Gå til innhold

SNIKTITT: HTC Re Vive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda et bevis på at Oculus Rift har drete på leggen og utsatt ting for lenge. Det eneste de kan vinne på nå er prisen.

 

Vil nok heller kjøpe Valve sine briller uansett pga Steam, selvfølgelig med den antagelsen at disse vil få bedre støtte for spillene der.

 

Godt poeng: noe a-la Apple at produsenten som "går god" for at spill er tilpasset hardwaren de selger og begge er skreddersydd til hverandre.

For å si det på en litt vulgær måte er dette en "endlösung" for VR fra PC Master Race og vår kjære fører Gabe.

 

Dette vil også sette på spissen tapt tid som Oculus/Facebook har brukt på å utvikle, uten å levere noe som helst enn dev prtotyper hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enda et bevis på at Oculus Rift har drete på leggen og utsatt ting for lenge. Det eneste de kan vinne på nå er prisen.

 

Vil nok heller kjøpe Valve sine briller uansett pga Steam, selvfølgelig med den antagelsen at disse vil få bedre støtte for spillene der.

 

Godt poeng: noe a-la Apple at produsenten som "går god" for at spill er tilpasset hardwaren de selger og begge er skreddersydd til hverandre.

For å si det på en litt vulgær måte er dette en "endlösung" for VR fra PC Master Race og vår kjære fører Gabe.

 

Dette vil også sette på spissen tapt tid som Oculus/Facebook har brukt på å utvikle, uten å levere noe som helst enn dev prtotyper hittil.

Denne er vel neppe noe spesielt utviklet for et varierende stort PC-publikum, selv om Valve er inne i bildet. Derimot så ser det ut som en cross-platform dings, men man kan jo få noen betenkeligheter siden ut fra anmeldelsen så ser det ut som man trenger en master-kabel for å drive det i dag. Mulig dette blir trådløst etter hvert, men skulle vært interessant å vite hva den omfattende kablingen faktisk innebærer. F.eks. strømbehov, master/slave (må man ha en annen enhet for å drive jøvelskapet) osv. Men som du sier, utviklingstiden til OR har vært langt over alle grenser. Den skulle vel etter planen vært utgitt til publikum for ett par år siden.

 

For øvrig hadde jeg vel strengt tatt heller sett Portal3 enn det lenge etterlengtede HL3.

HL-serien har gitt meg mye, Portal nærmest tørster etter en skikkelig treer, og slik jeg ser VR så er et ekte samarbeidsspill mere interessant for VR enn et totalt en-spiller(og det er vel derfor FB har kjøpt OR, for samhandling i reell-tid, virtuelt?).

 

Kanskje Left for Dead 3 er et kompromiss?

Lenke til kommentar

 

 

Enda et bevis på at Oculus Rift har drete på leggen og utsatt ting for lenge. Det eneste de kan vinne på nå er prisen.

 

Vil nok heller kjøpe Valve sine briller uansett pga Steam, selvfølgelig med den antagelsen at disse vil få bedre støtte for spillene der.

 

Godt poeng: noe a-la Apple at produsenten som "går god" for at spill er tilpasset hardwaren de selger og begge er skreddersydd til hverandre.

For å si det på en litt vulgær måte er dette en "endlösung" for VR fra PC Master Race og vår kjære fører Gabe.

 

Dette vil også sette på spissen tapt tid som Oculus/Facebook har brukt på å utvikle, uten å levere noe som helst enn dev prtotyper hittil.

Denne er vel neppe noe spesielt utviklet for et varierende stort PC-publikum, selv om Valve er inne i bildet. Derimot så ser det ut som en cross-platform dings, men man kan jo få noen betenkeligheter siden ut fra anmeldelsen så ser det ut som man trenger en master-kabel for å drive det i dag. Mulig dette blir trådløst etter hvert, men skulle vært interessant å vite hva den omfattende kablingen faktisk innebærer. F.eks. strømbehov, master/slave (må man ha en annen enhet for å drive jøvelskapet) osv. Men som du sier, utviklingstiden til OR har vært langt over alle grenser. Den skulle vel etter planen vært utgitt til publikum for ett par år siden.

