? Har de virkelig ingen viktigere ting å bry seg om?

 

Det er jo ikke som om det påvirker dem i veldig stor grad, og det er tonnevis av andre ting som trenger oppmerksomhet. Det er heller ikke som at det er en veldig alvorlig kriminell handling.

 

Fokuset her er nok piratkopierte fysiske produkter mer enn software. Da er det snakk om falske vesker og klær f.eks.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er egentlig regjeringer så opptatt av piratkopiering? Hvorfor bryr de seg? Har de virkelig ingen viktigere ting å bry seg om?

 

Det er jo ikke som om det påvirker dem i veldig stor grad, og det er tonnevis av andre ting som trenger oppmerksomhet. Det er heller ikke som at det er en veldig alvorlig kriminell handling.

 

Fokuset her er nok piratkopierte fysiske produkter mer enn software. Da er det snakk om falske vesker og klær f.eks.

 

 

Ah, ja stemmer, er en greie det å. Men antar det fremdeles er mer viktige saker som trenger resurser og oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

 

For den som er bittelitt opptatt kildekritikk:

Hei, vi sjekket dette selv før vi publiserte artikkelen og tok som du kan lese i artikkelen kontakt med dem om de misvisende tallene. :)

 

 

Ja, dette var på ingen måte ment som kritikk til dere, men mot nettsiden velgekte.no. Har spesifisert dette nå. :)

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

 

Jeg reagerer litt på at Adware er inkludert.

Det står "unwanted Adware".

Hvis du aksepterer ads mot at du får bruke et program gratis, så er det helt greit.

 

Joda, men her det tross alt snakk om ferdig installert programvare på pc'er. Jeg tror de fleste har opplevd å finne uønsket adware på pc'er de har kjøpt. F.eks er Skype inkludert i Windows 8.1 og har dynamisk reklamebanner. Det samme gjelder svært mange apps som er inkludert i Windows 8. Betyr det at tallet egentlig burde korrigeres til 100% for pc'er med Windows 8 ferdig installert?

 

http://hothardware.com/News/Microsofts-Big-Hidden-Windows-8-Feature-BuiltIn-Advertising/

Lenke til kommentar

 

 

Jeg reagerer litt på at Adware er inkludert.

Det står "unwanted Adware".

Hvis du aksepterer ads mot at du får bruke et program gratis, så er det helt greit.

 

Joda, men her det tross alt snakk om ferdig installert programvare på pc'er.

Nei, her er det snakk om (mulige) konsekvenser av å bruke piratkopiert software. (Sjekk tittelen på tråden.)

 

At en del 'legit' gratis software som er annonsefinansiert ikke er like tydelige på dette, slik at det kommer som en sur overraskelse så fort man får installert programmet, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...