Gå til innhold

Panasonic kan bli nestemann med OLED-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville heller hatt en tv.

Og som folk flest har poengtert når de har sett fotball hos meg, de skulle ønske tvene man fikk kjøpt var nesten like store.

Ikke alle som gidder å skru noe fast i taket og trekke kabler :)

 

Det er neppe å skru noe fast i taket og trekke kabler som gjør at folk ikke har lerret (ihvertfall ikke i hovedsak), en 100-tommers TV må også ha kabler, og gjerne også skrus opp.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stor TV/lerret kommer jo også ann på sitteavstand. Selv har jeg en 65" på ca 2.5m sitteavstand, og selv om jeg nok kunne hatt en 75" så føler jeg 65" er veldig kurant på denne avstanden :) Lerret på denne avstanden blir jo ikke aktuelt for min del uansett.

 

Vil heller ha en god 65" plasma enn en dårlig 75" lcd.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Prosjektorer funker i bekmørkt rom, gjerne med svarte vegger. Men for de som både ønsker å ha på litt lys (f.eks spise mat) og samtidig nyte en film, så blir lysstyrken for svak, og svartnivået rimelig kjipt (svarteste området er jo et hvitt/gråaktig lerret). Selv i bekmørke omgivelser kan mørke områder på lerretet lyses opp av lys fra prosjektoren selv som blir reflektert fra vegger, tak og gulv.

 

I forhold til OLED så er prosjektorer nærmere strake motsetningen.

 

Og derfor bør også veggene være mørke for minst mulig refleksjoner.

 

En svær OLED-skjerm hadde derfor vært helt konge. Men siden jeg ikke ser disse blir store nok (og innenfor et budsjett), så hadde det beste vært to separate løsninger, eller en vegg som kan heve/senke TV og lerret, og tilpasse seg de forskjellige løsningene. Som en form for kompromiss.

Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva som blir "next gen"-teknologien etter OLED? AMOLED? Eller er det mer som "LED-TVer", altså en versjon 1.1

Personlig ser jeg nesten ingen store problemed med OLED, så jeg ser for meg at det tar tid mellom OLED og OLED+1, men TV-selskapene kommer neppe til å si seg fornøyde med å selge en TV til hver husstand og så legge ned produksjonen for alltid ;p

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Foreløpig er det ikke noen klar teknologi som kan erstatte OLED. Ja, bort sett fra div. forsøk på hologram da.

 

Så OLED vil nok leve på topp i i alle fall 10år+. (med tanke på hvor lang tid det tok før OLED først så sitt snitt, til forbrukermodeller faktisk ble lansert)

 

Og bare så det er sagt. Nesten alt av moderne utstyr, hvor OLED blir dratt inn i markedsføringen er AMOLED, men blir ofte bare forkortet til OLED, da det i grunn sier seg selv i disse dager. Motsetningen er PMOLED, som blir brukt i ganske mye billig ræl, og er steinalderteknologi du finner i små og billigere paneler, gjerne med lav oppløsning.

 

Det finnes dog forskjeller på hvordan forskjellige produsenter lager AMOLED-panelet. Noen typer har færre subpiksler (pentile RGBG), andre har forskjellige løsninger på hvordan de lager fargene i subpikslene. Så joda, det er forskjeller her, og de forskjellige har sine styrker og svakheter.

 

Jeg tror i grunn ikke dette er fullt så viktig for vanlige sluttkunder, og blir det samme som du har på LCD, hvor de forskjellige produsentene bruker forskjellige metoder for å lage panelet. F.eks at Samsung har PLS-teknikk, mens LG har det de kaller for H-IPS og AH-IPS. For tross dette, så er det få sluttkunder som bryr seg.

 

Det ironiske er at det MINST viktige er det PR-avdelingen har dratt inn og presentert som en viktig funksjon, og det er LED på LCD-skjermer. Til tider har det gått så langt at kunder tror LED er annen teknologi enn LCD. For det er akkurat samme panelet, annet en at kilden er forskjellig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjah, det hadde jo litt å si for lysmønsteret på TVen, men jeg er helt enig. Ikke at det er noe nytt at buzzwords fører til forvirring.

Ettersom 99 % er kant-LED, så har det vil i praksis minimalt å si. Men på LED som står rett bak, ja, da er jeg enig, da vil lysmønsteret endre seg.

 

Uansett, med tanke på at folk nesten tror det er snakk om et annet panel, så er det absolutt et buzzword ja. Det har f.eks mer å si på selve fordelingen av lyset (selve plexiglass-plata), og eventuelle filtere både før og etter panelet som ofte kan gi større forskjell. (mtp. lyslekkasje, jevnhet, svartnivå, kontrast osv..) :) Uten at man hører stort om det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...