Gå til innhold

Kim Dotcom vi lage sitt eget Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye som tyder på at dagens internett er i en eksistensiell krise, sykt, eller kanskje til og med døende slik vi kjente det før.

 

Spionasje, sensur, nettnøytralitet, kvelende kjøpepess, digital krigføring som Stuxnet, Flame, konkurransehindrende standarder osv. Behovet for en bedre erstatning har aldri vært større. Jeg er spent på hvordan Kim Dotcom har tenkt til å løse det, men jeg har mine tvil til at hans team klarer å løse det fullstendig. Det blir kanskje bare lite et steg i riktig retning som raskt kveles av sterke motstandere. Det må større krefter til for å bekjempe dagens internett-sykdommer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis man må gjøre mer enn å klikke på ett nettverk og skrive passord så vil ikke dette bli noe for mannen i gata. Vi er late og ikke så veldig glad i forandringer der man må gjøre fler ting for å utføre samme oppgave.

 

Er en grunn til at det forskes masse på innlogging der man ikke trenger passord.

 

Hvordan skal de få innhold inn hvis de ikke får det av det eksisterende internettet? Hvis gamle og nye internett er koblet sammen så er det bare et tidsspørsmål før det også kan overvåkes.

 

I forhold til det jeg skriver her så synes jeg det er en latterlig idè. Folk gidder ikke ekstra jobb, dette måtte blitt en standardinnstilling som det antagelig (garantert?) ikke gjør. Fin tanke, men det er mange fine tanker som er praktisk umulige.

 

Lykke til Mr. Dotcom :p

Lenke til kommentar

Sikkerhet er omvendt proporsjonelt med funksjonalitet.

Det er en overforenklet og feil observasjon. Det finnes en drøss av eksempler på teknologier som forbedrer det ene uten å påvirke det andre. Se for eksempel 10 eller 20 år tilbake i tid. Sikkerheten er definitivt bedre nå enn den var. Men har funksjonaliteten sunket? Nei. Samtidig har truslene gått fra å være pek fra gutteromsnerder til å bli en høyst profesjonell business støttet opp av stormakter med nærmest utømmelige lommebøker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sikkerhet er omvendt proporsjonelt med funksjonalitet.

Det er en overforenklet og feil observasjon. Det finnes en drøss av eksempler på teknologier som forbedrer det ene uten å påvirke det andre. Se for eksempel 10 eller 20 år tilbake i tid. Sikkerheten er definitivt bedre nå enn den var. Men har funksjonaliteten sunket? Nei. Samtidig har truslene gått fra å være pek fra gutteromsnerder til å bli en høyst profesjonell business støttet opp av stormakter med nærmest utømmelige lommebøker.

 

Det er riktig at utviklingen har gått fremover, noe annet har jeg heller ikke påstått. Men på et gitt system eller samling med systemer vil min påstand være riktig. Jo mer funksjonalitet og atomatikk man putter inn, jo flere potensielle sårbsrheter får man. Jo flere dikkerhetsmekanismer man legger på, jo mer tungdrevet og tungvindt vil et system bli.

 

Ta for eksempel atentisering. Jo flere faktorer og jo høyere nivå jo sikrere blir påloggingen, men det medfører også mer hæssel for brukeren. Så kan vi snu på det samme, nå kan man knytte pålogging mot flere tjenester til en brukerkonto, som for eksempel FB, live eller Google. Dette gjør det lettere da man slipper å huske mengder av brukernavn og passord, men man er desto mer sårbar i det noen får tilgang til denne ene kontoen.

 

Så kan man si at det har vær fremgang de siste årene, men sårbarheten har også økt betraktelig. Og det er ikke bare fordi det har blitt butikk å hacke, men fordi fremgangen har gjort det mulig å drive butikk ved å hacke.

Lenke til kommentar

Ok. Et internett hvor det er fritt frem for pedofile og andre mennesker av lugubre slag til å boltre seg vilt. Nei takk. Syns nettet er fritt nok som det er.

Du har forsåvidt et poeng om "pedofile og andre mennesker av lugubre slag" (hvis du med "lugubre" da mener folk som bedriver en eller annen form for overgrep mot andre). Men at du "syns nettet er fritt nok som det er", er rimelig navlebeskuende med tanke på hva man ser av nettsensur, statlig overformynderi og annet rundt om i verden. Problemet med et overvåket internett er at også blant overvåkerne finnes disse "lugubre" ...

 

I Norge er vi relativt heldige med ytringsfriheten, også på nett, men selv her ser vi desverre en utvikling mot overvåkingssamfunnet. Så lenge man ikke tråkker noen på tærne (noe som synes svært vanskelig da det alltid er noen særdeles hårsåre der ute som atpåtil lever i den illusjonen at et lovverk bør formes etter deres moral og meninger), vil man heller ha mindre å frykte enn de som er så "frekke" å si sin ærlige mening, eller gjøre noe andre ikke liker.

Endret av 96abrevs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye som tyder på at dagens internett er i en eksistensiell krise, sykt, eller kanskje til og med døende slik vi kjente det før.

 

Spionasje, sensur, nettnøytralitet, kvelende kjøpepess, digital krigføring som Stuxnet, Flame, konkurransehindrende standarder osv. Behovet for en bedre erstatning har aldri vært større. Jeg er spent på hvordan Kim Dotcom har tenkt til å løse det, men jeg har mine tvil til at hans team klarer å løse det fullstendig. Det blir kanskje bare lite et steg i riktig retning som raskt kveles av sterke motstandere. Det må større krefter til for å bekjempe dagens internett-sykdommer.

 

 

Hva med å bare bruke smarte folk til å utvikle nye protokoller og så slippe disse til bruk helt fritt av hvem som helst. Som kan erstatte de eksisterende internettprotokollene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...