Gå til innhold

Ville du kjøpt en PC med forhåndsinstallert adware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte AKKURAT ny Lenovo Y70-70 Touch. Å fy så mye unødvendige programmer det fulgte med. Av 20 programmer så hva 12 av dem unødvendig som man aldri blir å bruke. Det første jeg gjorde når pc'en var klar for bruK. AvInstallerte alt av unødvendig programvare. + Lenovo sine egne tilleggs programmer. Kjipt man nesten ikke får kjøpt clean windows på laptoper. :/

Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig at PC industrien ikke tar lærdom fra Apple.

 

Hele følelsen med å pakke ut en ny PC og starte den opp for første gang blir totalt ødelagt av popups og 30-dagers-prøveperiode-registrer-deg-nå mas.

 

Det hjelper heller ikke at PC leveandører spyr ut modeller med kryptiske navn som de støtter med nye drivere i ca 6 mnd.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Kjøpte AKKURAT ny Lenovo Y70-70 Touch. Å fy så mye unødvendige programmer det fulgte med. Av 20 programmer så hva 12 av dem unødvendig som man aldri blir å bruke. Det første jeg gjorde når pc'en var klar for bruK. AvInstallerte alt av unødvendig programvare. + Lenovo sine egne tilleggs programmer. Kjipt man nesten ikke får kjøpt clean windows på laptoper. :/

 

Foreslår at du kjører en runde med Malwarebytes for å være sikker på at du har blitt kvitt alt. Problemet med skadevare er at det hender at det ligger igjen rester som fortsetter å lekke informasjon og kan forårsake problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker alltid PC-Decrapifier for å fjerne bloatware når jeg hjelper familie/venner med nykjøpte maskiner. Hvis Decrapifier ikke fikser det, så tyr jeg til Revo Uninstaller med trial. Etter ferdig fjerning kjører jeg et par omganger med CCleaner for å bli kvitt alle mulige rester.

Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig at PC industrien ikke tar lærdom fra Apple.

 

Hele følelsen med å pakke ut en ny PC og starte den opp for første gang blir totalt ødelagt av popups og 30-dagers-prøveperiode-registrer-deg-nå mas.

 

Det hjelper heller ikke at PC leveandører spyr ut modeller med kryptiske navn som de støtter med nye drivere i ca 6 mnd.

 

Jeg vil tro bransjen gjør det de kan for å tjene penger, grunnet høy konkurranse og kravet om ekstremt billige maskiner med høye spesifikasjoner.

 

Jeg har ingenting annet enn god erfaring med Lenovo, både når det gjelder hardware og preinstallert software. Litt av grunnen til dette er at jeg alltid kjøper bedriftsmodellene. De er dyrere, men det er lagt langt mer energi inn i at brukeren skal få et godt arbeidsverktøy og en god opplevelse.

 

Kjøper man consumer-modeller, så kan man ikke regne med at det er like clean, dessverre.

Det unnskylder ikke dette tilfellet her da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig at PC industrien ikke tar lærdom fra Apple.

 

Hele følelsen med å pakke ut en ny PC og starte den opp for første gang blir totalt ødelagt av popups og 30-dagers-prøveperiode-registrer-deg-nå mas.

 

Det hjelper heller ikke at PC leveandører spyr ut modeller med kryptiske navn som de støtter med nye drivere i ca 6 mnd.

 

Eller tar lærdom fra Microsoft (Surface Pro) Helt ren Windows

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil tro bransjen gjør det de kan for å tjene penger, grunnet høy konkurranse og kravet om ekstremt billige maskiner med høye spesifikasjoner.

 

Jeg har ingenting annet enn god erfaring med Lenovo, både når det gjelder hardware og preinstallert software. Litt av grunnen til dette er at jeg alltid kjøper bedriftsmodellene. De er dyrere, men det er lagt langt mer energi inn i at brukeren skal få et godt arbeidsverktøy og en god opplevelse.

 

Kjøper man consumer-modeller, så kan man ikke regne med at det er like clean, dessverre.

Det unnskylder ikke dette tilfellet her da..

 

Det er et poeng det ja.

Jeg har god erfaring med business modellene til HP (også tidligere compaq).

Men de var også full av adware.

 

Sist bærbar jeg kjøpte privat var en high end Vaio. Karbonfiber, lett, god batteritid, docking, etc. Problemet nå er at den ikke støttes i Windows 8 og oppover. Det finnes drivere, men skjermkortdriver tryner ca 1 gang i timen. Den er bare utgått.

 

Det jeg ikke forstår er produktutvikling i PC verden. Som Kjellvez nevner har Microsoft klart å lage et produkt med Surface Pro. De fleste andre produsenter klarer ikke å lage en merkevare som holder seg.

 

Min Vaio pc het VPC-SB1B9E, og det finnes hundrevis andre lignende modellnr. Macbook Pro heter bare Macbook Pro. Den blir bare jevnlig oppdatert.

Lenke til kommentar

Har en Thinkpad. Avinstallerte det meste bortsett fra strømstyringen til Lenovo. Måtte visst ha den for å kunne bruke funksjonene som hindrer den i å lade batteriet helt opp hver gang man plugger den i. Dukket ikke opp noe instillinger for å sette grenser for maksimal oppladningsprosent (Sparer batteriet for slitasje.) i strømstyringen til Windows.

 

Før du går amok med avinstalleringen, sjekk om produsentprogramvaren gir deg noen hardwarefunksjoner du ellers ikke har tilgang til i en ren installasjon av OS. Er fort gjort å hive babyen ut med badevannet når man er irritert over bloatware på en ny maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...