 

For øvrig hadde jeg vel strengt tatt heller sett Portal3 enn det lenge etterlengtede HL3.

HL-serien har gitt meg mye, Portal nærmest tørster etter en skikkelig treer, og slik jeg ser VR så er et ekte samarbeidsspill mere interessant for VR enn et totalt en-spiller(og det er vel derfor FB har kjøpt OR, for samhandling i reell-tid, virtuelt?).

 

Kanskje Left for Dead 3 er et kompromiss?

Problemet er at du trenger god hardware for VR om du ønsker en god opplevelse alså minimum HD og rundt 60 fps.

Kun pcer kan levere det i dag, glem mobile enheter før 2020.

Kan det være mulig med PS4 om du klarer deg med PS3 grafikk?

 

Om du tror at denne saken er en selvstendig enhet, kom tilbake om 10 år og det er kanskje mulig.

Lenke til kommentar

Enda et bevis på at Oculus Rift har drete på leggen og utsatt ting for lenge. Det eneste de kan vinne på nå er prisen.

 

Vil nok heller kjøpe Valve sine briller uansett pga Steam, selvfølgelig med den antagelsen at disse vil få bedre støtte for spillene der.

 

 

Hæ? VR er ikke klar for prime-time før om flere år enda.. Har du prøvd dagens løsninger? Har selv Oculus Rift DK2 og Gear VR og oppløsningen og teknologien er ikke i nærheten av noe forbrukermarked enda. Her tror jeg oppløsningen må opp på minimum 4K for at dette skal bli akseptabelt og brukanes, om ikke enda høyere og da trenger vi også maskinvare deretter for å klare å drive det på noen som helst fornuftig måte.

 

Oculus sitter vel også en haug med patenter de vil tjene penger på om konkurrerende løsninger og produkter skulle bli populære, tror neppe de vil sitte med skjegget i postkassa her uansett. HTC og Steam benytter dessuten LCD-panel, noe som egner seg ytterst dårlig til VR kontra OLED på grunn av tregere responstider og generelt høyere etterslep og trailing i bildet som blir en større utfordring når du har skjermen så tett oppi trynet som du har med VR.

 

 

For å komme seg rundt problematikken med motion sickness osv.. Så er de også avhengig av å få pushet panelene lenger hva gjelder oppdateringsfrekvenser. Per i dag så er vel de beste på 75Hz om jeg ikke tar feil? Vi må nok opp på minimum 120 om ikke enda høyere. Hvilken maskinvare i dag har nubbesjans til å dra 4K+ med 120 FPS+ for at dette skal fungere optimalt?

Lenke til kommentar

Problemet er at du trenger god hardware for VR om du ønsker en god opplevelse alså minimum HD og rundt 60 fps.

Kun pcer kan levere det i dag, glem mobile enheter før 2020.

Kan det være mulig med PS4 om du klarer deg med PS3 grafikk?

 

Om du tror at denne saken er en selvstendig enhet, kom tilbake om 10 år og det er kanskje mulig.

PS4 leverer jo 1080p med 60fps i dag. Det spiller ingen rolle om den viser det på en TV eller VR-briller. Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

 

Enda et bevis på at Oculus Rift har drete på leggen og utsatt ting for lenge. Det eneste de kan vinne på nå er prisen.

 

Vil nok heller kjøpe Valve sine briller uansett pga Steam, selvfølgelig med den antagelsen at disse vil få bedre støtte for spillene der.

 

Godt poeng: noe a-la Apple at produsenten som "går god" for at spill er tilpasset hardwaren de selger og begge er skreddersydd til hverandre.

For å si det på en litt vulgær måte er dette en "endlösung" for VR fra PC Master Race og vår kjære fører Gabe.

