Gå til innhold

Denne filmen ble plutselig ti ganger mer piratkopiert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvalitetsinnhold belønnes ofte med Oscar. Oscar er fantastisk PR for filmen, uansett distribusjonskanal. Hadde de målt salget på CDON, Amazon osv før og etter utdelingen ville de sikkert sett tilsvarende økning. Moralen er, det lønner seg å lage gode filmer.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde de målt salget på CDON, Amazon osv før og etter utdelingen ville de sikkert sett tilsvarende økning

Hvis det hadde vært tilgjengelig ;-)

 

Kan noen fra bransjen forklare meg hvorfor jeg kan bestille en fysisk DVD/Blu-Ray fra f.eks Amazon til Norge, men jeg kan ikke leie eller kjøpe den digitalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde de målt salget på CDON, Amazon osv før og etter utdelingen ville de sikkert sett tilsvarende økning

Hvis det hadde vært tilgjengelig ;-)

 

Kan noen fra bransjen forklare meg hvorfor jeg kan bestille en fysisk DVD/Blu-Ray fra f.eks Amazon til Norge, men jeg kan ikke leie eller kjøpe den digitalt?

Dette blir bare en refleksjon fra min side, men jeg tipper følgende kan være en av flere årsaker:

 

Å leie en film koster ofte rundt 40kr, fremfor 200-300kr å kjøpe BluRay. Skal man gjøre filmer tilgjengelige digital har man plutselig en del utfordringer. For det første ligger ofte BluRay-er på 50 GB i størrelse. Dette vil kreve at forbrukere har skikkelig bredbånd i tillegg til at distribusjonskanalen som lar deg laste den ned i denne kvaliteten må ha vanvittig med linjekapasitet.

 

I gjennomsnitt har nok de fleste nokså lave hastigheter. Med en 10mbps linje vil det i teorien ta 11,1 timer under de beste forutsetningene å laste ned en film på denne størrelsen. De som har ADSL vil i tillegg ha enorm latency under nedlastning, så da blir gaming utelukket mens man laster ned. QoS vil ikke hjelpe på latency, da dette øker symmetrisk med båndbreddebruk. Samtidig vil nettet gå veldig tregt.

 

En annen problemstilling ved å gjøre en BluRay tilgjengelig for kjøp digital er at det vil gjøre det enda lettere å piratkopiere da man slipper en fysisk kopi for å komprimere og laste opp på nettet. For å løse dette må man det skapes en totaltilbydertjeneste med egen programvare for kryptering og dekryptering hvilket vil medføre at man må ha en konto med egen kryptering som vil være tilpasset filmene man laster ned, registrert mot denne kontoen. Det vil kunne skape monopolvirksomhet.

 

Man kan jo argumentere for å kunne få muligheten til å laste ned en komprimert fil på feks 4 GB for 1080p dersom man finner en løsning på monopolproblemstillingen over, men da har man andre interesser å ta hensyn til, slik som filmstudioets potensielle ambivalens for å slippe ut filmen sin i degradert kvalitet etc.

 

 

Men, som du ser så anerkjenner jeg flere problemer enn løsninger og jeg skal ikke påstå at ovennevnte ikke kan løses. Men frem til noen finner lure løsninger på problemstillingene rundt dette vil nok ikke industrien endre seg ved det første dessverre.

 

Jeg er derimot veldig glad i fysiske kopier av BluRay, og skulle heller ønske at man kunne få disse tilgjengelig mye raskere enn at man finner løsninger for digitale kjøp. En fysisk BluRay kan man jo tross alt bare slenge med seg om man skal til en kamerat og se film og ikke har tid til å laste ned etc :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men greia er jo at Amazon har filmene både for kjøp og leie digitalt, men fordi jeg er norsk så får jeg ikke lov til å kjøpe/leie digitalt.

 

Jeg kan ved hjelp av vpn komme meg til betalingsvinduet men der blir jeg stoppet fordi jeg har et norsk visakort.

