Gå til innhold

Minnerike Gone Home kommer likevel ikke til konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er absolutt ikke et spill for folk som forventer å få en standard voldssimulator som satser alt på en mest mulig hjernedød historie for et fjortisspublikum som sluker rått alt som har med skyting og tøffe eksplosjoner å gjøre.

 

Problemet er at spillet har en hjernedød historie for et fjortispublikum. Fin stemning og interssant å prøve å finne ut hva som har skjedd med de i huset, men jeg er virkelig for gammel for en historie som kunne vært tatt ut av en 90-talls amerikansk ungdomsdramaserie.

 

Det mest minneverdige med dette spillet (bortsett fra hvor ekstremt overvurdert det er) er at folk kan ikke ha spilt mange historiedrevne spill om dette er toppen av kransekaka for dem, med mindre man liker amerikanske ungdomsdramaserier, for da er det nok midt i blinken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gone Home minneverdig? Lever vi på samme planet?

 

GH er en stuesimulator som ofrer alt for en platt smiskehistorie rettet mot et selvtgodt minoritetspublikum som sluker rått alt som har med 'sosiale problemer' å gjøre.

 

Dette er ikke noe stort tap.

 

Jeg gjode en tabbe og kjøpte dette spillet utfra gode anmeldelser fra bl.a. gamer.no. Helt forferdelig dårlig spill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gone Home minneverdig? Lever vi på samme planet?

 

GH er en stuesimulator som ofrer alt for en platt smiskehistorie rettet mot et selvtgodt minoritetspublikum som sluker rått alt som har med 'sosiale problemer' å gjøre.

 

Dette er ikke noe stort tap.

Get fucked, sincerely. Aksepter en historie for en historie. Ikke alt har en agenda.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minneverdig indiesuksess?

 

Gone Home er rusk i mi bok. Ganske kort, 1-2 timer alt etter kor mykje man diller rundt, med ei dårlig historie og etter kvart kjedelig gameplay. Svak 4 av 10 og bortkasta tidsbruk.

 

Dette spillet illustrerer kor langt spillanmeldere er villige til å følge bjellesauen i flokken framfor å fortelle sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snedig utvalg fornærmelser fra deg, Vice. Jeg teller hele tre varianter av "Spill COD 4, fjortis".

Paradoksalt nok har COD 4 en mye dypere og bedre fortalt historie enn svært mange spill som prøver så inderlig å få det til(inkludert Gone Home), og det til tross for alt det ekle gameplayet. Det er heller ikke noe intellektuelt nederlag å foretrekke en god voldssimulator(altså, et spill) overfor en svært middelmådig interaktiv novelle.

 

Jeg ville sagt det motsatte, at det er tåpelig og naivt å lure seg selv til å tro at man har opplevt noe dypt og kvalitetsfullt kun fordi det handler om sarte følelser og nittitallsangst.

 

 

 

Gone Home minneverdig? Lever vi på samme planet?

GH er en stuesimulator som ofrer alt for en platt smiskehistorie rettet mot et selvtgodt minoritetspublikum som sluker rått alt som har med 'sosiale problemer' å gjøre.

Dette er ikke noe stort tap.

Get fucked, sincerely. Aksepter en historie for en historie. Ikke alt har en agenda.

 

Sitat fra utviklerene da de nektet å delta i PAX av samvittighetsgrunner: "We are a four-person team. Two of us are women and one of us is gay. Gone Home deals in part with LGBT issues. This stuff is important to us, on a lot of different levels."

 

En agenda som i og for seg ikke er noe å bry seg om, hadde bare ikke resultatet vært så platt, og hadde bare ikke utviklerenes vennegjeng i spillmedia lovpriset middelmådigheten til skyene.

 

Hadde folk akseptert en historie for en historie ville de ha kjapt akseptert denne som det den tilsynelatende er - en stil fra 10. klasse.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ville sagt det motsatte, at det er tåpelig og naivt å lure seg selv til å tro at man har opplevt noe dypt og kvalitetsfullt kun fordi det handler om sarte følelser og nittitallsangst.

 

 

Hvem påstår at man har "opplevd noe dypt og kvalitetsfullt kun fordi det handler om sarte følelser og nittitallsangst"? Dette handler om spillopplevelse, ikke om oppkonstruerte kvasiintellektuelle problemstillinger!

 

Hvis dette handler om spillopplevelse er dommen objektiv og utvetydig: Gone Home er elendig. Som spillopplevelse innebærer det å traske rundt i et hus for å sanke papirlapper. Det kan bare så vidt kategoriseres som et spill, men kan anses for å være fartøy til en helt tradisjonell literær fortelling. Hvis denne fortellingen tramper på tynn is slik som GH gjør, er det legitimt å si at spillet har feilet som både spill og som fortelling.