 

Dette vil også sette på spissen tapt tid som Oculus/Facebook har brukt på å utvikle, uten å levere noe som helst enn dev prtotyper hittil.

Denne er vel neppe noe spesielt utviklet for et varierende stort PC-publikum, selv om Valve er inne i bildet. Derimot så ser det ut som en cross-platform dings, men man kan jo få noen betenkeligheter siden ut fra anmeldelsen så ser det ut som man trenger en master-kabel for å drive det i dag. Mulig dette blir trådløst etter hvert, men skulle vært interessant å vite hva den omfattende kablingen faktisk innebærer. F.eks. strømbehov, master/slave (må man ha en annen enhet for å drive jøvelskapet) osv. Men som du sier, utviklingstiden til OR har vært langt over alle grenser. Den skulle vel etter planen vært utgitt til publikum for ett par år siden.

 

For øvrig hadde jeg vel strengt tatt heller sett Portal3 enn det lenge etterlengtede HL3.

HL-serien har gitt meg mye, Portal nærmest tørster etter en skikkelig treer, og slik jeg ser VR så er et ekte samarbeidsspill mere interessant for VR enn et totalt en-spiller(og det er vel derfor FB har kjøpt OR, for samhandling i reell-tid, virtuelt?).

 

Kanskje Left for Dead 3 er et kompromiss?

Du kan jo putte en mobilprossesor inn i brillene og spille androidspill et par timer regner jeg med. Problemet med VR er jo at du trenge veldig høy oppdateringsfrekvens (tror disse sikter seg inn på minimum 90Hz per øye). Du trenger jo og en 1440p skjerm eller bedre. Så for de aller fleste formål vil jo en kraftig Pc være å foretrekke. Var en dev som skrev på reddit at han hadde lite tro på Sony sine VR briller. De må jo lage spillene sine på ny i langt mindre krevende utgaver for å få akseptabel fps til VR. Dermed blir det for dyrt til nisje.

 

Ellers vil jo trådløs kreve veldig høy overføring, men det vil absolutt være mulig. Regner jo med at dette kommer, ganske praktisk for å gi fri bevegelse. Ellers må du vel henge kabler fra taket, og det er jo lite praktisk.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at du trenger god hardware for VR om du ønsker en god opplevelse alså minimum HD og rundt 60 fps.

Kun pcer kan levere det i dag, glem mobile enheter før 2020.

Kan det være mulig med PS4 om du klarer deg med PS3 grafikk?

 

Om du tror at denne saken er en selvstendig enhet, kom tilbake om 10 år og det er kanskje mulig.

PS4 leverer jo 1080p med 60fps i dag. Det spiller ingen rolle om den viser det på en TV eller VR-briller.

 

 

 

Kommer jo an på grafikknivået i spillet. Flere spill til PlayStation 4 som ikke har klart 1080P@60FPS. Nå er uansett 1080P ALT FOR LAV oppløsning for VR. Har du prøvd Oculus Rift så vet du at bildekvaliteten og oppløsningen ser verre ut enn å se SD-kvalitet på en 60" TV og det har vel ytterst få interesse av. 60 FPS er heller ikke godt nok med tanke på bildeflyt og problematikk rundt motion sickness og man kan ikke trikse med bruk av motion blurr på VR da det får både hodet og øynene til å gå helt i spinn. Her er det mange utfordringer som må løses, og maskinvaren er ikke på plass per i dag og en PlayStation 4 vil aldri klare å dra spill i den nødvendige oppløsningen og frame raten som vil kreves for å gjøre VR brukanes, da må de i så fall ned på utrolig simpel grafikk og da faller jo mye av poenget bort.

Lenke til kommentar

Hvor er det alle får tallene sine fra? "Du trenger jo HD" "Nei, 1440p!" "4k!"

 

Det gjør du absolutt ikke, det du trenger er noe som gir bilde godt nok til at du har det gøy!

