Gå til innhold

To-lags DVD+R snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... Men den sier ingenting om at det nye formatet vil kunne bli brent av dagens brennere, hvertfall ikke i klartekst. Ut fra artikkelen vil jeg si at det kan virke som dagens DVD+R/RW brennere vil kunne brenne på disse platene, men det vil ikke forundre meg om man må investere i ny brenner for å brenne på dette formatet. :shrug:

 

-Neo

Lenke til kommentar
... Men den sier ingenting om at det nye formatet vil kunne bli brent av dagens brennere, hvertfall ikke i klartekst.

ja, dette lurte jeg og på. ingen vits å kjøpe dvd brenner nå om den bare kan

spille av dobbel lags dvd og ikke brenne de.

 

kan noen svare meg (eller oss) på det. i klar tekst:)

Lenke til kommentar

Dagens brennere vil etter alt å dømme ikke kunne brenne i DVD+R DL formatet. Brenneren må støtte skriveformatet DVD+R DL. De første DVD+R DL-kompatible brennerne vil støtte 2,4x brennehastighet for DVD+R DL plater.

 

Lansering av DVD+R DL vil trolig skje i april neste år, og de første produktene vil ha en brennehastighet på 2,4x.

Lenke til kommentar

Tja, om jeg ville kjøpt første generasjons tolags brennere er noe annet. Det er jo kun 2,4X brenning, i samme tidsrom er det vel naturlig å anta at et-lags dvd-brennere vil ha en hastighet rundt 8X. Jeg hadde da valgt et-lags brenner uten å tenke meg to ganger, og kjøpt en to-lagsbrenner når prisene på brenner og plater er fornuftige.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at mange filmer er på flere-lags DVD-plater? Når jeg sjekket min Matrix-plate, inneholdt den rundt 7 GB informasjon og et program viser at det er layer 2 plate.

Du får også komprimert platen ned til 4,5 Gb ved å benytte programmer ala DvdShrink. Kvalitetstapet er nesten umerkbart, dersom du går løs på unødvendige lydspor og reduserer kvaliteten på tilleggsmatriellet.

 

PS. Dersom et kvalitetstap på en film, som er nesten umerkbart, er utåelig så kjøper du filmen. :)

Lenke til kommentar
Dagens brennere vil etter alt å dømme ikke kunne brenne i DVD+R DL formatet. Brenneren må støtte skriveformatet DVD+R DL. De første DVD+R DL-kompatible brennerne vil støtte 2,4x brennehastighet for DVD+R DL plater.

 

Lansering av DVD+R DL vil trolig skje i april neste år, og de første produktene vil ha en brennehastighet på 2,4x.

Vil dette eventuelt kunne utbedres med en firmware update mon tro?

Lenke til kommentar
Tja, om jeg ville kjøpt første generasjons tolags brennere er noe annet. Det er jo kun 2,4X brenning, i samme tidsrom er det vel naturlig å anta at et-lags dvd-brennere vil ha en hastighet rundt 8X. Jeg hadde da valgt et-lags brenner uten å tenke meg to ganger, og kjøpt en to-lagsbrenner når prisene på brenner og plater er fornuftige.

Her er vel snakk om 2,4x kun for tolags formatet og 8x eller raskere for de andre kan jeg tenke meg. Regner med at disse nye brennerne også kan brenne på standard DVD +/- R/RW.

 

-Neo

Lenke til kommentar
ilex Skrevet 04/11/2003 : 23:34

  QUOTE (Lex-Icon @ 04/11/2003 : 16:20)

Er det ikke slik at mange filmer er på flere-lags DVD-plater? Når jeg sjekket min Matrix-plate, inneholdt den rundt 7 GB informasjon og et program viser at det er layer 2 plate. 

 

 

jupp, men det ustyret de bruker til å mekke slike plater er ikke tilgjengelig for slike som oss. 

 

Ah... det var det jeg trodde, men var litt usikker. Fint å få det bekreftet, fordi jeg har alltid lurt på hvorfor de var så svære. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...