Gå til innhold

Hvilken telefon har det beste kameraet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at endel av disse kameraene har veldig mye å gå på hva gjelder automatisk modus, blant annet Sony Xperia telefonene har et langt større potensiale enn hva disse bildene tilsier men blir dratt ned av dårlig auto-modus. Det er forsåvidt rett og rimelig det, 99% av befolkningen tar bilder i auto-modus så all kritikk til Sony for at de ikke har fått på plass en bedre auto-modus på telefonene sine.

 

En test som dette burde vært førstesideoppslag i samtlige aviser i hele landet, og samtlige nettaviser så folk kanskje etterhvert kunne fått det for seg at antall megapiksler =! best kamera. Har ikke ord for hvor mange idiotiske diskusjoner jeg har havnet i hvor folk henger seg noe helt latterlig mye opp i antallet megapiskler som om det skulle være en slags "end all, be all" med disse mobilkameraene.

 

 

Det positive her må jo være at det generelle nivået på mobilkameraer har begynt å komme seg opp på et akseptabelt nivå, men det er jo litt rart et selskap som Sony med såpass gode kameralinser og bildebrikker ikke gidder å bruke litt mer tid på programvaren..

Endret av RamGuy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har ikke ord for hvor mange idiotiske diskusjoner jeg har havnet i hvor folk henger seg noe helt latterlig mye opp i antallet megapiskler som om det skulle være en slags "end all, be all" med disse mobilkameraene.

 

Nå er det jo forlengst kommet til et punkt der mobilkamerene med sine pittesmå sensorer har altfor mange piksler!

ISO-støyen lager jo grøt allerede fra ISO 400.

 

Tenk hva de kunne gjort med dagens sensor-teknologi og en 2MP brikke! (1920x1080)

Folk bruker jo bare disse bildene på facebook og instagram på mobilen, men kunne likevel vist bildet i full størrelse på en moderne HD-TV!

 

Men det kommer jo aldri til å skje; folk er for opphengt i megapiksler :hm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda godt dere tar "testen" for det den er, for dette er vel kanskje en av de dårligere av dette slaget.

 

Lurer på hva som skal til for å kunne kalle seg "Testekspert", "xxxGuru", eller andre tilsvarende ting, lage en ganske så elendig test, og å den spredd på ulike mer eller mindre seriøse nettsteder?

 

...og samtidig blir noen av de tatt på alvor...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det har blitt litt sånn. Alt skal testes, gjerne minst årlig. Det skal trilles terning og det skal kåres vinner og taper. Selv om forskjellene i praksis er ørsmå, kanskje ikke engang eksisterende. Det fascinerende er at veldig mange "kjøper" sånne tester.

 

Men det er uansett god underholdning å lese kommentarer på sånne saker...:-)))

Lenke til kommentar

Skal man først ha dynamikk som hovedkriterie er det kanskje en fordel å teste et motiv som gir alle kandidatene omtrent samme eksponering. Med en overgang fra mørk bakke til lys himmel sånn omtrent midt i bildet (som her) blir det jo totalt bingo hva lysmåleren gjør - om den eksponerer etter bakken og brenner ut himmelen eller om den eksponerer etter himmelen og gjør bakken mørk...

Untitled-1.jpg

 

Edit: Men heldigvis var bildet ikke så illustrerende for testen - det var bare noen få motiver hvor lysmåleren gjør det bingo.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man først ha dynamikk som hovedkriterie er det kanskje en fordel å teste et motiv som gir alle kandidatene omtrent samme eksponering. Med en overgang fra mørk bakke til lys himmel sånn omtrent midt i bildet (som her) blir det jo totalt bingo hva lysmåleren gjør - om den eksponerer etter bakken og brenner ut himmelen eller om den eksponerer etter himmelen og gjør bakken mørk...

Helt enig. I tillegg kommer jo hvilke innstillinger som er gjort i etterbehandling for å skape en jpg...

Lenke til kommentar
ti ulike scenerier som skal representere typiske, hverdagslige situasjoner for den jevne mobilfotograf.
Teleguru har valgt å bruke «auto» for alle bildene de har tatt, siden det er dette som er vanligst, og mest aktuelt for folk flest.

Trist at testen ikke er myntet på hverken amatørfotografer eller profesjonelle. De burde laget en test for oss også.

 

Det burde også vært med et godt kompaktkamera og et godt systemkamera så vi kan se hva man går glipp av når det beste kameraet ligger igjen hjemme.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er det jo forlengst kommet til et punkt der mobilkamerene med sine pittesmå sensorer har altfor mange piksler!

ISO-støyen lager jo grøt allerede fra ISO 400.