 

 

Har du testet ut Oculus Rift eller Gear VR? Det er ikke mye gøy med så lavoppløst bilde som du får med dagens løsninger. 2560x1440 er på ingen måter nok. Klart du kan ha det "gøy" med det, men som forbrukerprodukt så er det ikke godt nok med dagens oppdateringsfrekvens så vil de fleste føle seg sjøsyke eller slite med hodepine/migrene i løpet av veldig kort tid så det er jo ikke noen løsning som hører hjemme hos forbrukere per i dag.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, men å påstå antallet piksler ikke har noe å si blir tåpelig. Spesielt om du testet den første med 1280x720 så er det temmelig på viddene, med slik tankegang så kan vi jo likesågreit si at vi klarer oss fint med sort/hvit TV-er og 240P også.

 

EDIT:

 

Selv samboer som ikke bryr seg døyten om hun ser på en sending i SD eller HD på vår 50" Plasma fra knappe to meter unna eller bryr seg stort om hun spiller The Sims i 1280x720 eller 2560x1440 med minimum eller maksimum innstillinger reagerte umiddelbart på hvor pikslete og unøyaktig bilde på Oculus Rift DK2 var så fort hun fikk det på hodet førstegangen.

 

 

EDIT2:

 

Du må huske at du ikke bare ser pikslene, du ser faktisk underpikslene også. Altså du ser de rød, blå og grønne underpikslene til enhver piksel. Ting ser ikke bare utrolig lavoppløst ut, men fargebalansen og det hele blir utrolig bisarr som et resultat at du plutselig kan se underpiksler som øynene dine aldri var ment til å se som gjør at fargeskifting, sammensetning og det hele blir helt på styr.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo dritkult, men hvor praktisk er det for Ola Nordmann å sette av et tomt rom til dataspilling? Dette må jo fungere med en vanlig håndkontroll også mens man sitter i sofaen.

 

Jeg har 50m2 gutterom i 1. etg. jeg fint kan sette av til dette. Men hva hjelper det når jeg i FPS'er skal løpe flere km?

 

Ja, det er vell og bra at dette skaper en opplevelse som er flott i de miljøene som presenteres, men jeg spiller ikke Sushi King 14 på noen devicer i dag, og jeg gidder ikke gjøre det i VR heller.

 

Så, hvis man tenker litt fremover, hvordan skal dette egentlig utnyttes i spill, nå bevegeligheten er så begrenset? Nei, jeg har ikke enorm tro på 360-graders tredemølle i alle hjem.

 

Så, den bevegelsesfriheten er så begrenset at jeg heller har et sett VR-briller som brukes med meg i stolen. Der jeg kan se meg rundt, men ellers beveger meg på samme måte som jeg gjør i dag. Mulig jeg er sneversynt, men sånn er nå det.

 

Jeg kan til en viss grad se for meg verdien av dette i VR-film, der du kan bevege deg relativt til handlingen, der det er fremgang selv om du fysisk er mer stasjonær. Men der hendelser i filmen kanskje også trigges av hvor du ser og hva du gjør. Leste om noen planer på slike ting. Meeeeeen, så er det også slik at jeg gjerne sitter i sofaen og ser film :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet er at du trenger god hardware for VR om du ønsker en god opplevelse alså minimum HD og rundt 60 fps.

Kun pcer kan levere det i dag, glem mobile enheter før 2020.

Kan det være mulig med PS4 om du klarer deg med PS3 grafikk?

 

Om du tror at denne saken er en selvstendig enhet, kom tilbake om 10 år og det er kanskje mulig.

PS4 leverer jo 1080p med 60fps i dag. Det spiller ingen rolle om den viser det på en TV eller VR-briller.

Det spiller en stor rolle. Det må rendres fra to forskjellige perspektiv med VR-briller noe som i verste fall dobler belastningen. Da unnlater jeg å nevne at hardwaren må kjøre disse to perspektivene med mer enn TV-standard 60FPS for å få en grei opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...