Gå til innhold

Regjeringen vil forby Game of Thrones før klokka 23:00


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er et land som er styrt av lover.
- Stortinget lager flere lover og din frihet begrenses.
- Stortinget fjerner lover, lager færre lover og din frihet øker.

 

Friheten din kan økes eller begrenses etter antall lover.

Flere nye lover = begrenset frihet. En grunn til at stortinget kalles for den lovgivende makt.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Norge er et land som er styrt av lover.

- Stortinget lager flere lover og din frihet begrenses.

- Stortinget fjerner lover, lager færre lover og din frihet øker.

 

Friheten din kan økes eller begrenses etter antall lover.

Flere nye lover = begrenset frihet. En grunn til at stortinget kalles for den lovgivende makt.

 

OMG. Nei det er et land styrt av forbud. Alt her i landet skal styres med forbud og avgifter. TV er vel uansett snart historie for den yngre generasjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er ingen tilhenger av av kunstige tidspunkter på døgnet som håndheving av aldersgrenser, men må si jeg sleit med å sove etter hodeknusingen i Game of Thrones. Det var helt forferdelig å se på og er ikke noe jeg ønsker at mine barn skal få med seg før de er på vei ut av ungdomsalderen.

Mye kan sies om selvbestemmelse, men det finnes temmelig mange lavpanna foreldre som lar barna overvære ting de overhodet ikke er klare for å takle.

Jeg jobber med barn og har sett en del eksempler der barn har sett skremmende filmer/serier de åpenbart sliter med å fordøye. Jeg snakker da om helt vanlige barn fra vanlige familier i barnehage- og skolealder.

Jeg har ingen fasit til løsningen, men fremtiden byr på utfordringer når alt er så lett tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med heller å gjøre tv selskapene pliktig å levere mottager med mulighet for sperre av kanaler og/eller programmer som kan være skummelt for noen barn (og eldre!) å se på.

 

En enkel svarboks som kommer opp i tv-bildet når et slikt program startes som advarer om "faren" og venter på pin kode for å låse opp kan enkelt og greit føre til at dette blir unngått i de _aller_ fleste tilfellene.

 

Som noen poengterte tidligere ser få barn og unge på TV i dag, alt er på nett og skumle, voldelige og seksuelle nettsider har som regel ikke annen "sperre" annet enn en side som advarer om innholdet og ber bruker om å oppgi fødselsdato... Akkurat denne har vel aldri vært særlig vanskelig å knekke for noen...

Lenke til kommentar

Jeg hadde skjønt det om det hadde vært på 80-tallet. Den gangen Krf hadde mye større innflytelse på politikken og kringkasting var det enerådende medieformatet med levende bilder. Kringkasting som fenomen har for lengst passert høyden ettersom det konkurrerer med stadig flere måter å se levende bilder på. Opptak, nett-tv, rene nett-tjenester osv. Og Krf kjemper stadig mer mot sperregrensa.

 

Hadde det blitt innført på 80-tallet hadde det hatt effekt i lang tid. I dag har det moderat praktisk effekt med PVR, nett-tv, Netflix etc, og den praktiske effekten vil bare avta i takt med at tradisjonell kringkasting blir et gamlisfenomen.

Lenke til kommentar

Hva tar ungene mest skade av mon tro?

Dagsrevyen eller Game of Thrones?

 

Noe av det jeg husker best fra da jeg var liten var ene reportasjen på dagsrevyen hvor de viste et klipp av en mann som ble henrettet. Skutt i hodet på kloss hold og jeg så kroppen falle sammen livløs på bakken med blodspruten ut av hodet.

 

På den tiden hadde jeg allerede sett flere skrekkfilmer (Chucky, Fredag den 13 osv), men klippet fra dagsrevyen var jo ekte og jeg visste forskjellen på film og realitet.

 

Klippet fra dagsrevyen satt derimot godt fremme i hjernebarken i lang lang tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...