 

Tenk hva de kunne gjort med dagens sensor-teknologi og en 2MP brikke! (1920x1080)

Folk bruker jo bare disse bildene på facebook og instagram på mobilen, men kunne likevel vist bildet i full størrelse på en moderne HD-TV!

 

Men det kommer jo aldri til å skje; folk er for opphengt i megapiksler :hm:

Jeg har inntrykk av at ringeapparatene tar bilder med stadig mindre støy.

 

Jeg synes 1920*1080 har et "rart" sideforhold for stillfoto som også utnytter lite av optikkens bildesirkel. Jeg vil heller øke det til 3:2 eller 4:3. Altså 1920*1280 eller 1920*1440. Videre synes jeg de enten bør gå for Foveon-type sensorer som henter RGB fra hver enkelt piksel eller doble horisontal og vertikal oppløsingen til 3840*2880 (4:3). Da får man output til skjermen på telefonen eller tv-en med RGB i hver piksel. Skjermer på både telefoner og tv har som regel RGB i hver piksel. Da er vi oppe i drøyt 11 megapiksler. Jeg vil altså ha 11 Mp fra en telefon.

 

Videre vil jeg gjerne ha mekanisk stabilisering i enten objektiv eller ved fysisk flytting av sensoren, alt etter hva som kan gjøres mest presist, mest responsivt, lettest og billigst. Alternativt kan de erstatte mekanisk stabilisering med bevegelig utsnitt på sensoren enten i sanntid eller i etterbehandlingen. Begge vil kreve flere piksler, mens sistnevnte også vil kreve høyere båndbredde fra sensor til lagring. Gjør man etterbehandlingen på PC så slipper man å tappe telefonens batteri på sånt. Hvis vi gjør opptak av et område som er 10% større til venstre, høyre, over og under den ramma man skal sitte igjen med, må man øke pikseltallet med 1,44 ganger. Her til 15,9 Mp (4608*3456). Stabilisering er uhyre viktig ettersom telefoner ikke har søker (mer vinglete enn kamera med søker) og er mye lettere (skjelver som et aspeløv/koffeinvrak hvis fotografen gjør det). En murstein av et kamera skjelver ikke sånn.

 

Ennå videre vil jeg gjerne ha mulighet til høyhastighets opptak (slow motion) med FullHD 120 fps (4x slow motion ved 30 fps avspilling). Inntil sensorteknologien blir rask nok kan godt tåle at man ofrer 2*2 binning for å pumpe opp fps. Siden video-binning typisk skjer med lineskipping (og ikke row skipping) så vil det bety halvering av fps i 4K opptak sammenlignet med FullHD opptak, altså 60 fps 4K på telefoner med 120 fps FullHD. I avspilling synes jeg 60 fps er minimum for 4K materiale og 30 fps for FullHD.

 

Videre synes jeg det er unødvendig spesifikasjonsjåleri med mer enn FullHD på telefonskjermene. Høyere oppløsninger går for tiden for mye ut over farger, lysstyrke og batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En test som dette burde vært førstesideoppslag i samtlige aviser i hele landet, og samtlige nettaviser så folk kanskje etterhvert kunne fått det for seg at antall megapiksler =! best kamera. Har ikke ord for hvor mange idiotiske diskusjoner jeg har havnet i hvor folk henger seg noe helt latterlig mye opp i antallet megapiskler som om det skulle være en slags "end all, be all" med disse mobilkameraene.

Små piksler kan være en ulempe kontra store, men det finnes (nesten?) ingen telefonkamera med store moderne piksler på markedet.

Nå har (nesten?) alle nåselgende telefoner akkurat like små piksler (1,1 mikron). Med det som utgangspunkt betyr flere piksler større sensorer, større areal som tar i mot lys og større areal å motta detaljer på. Med andre ord, en sammenheng mellom antall megapiksler og bildekvalitet (oppløsning og detaljer). Jeg skulle gjerne sett telefoner med store sensorer og moderat megapikseltall, men det finnes så vidt jeg vet ikke. HTC One M8/M9 sine store "ultrapiksler" er så vidt jeg vet basert på eldre FSI teknologi med dårlig lysmottak. Detaljnivået er også kraftig begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at ringeapparatene tar bilder med stadig mindre støy.

 

Jeg synes 1920*1080 har et "rart" sideforhold for stillfoto som også utnytter lite av optikkens bildesirkel. Jeg vil heller øke det til 3:2 eller 4:3. Altså 1920*1280 eller 1920*1440. Videre synes jeg de enten bør gå for Foveon-type sensorer som henter RGB fra hver enkelt piksel eller doble horisontal og vertikal oppløsingen til 3840*2880 (4:3). Da får man output til skjermen på telefonen eller tv-en med RGB i hver piksel. Skjermer på både telefoner og tv har som regel RGB i hver piksel. Da er vi oppe i drøyt 11 megapiksler. Jeg vil altså ha 11 Mp fra en telefon.

