Gå til innhold

GUIDE: Så lett finner du forfedrene dine på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo på Geni, mest pga mailingliste om hvem i familien som har bursdag når.

 

Så får man jo disse mailene om at Adolf Hitler var din tremenning, once removed (lol!) osv.

 

Tydeligvis er jeg en direkte etterkommer fra Harald Hårfagre, men som flere i min familie har kommet frem til så kom "vi" tilbake fra Isle of Man rundt 1450 så den informasjonen (og forøvrig den de i min familie har kommet frem til) er vel verdt null og niks. Men et godt samtaleemne er det jo på familiefest!

For øvrig så er jeg også etterkommer etter Jesus Kristus. Og det fins jo noen teologiske problemer med å forklare dette så vidt jeg kan huske?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

My Herritage er bra, men når slekten vokser og du trenger tilganger er ikke dette billig i lengden. Fikk på tråden en hissig amerikansk selger som ønsket å selge meg 1 eller 5 års abonnement. Skulle jeg gått inn med et abonnement hadde det blitt et livstid abonnement. Jeg fikk prisen etter flere runder på et livstid abonnement begrenset til 20 år, og det kom på på til slutt. Pris $4500. Litt mye for en «hobby».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så gode erfaringer med Geni (som nå er eid av MyHeritage). Det er gøy i begynnelsen, når man smelter sammen slektstrær, men så finner du plutselig ut at andre slettes ikke er så nøye med hvem de stapper inn og så har du mer trøbbel med å fjerne feilaktige oppføringer enn du hadde hatt om de bare la til folk du var sikre på selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo på Geni, mest pga mailingliste om hvem i familien som har bursdag når.

 

Så får man jo disse mailene om at Adolf Hitler var din tremenning, once removed (lol!) osv.

 

Tydeligvis er jeg en direkte etterkommer fra Harald Hårfagre, men som flere i min familie har kommet frem til så kom "vi" tilbake fra Isle of Man rundt 1450 så den informasjonen (og forøvrig den de i min familie har kommet frem til) er vel verdt null og niks. Men et godt samtaleemne er det jo på familiefest!

For øvrig så er jeg også etterkommer etter Jesus Kristus. Og det fins jo noen teologiske problemer med å forklare dette så vidt jeg kan huske?

Nå er vel strengt tatt "halve norge" direkte etterkommere etter en eller annen blåblodig konge.

Jeg er også det.

Har klart å spore fars slekt helt tilbake til år 820, og i tillegg kartlagt genomet mitt og funnet ut at fars opprinnelige aner stammer fra Doggerland. Doggerland er den øya som forsvant i havet mellom Norge og Stor Brittania.

 

Men igjen, dette gjelder trolig "halve Norge", så det er ikke mye å slenge seg i veggen for.

 

Når det er sagt, så er sleksforsking utrolig spennende, og man får seg ofte noen overraskelser.

I min slekt for noen hundre år siden var det i alle fall tydelig at utvalget på bygda ikke var spesielt stor...

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

Er jo på Geni, mest pga mailingliste om hvem i familien som har bursdag når.

 

Så får man jo disse mailene om at Adolf Hitler var din tremenning, once removed (lol!) osv.

 

Tydeligvis er jeg en direkte etterkommer fra Harald Hårfagre, men som flere i min familie har kommet frem til så kom "vi" tilbake fra Isle of Man rundt 1450 så den informasjonen (og forøvrig den de i min familie har kommet frem til) er vel verdt null og niks. Men et godt samtaleemne er det jo på familiefest!

For øvrig så er jeg også etterkommer etter Jesus Kristus. Og det fins jo noen teologiske problemer med å forklare dette så vidt jeg kan huske?

 

Vel, Isle of Man hadde jo mange norrøne innbyggere, så du skal ikke se bort fra at du stammer fra herr Hårfarge.

 

Jeg har også ham i slektstreet sånn sett, direkte ane 39 generasjoner bakover, noe jeg har funnet ved god hjelp av digitalarkivet, kirkebøker, bygdebøker, og gamle sagaer. Hjalp selvfølgelig at farfar alltid sa det og drev med slektsforskning hele livet, og laget et par veldig utfyllende slektstrær til meg som går tilbake til 1600-tallet, så jeg hadde god hjelp allerede der, og så var det bare å lete videre gjennom ovennevnte ressurser.

 

Sånn sett har jeg også forfedre som var konger og dronninger på Man, Hebridene osv, og lenger tilbake i Tyskland, og lenger tilbake i Frankrike, og lenger tilbake i Lilleasia og enda lenger tilbake i Hellas.

 

Dette skal man selvfølgelig ta med et trau salt, men det er jo morsomt, og tilbake til da vi sist hadde en ekte, norskættet kongelinje stemmer det sånn nogen lunde. Om vi skal stile vår lit til kongesagaer og slikt, da.

 

Og velger man å se litt stort på det, kan man utsmykke seg med våpenskjold og titler fra tysk adel, eller kalle seg sønn av Odin, eller Zeus, for den saks skyld. Morsomt er det uansett, det være seg om man holder på med den mer nærliggende slekta, eller fjerne, usannsynlige aner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette så interesant egentlig? Ser man på matematikken i slektstreet finner man raskt ut at 2 foreldre, 4 besteforeldre, 8 oldeforeldre, 16 tippoldeforeldre, 32 osv. osv. ganske traskt fører til fler mennesker enn det antallet som levde i Europa på et gitt tidspunkt, som en pandemi eller folkevandring.

 

Går man lenger tilbake finner man en mor som alle slekter til, og enda lenger at man er fetter med Gurøtter, mose og muggsoppen på kjellerveggen. Det finnes bare grader av slektskap, ikke enten eller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er jo på Geni, mest pga mailingliste om hvem i familien som har bursdag når.

 

Så får man jo disse mailene om at Adolf Hitler var din tremenning, once removed (lol!) osv.

 

Tydeligvis er jeg en direkte etterkommer fra Harald Hårfagre, men som flere i min familie har kommet frem til så kom "vi" tilbake fra Isle of Man rundt 1450 så den informasjonen (og forøvrig den de i min familie har kommet frem til) er vel verdt null og niks. Men et godt samtaleemne er det jo på familiefest!

For øvrig så er jeg også etterkommer etter Jesus Kristus. Og det fins jo noen teologiske problemer med å forklare dette så vidt jeg kan huske?

 

Oppfatter dette som ironi... Tror allikevel at en god tilnærming for å finne slekt er å forholde seg til kilder og huske at en kilde er ingen kilde. At man derfor må ha to kilder for å sikre at det er den personen man mener, og at der det ikke er noen kilde, så er det faktisk funnet på... Artig hvis noen kan legge frem kilder på sin slekt tilbake til Harald Hårfagre.. Da skal jeg bøye meg i hatten... ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...