 

Så er det dette med subjektivitet; at noen synes historien er god, mange er uenige. Men altså, hvis du blir imponert av fortellingen til GH begynner jeg å lure på hva slags bøker og filmer du har opplevd gjennom livet ditt...

 

...deretter kommer man til metadiskusjonen angående motivasjonen bak fortellingen i spillet - her er heller ikke dommen nådig; Utviklerene har grovt utnyttet et nettverk av samarbeidsvillige journalistvenner til å promotere spillet sitt blant den eneste målgruppen som kunne tenkes å bite på et spill som ikke er et spill, og som knapt kan sies å være en god fortelling. Dette ser man krystallklart på Metacritic-siden til GH, hvor forholdet mellom journalist og publikum ikke korrelerer overhodet.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Utviklerene har grovt utnyttet et nettverk av samarbeidsvillige journalistvenner til å promotere spillet sitt blant den eneste målgruppen som kunne tenkes å bite på et spill som ikke er et spill, og som knapt kan sies å være en god fortelling. Dette ser man krystallklart på Metacritic-siden til GH, hvor forholdet mellom journalist og publikum ikke korrelerer overhodet.


Jeg tar "what is brigading for two hundred" Endret av brogamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Minneverdig indiesuksess?

 

Gone Home er rusk i mi bok. Ganske kort, 1-2 timer alt etter kor mykje man diller rundt, med ei dårlig historie og etter kvart kjedelig gameplay. Svak 4 av 10 og bortkasta tidsbruk.

 

Dette spillet illustrerer kor langt spillanmeldere er villige til å følge bjellesauen i flokken framfor å fortelle sannheten.

Kom deg tilbake til COD Advanced Warfare du! :thumbup: (Eller kanskje aller helst CS)

Når eg leser mellom setningane her, må jo tommel opp bety at du er enig. Knallert! :)

Lenke til kommentar

 

Gone Home minneverdig? Lever vi på samme planet?

 

GH er en stuesimulator som ofrer alt for en platt smiskehistorie rettet mot et selvtgodt minoritetspublikum som sluker rått alt som har med 'sosiale problemer' å gjøre.

 

Dette er ikke noe stort tap.

 

Jeg gjode en tabbe og kjøpte dette spillet utfra gode anmeldelser fra bl.a. gamer.no. Helt forferdelig dårlig spill!

Jeg prøvde dette spillet. Gikk rundt å surra. Fant aldri helt ut meningen med hvor jeg egentlig skulle gå. Surra vel rundt i en god time kanskje før jeg ble lei av bare å gå rundt i huset.

 

Av små spill som er korte så syns jeg heller The Stanley Parable var mye bedre. Det ga iallefall en god del underholdning.

Lenke til kommentar
Løøøp tilbake til COD/CS du, er vel den objektive dommen :) Ellers har vel Dostojevskij noen flotte bøker dersom du er altfor voksen og moden for slikt "ungdommelig tøys" . Har hørt at "Idioten" er bra?

 

Er ingenting galt med ungdommelig tøys, men jeg har et problem med at folk forherliger noe til å være det ypperste av samfunnskritikk og kunst innen spillmediet, når det i alle andre sammenhenger og medier ville blitt kategorisert som amatørmessig bunnskrap.

 

Forøvrig finnes det langt bedre opplevelser innenfor det som kanskje kan kategoriseres som 'interaktiv novelle', som f.eks. den overnevnte Gilliam-aktige Stanley Parable.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Utviklerene har grovt utnyttet et nettverk av samarbeidsvillige journalistvenner til å promotere spillet sitt blant den eneste målgruppen som kunne tenkes å bite på et spill som ikke er et spill, og som knapt kan sies å være en god fortelling. Dette ser man krystallklart på Metacritic-siden til GH, hvor forholdet mellom journalist og publikum ikke korrelerer overhodet.

 

Dagens latter. Mange takk.

Lenke til kommentar

 

Utviklerene har grovt utnyttet et nettverk av samarbeidsvillige journalistvenner til å promotere spillet sitt blant den eneste målgruppen som kunne tenkes å bite på et spill som ikke er et spill, og som knapt kan sies å være en god fortelling. Dette ser man krystallklart på Metacritic-siden til GH, hvor forholdet mellom journalist og publikum ikke korrelerer overhodet.

Dagens latter. Mange takk.

 

 

It's actually about ethics in making shit up :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...