 

....

Tid for ønskelister ja...

 

Type sensor i en mobiltelefon har jeg vel ikke sterke meninger om, men den er jo så bitteliten at de gjerne kunne begrenset antall piksler, med et håp om å øke kvaliteten i lite lys. Jeg tror jeg ikke skal håpe for mye, antagelig blir det bare flere og flere piksler, men neppe med Foveon-sensor. Dit tror jeg ingen av mobilprodusentene kommer til å gå...:-)

 

 

Videre vil jeg gjerne ha mekanisk stabilisering i enten objektiv eller ved fysisk flytting av sensoren, alt etter hva som kan gjøres mest presist, mest responsivt, lettest og billigst. Alternativt kan de erstatte mekanisk stabilisering med bevegelig utsnitt på sensoren enten i sanntid eller i etterbehandlingen. Begge vil kreve flere piksler, mens sistnevnte også vil kreve høyere båndbredde fra sensor til lagring. Gjør man etterbehandlingen på PC så slipper man å tappe telefonens batteri på sånt. Hvis vi gjør opptak av et område som er 10% større til venstre, høyre, over og under den ramma man skal sitte igjen med, må man øke pikseltallet med 1,44 ganger. Her til 15,9 Mp (4608*3456). Stabilisering er uhyre viktig ettersom telefoner ikke har søker (mer vinglete enn kamera med søker) og er mye lettere (skjelver som et aspeløv/koffeinvrak hvis fotografen gjør det). En murstein av et kamera skjelver ikke sånn.

...

Holdt på strak arm skjelver man antagelig ikke noe MINDRE med en murstein av en DSLR. Jeg er selv ikke så alt for opptatt av stabilisering, uansett hvilken type. Men har respekt for at det i visse situasjoner kan ha sine fordeler.

 

 

 

 

Videre synes jeg det er unødvendig spesifikasjonsjåleri med mer enn FullHD på telefonskjermene. Høyere oppløsninger går for tiden for mye ut over farger, lysstyrke og batteritid.

Video er ikke helt min greie, men er enig i at det et mye spesifikasjonsjåleri, på mange områder...:-)

Lenke til kommentar

 

ti ulike scenerier som skal representere typiske, hverdagslige situasjoner for den jevne mobilfotograf.

Teleguru har valgt å bruke «auto» for alle bildene de har tatt, siden det er dette som er vanligst, og mest aktuelt for folk flest.

Trist at testen ikke er myntet på hverken amatørfotografer eller profesjonelle. De burde laget en test for oss også.

 

Det burde også vært med et godt kompaktkamera og et godt systemkamera så vi kan se hva man går glipp av når det beste kameraet ligger igjen hjemme.

Vi noterer oss det til vår egen idéliste ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

rogkas: Jepp, jeg vil gjerne også se litt fysisk større piksler, men ikke så store at oppløsningen kommer ned på 2-4 Mp nivå. Jeg synes 11 Mp (3840*2880 i 4:3 format) med mekanisk stabilisator er et fint sted å starte.

 

Med 1,1 mikron piksler betyr det 1/3,4" sensor

Med 1,4 mikron piksler betyr det 1/2,7" sensor

Med 1,75 mikron piksler betyr det 1/1,9" sensor

Med 2,2 mikron piksler betyr det 1/1,5" sensor

Med 3,4 mikron piksler betyr det 1" sensor

 

Mulig 1/1,5" er det største man klarer å dytte inn uten at telefonene får murstein som kallenavn.

 

Apropos mursteiner og strak arm. Tyngde gjør at bevegelsene blir tregere, høyfrekvente vibrasjoner dempes bort. Det er delvis grunnen til at store og tunge skip ligger nesten dønn i ro i småbølger, mens robåter ved siden av beveger seg helt vilt. Innenfor rimelighetens grenser er altså tyngde en bra for håndholdt fotografering. Alle moderne telefoner er så lette at de har en stor ulempe med skjelving under videoopptak. Derfor er stabilisering svært viktig nettopp for telefonkamera. Rekk opp hånda alle som ikke har følt svimmelhet etter å ha sett videoopptak fra en telefon. Hadde jeg jobbet i NSA hadde jeg tatt en kikk på webkameraene deres og sagt, "se der ja, hendene forblir nede". :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Denne testen var kun med automodus. Lumia 1020 er bra spesielt når man bruker de manuelle innstillingene for å ta bilder i dårlig lys bl.a. Kriteriene i disse to testene er derfor veldig forskjellige.

 

Nettopp, og derfor blir slike tester ofte ganske så flatterende.... :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...