 

Men jeg kan altså som nordmann kjøpe et fysisk medium av filmen jeg ønsker - bare ikke digitalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men greia er jo at Amazon har filmene både for kjøp og leie digitalt, men fordi jeg er norsk så får jeg ikke lov til å kjøpe/leie digitalt.

 

Jeg kan ved hjelp av vpn komme meg til betalingsvinduet men der blir jeg stoppet fordi jeg har et norsk visakort.

 

Men jeg kan altså som nordmann kjøpe et fysisk medium av filmen jeg ønsker - bare ikke digitalt.

 

Ja det gir ingen mening whatsoever. Var faktisk ikke klar over dette, men så er jeg ikke så avhengig av å se ting før alle andre heller.

Lenke til kommentar

Men greia er jo at Amazon har filmene både for kjøp og leie digitalt, men fordi jeg er norsk så får jeg ikke lov til å kjøpe/leie digitalt.

 

Jeg kan ved hjelp av vpn komme meg til betalingsvinduet men der blir jeg stoppet fordi jeg har et norsk visakort.

 

Men jeg kan altså som nordmann kjøpe et fysisk medium av filmen jeg ønsker - bare ikke digitalt.

 

Dersom det er Amazon i UK må dette være et brudd på EØS-regelverket. Det er ikke lov å hindre fri flyt av tjenester innenfor EØS.

Lenke til kommentar

"Tallene våre viser at det tar for langt tid fra en film blir tilgjengelig via lovlige kanaler."

 

No shit, Sherlock! Var det første gangen dere har hørt at vi vil ha nye filmer før?

 

Du skjønner at de er trege i toppen de gutta i rettighetstøv delen.

Så du kan nok vente deg en "Oisann, så det var sånn det fungerer" øyeblikk fra dem om 3-4 år.

Lenke til kommentar

Har lenge sagt at jeg gladelig betaler en del ekstra (299-399) for en liknende eller utvide versjon av Netflix hvor nye filmer fortløpende blir sluppet.

 

Den første som får dette opp å gå vil få mine kroner. Netflix får 79kr måneden allerede, men jeg føler at det er litt for mye gammelt innhold der. Inntil enslig tjeneste kommer fortsetter jeg å se filmer på kino og via streaming.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Dersom det er Amazon i UK må dette være et brudd på EØS-regelverket. Det er ikke lov å hindre fri flyt av tjenester innenfor EØS.

 

Det var Amazon i USA. Skal teste om det fungerer fra amazon.co.uk.

 

For å gjøre en lang historie kort. Jeg leste boka "The Pelican Brief" av John Grisham og syntes å huske at det var laget film av den. Prøvde å sjekke om den fantes på Netflix, CDON, SF-anytime osv. Eneste plassen jeg fant den til leie var på Amazon i USA. Men jeg fikk altså ikke lov til å leie den.

Så løsningen ble å leie den fra piratbukta i stedet.

Lenke til kommentar

 

Dersom det er Amazon i UK må dette være et brudd på EØS-regelverket. Det er ikke lov å hindre fri flyt av tjenester innenfor EØS.

 

Det var Amazon i USA. Skal teste om det fungerer fra amazon.co.uk.

 

For å gjøre en lang historie kort. Jeg leste boka "The Pelican Brief" av John Grisham og syntes å huske at det var laget film av den. Prøvde å sjekke om den fantes på Netflix, CDON, SF-anytime osv. Eneste plassen jeg fant den til leie var på Amazon i USA. Men jeg fikk altså ikke lov til å leie den.

Så løsningen ble å leie den fra piratbukta i stedet.

Ja,det blir ofte slik.

 

jeg driter i rettigheter,når jeg vil se en film så vil jeg se den. Hvis den ikke er tilgjengelig lett lovlig, nei, da får de heller takke seg selv for en ekstra pirat-nedlastning.

 

Dette rettighetstullet (som gjør at netflix er som de er) er helt bak mål, faktisk ikke i samme stadion engang.

 

Netflix er jo flinke med egenproduksjoner, ihvertfall så var de det med serien "Knights of Sidonia", vil tro de er det med sine andre serier også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...