Gå til innhold

Nå vokser Honor-familien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De to kameraene tar bilder i 8 megapiksler oppløsning. Kameraene har hver sin bildebrikke, og tilsammen tar de inn dobbelt så mye lys som de ville gjort med bare en brikke. Legg til at de har en blenderåpning på F0,95, og resultatet er at du kan ta bilder selv om det er mørkt.

f/0,95 er svært imponerende og slipper inn ca 4 ganger mer lys enn vanlige telefonkamera med f/1,9 blenderåpning. Lysmessig fungerer det altså som en 4 ganger større sensor, men siden det er veldig vanskelig å lage f/0,95 optikk med noe særlig skarphet kan det gå mer ut over oppløsningen enn det 8 Mp antyder. Jeg ser ikke bort fra at man vil kunne få skarpere bilder fra telefonkamera med 5 Mp og f/2 blender.

 

"kan ta bilder selv om det er mørkt", må være med betydningen mørkt = skumring og ikke som i et rom uten lyskilder og uten vindu. Telefonkameraet må fortsatt ha lys for å kunne ta bilder. Siden sensoren antagelig er ca 1/2 på stor som de med 16 Mp og optikken slipper inn ca 4 ganger mer lys så er det ikke større forskjell enn at man kan halvere lukkertida. Lys må fortsatt være til stede.

 

Utløsertiden kan settes helt opp til 32 sekunder, men da må du naturlig nok sette telefonen i et stativ.

Utløsertiden er tiden fra man trykker på utløserknappen til bildet tas, også kalt selvutløser. Du tenker sikkert på noe helt annet: lukkertiden. Det er hvor lenge kameraet slipper inn lys og dermed hvor lang tid bevegelige objekter har på seg for å lage bevegelsesuskarphet. 32 sekunder er velkomment lenge, selv om det betyr utfordringer med (dark current) støy på så små piksler.

 

Nærgrensen er 7 millimeter, om du er glad i makrofotografering.

Sentrum av kameraene står antagelig mer enn 7 mm fra hverandre så de dekker neppe det samme makromotivet. Antagelig deaktiveres det ene kameraet når man tar makrobilder. I teorien kan de lime sammen makrobildene side ved side, men det spørs om de implementerer den funksjonen. Det krever sikkert en god del programmeringsarbeid og vil neppe se særlig bra ut uansett siden de to kameraene har hvert sitt perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De to kameraene tar bilder i 8 megapiksler oppløsning. Kameraene har hver sin bildebrikke, og tilsammen tar de inn dobbelt så mye lys som de ville gjort med bare en brikke. Legg til at de har en blenderåpning på F0,95, og resultatet er at du kan ta bilder selv om det er mørkt.

f/0,95 er svært imponerende og slipper inn ca 4 ganger mer lys enn vanlige telefonkamera med f/1,9 blenderåpning. Lysmessig fungerer det altså som en 4 ganger større sensor, men siden det er veldig vanskelig å lage f/0,95 optikk med noe særlig skarphet kan det gå mer ut over oppløsningen enn det 8 Mp antyder. Jeg ser ikke bort fra at man vil kunne få skarpere bilder fra telefonkamera med 5 Mp og f/2 blender.

TU.no skriver nå at f/0,95 er simulert blenderåpning i forbindelse med prosessorgenerert dybdeskarphet. Da er det plutselig ikke så imponerend lengre. Simulert blenderåpning er en regneprosess som ikke fanger inn mer lys. De gjetter på at reell blenderåpning er rundt f/2,0 og det er jo helt orinært. Vi kan dermed forvente oss helt vanlig nivå på bildestøyen i mørke omgivelser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå hatt 32Gb versjonen av 6 Plus siden tidlig Februar. Meget fornøyd! Ble levert på 3 dager, og etter og ha hatt både Samsung og HTC, + 10-12 andre i løpet av de siste 20 år, er jeg storfornøyd....

Masse muligheter til og skreddersy oppsett, EMUI 3.0 er rett og slett morsom i bruk med forskjellige temaer.:-) Har metallramme med plexi bak(Hel metall bakdeksel kan dempe de trådløse signalene), og hele telefonen virker solid bygget. Kameramulighetene på Honor 6+  gjør nok at jeg bruker det mer enn på andre telefoner jeg har hatt, men til foto velger jeg uansett Olympus OMD eller PEN. Mobilkameraer har ingenting og stille opp mot M43..... Bra skjerm, og endel medfølgende apper som flere mobilprodusenter burde hatt som standard(kommer vel etter..). Når prisen i tillegg er atskillig lavere enn Samsung/HTC, er valget mitt enkelt...

Internasjonal firmware er ennå ikke sluppet, så det dukker opp litt kinesisk her og der, og først i dag stilte de fleste widgetene seg til sommertid(tidsfoskjell/ingen sommertid i Kina?).

Dette ble som og bytte bil til Alfa Romeo, man gleder seg til og bruke den............

Og nei, jeg har ingen forbindelse med Huawei......dette er den mobilen jeg har vært mest fornøyd med hittil.

 

RS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...