Gå til innhold

Vi venter på Intels neste prosessor, men den kan være forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at AMD har meldt seg ut av ytelsesracet. Dette er ikke godt for oss konsumenter. Da må vi vente lenger mellom nye generasjoner dessverre.

Eh... Nei.

 

Intel har følgt "tick-tock" roadmap ganske slavisk helt siden 2007. Det har vært noen tekniske utfordringer her og der, men det har ikke blitt lenger mellom hver nye generasjon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock

 

07.2006: Merom (Core 2)

11.2008: Nehalem

01.2011: Sandy Bridge

06.2013: Haswell

??.2015: Skylake

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan dere påstå at dette er en forsinkelse? August-oktober er da absolutt andre halvdel av 2015, og til og med i starten av andre halvdel.

 

Hva AMDs ytelse gjelder, er problemet strømeffektivitet. Akkurat som med GPU-ene deres krever prosessorene altfor mye strøm i forhold til ytelsen, og det er derfor de ikke klarer å konkurrere med Intel lenger.

Endret av flinx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som handler budsjett så er det nok største problemet ja.

 

Men de har ikke nærmet seg toppsjiktet, og knapt rørt middelklassen på mange år. Og har heller ikke gjort store endringer i sin egen FX serie.

 

Nærmestr blir deres hybridsak som vare er en massivt overklokket CPU og bør ikke vurderes enn å være en enkel overklokk.

 

Ytelsen har defror ikke vært i nærheten av tilfredstillende for majoriteten av smånerdene/nerdene her inne.

Lenke til kommentar

Jeg skal vente på Skylake likevel. Ingen andre CPU-kjøp før Skylake kommer til markedet. Dersom dette er en utsettelse som enkelte hevder, så gjør det meg ingenting.

 

Bare noen få mnd. lengre hvile for lommeboken dersom dette i det hele tatt er snakk om en utsettelse, eller akkurat innenfor det som har blitt spådd på Wikipedia:

Skylake's release to market is expected to take place in Q3 2015

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vil 2011-3 få nye prosessorer, evt når kommer neste High End platform fra Intel? Hva er forventet levetid på 2011-3?

 

Ble mange spm :p

Broadwell-E kommer helt på slutten av året.

Om Skylake-E som er planlagt i 2016 vil kreve ny sokkel er ikke offentliggjort.

 

 

Tviler på vi ser noe Broadwell-E før i 2016.

Dessuten er ikke dette en ny entusiastplattform - det er fortsatt 2011-3 - og endringene er historisk sett da ikke så spennende (tick tock).

 

Haswell-E som ble lansert i september 2014 vil mest sansynlig være topp-modellen til intel (sammen med kommende Broadwell-E altså) frem til 2Q - 3Q 2017.

Lenke til kommentar

 

 

Vil 2011-3 få nye prosessorer, evt når kommer neste High End platform fra Intel? Hva er forventet levetid på 2011-3?

 

Ble mange spm :p

Broadwell-E kommer helt på slutten av året.

Om Skylake-E som er planlagt i 2016 vil kreve ny sokkel er ikke offentliggjort.

 

 

Tviler på vi ser noe Broadwell-E før i 2016.

Dessuten er ikke dette en ny entusiastplattform - det er fortsatt 2011-3 - og endringene er historisk sett da ikke så spennende (tick tock).

 

Haswell-E som ble lansert i september 2014 vil mest sansynlig være topp-modellen til intel (sammen med kommende Broadwell-E altså) frem til 2Q - 3Q 2017.

 

Hvis dette stemmer, så har jo AMD en store muligheter til å komme tilbake for fullt- Noe vi virkelig trenger!

Både sony, microsoft, og andre aktører presser AMD for komme med noe som yter^^ Jeg tror ikke intel skal chille for mye, når jim keller og hans team er i rute! Vi har jo erfart hva jim keller har gjort for apple og AMD tidligere^^

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, så har jo AMD en store muligheter til å komme tilbake for fullt- Noe vi virkelig trenger!

Som vi har diskutert før så er ikke AMD sitt mål å komme med en high-end platform.

 

Både sony, microsoft, og andre aktører presser AMD for komme med noe som yter^^

Sony og Microsoft er ikke interessert i high-end CPU fra AMD. GPU er viktigere enn CPU i ett konsoll. Derfor bruker i XBOne og PS4 er "Jaguar" cores og ikke "Bulldozer". Low-power og lite areal er mye viktigere en high-performance.

 

Jeg tror ikke intel skal chille for mye, når jim keller og hans team er i rute! Vi har jo erfart hva jim keller har gjort for apple og AMD tidligere^^

Tror du legger litt mye inn i hva Jim Keller har betydd for AMD.

 

Jim Keller jobbet i PA Semi når Apple kjøpte de i 2008. En av spesialitetene til PA Semi var power management i en SoC. I Apple jobbet Keller med A4 og A5 som er basert på ARM Cortex A8 og A9.

 

AMD sine fokusområder for den nye arkitekturen er:

"Dense Servers" - Mange små low-power cores på lite areal.

"Embedded"

"Semi-Custom" - Design som XBox1 og PS4

"Ultra Low Power Client" - Tablet, ultrabooks, etc.

 

Jeg vet mange her virkelig ønsker en skikkelig high-end x86 CPU fra AMD, men det er dessverre ikke det AMD lager. Det toget har gått. AMD har rett og slett ikke penger og nødvendig resurser til R&D for å gjøre dette.

 

Det eneste håper jeg ser for at AMD skal komme med noe high-end design er hvis markedet begynner å migrere til ARM. Da vil AMD ha muligheten til å være der med et high-end design. Fordelen med ARM er at det her er mye mer konkurranse enn på x86. Apple, Qualcomm og Nvidia har allerede meget gode high-performance ARM design. ARM sine egne Cortex-design som blant annet Samsung, Broadcom og AMD (for øyeblikket) bruker er også bra.

Lenke til kommentar

Hva du påstår hva et produkt kommer til å yte, når det ikke er ferdig, for være din sak! For min del, så håper jeg at jim keller tryller denne gangen også! Er det mulig å nevne AMD, uten at du... du vet! Oppgitt! Fordømme et produkt som ikke er ferig, er litt smålig! Eneste vi vet, er at zen vil yte mye bedre en bulldozer! Hvorfor skal AMD lage en ny cpu som yter omtrent det samme som bulldozer? -Når dem innrømmer at dem må leve med en dårlig designet cpu til zen kommer ut?!

Lenke til kommentar

AMD har uansett senket skipet hele flåten sin for mellomklasse og High-end produkter. De har de foregående årene skrytt av at de kommer til å trappe opp satsingen på budsjett CPUer som er energieffektive og har en "god" iGPU.

 

Ja, de har regelrett gitt opp alt som heter prosessorytelse. Denne operasjonen startet nok den dagen de kjøpte opp ATI. Og de ønsket å satse på å lage CPUer med alt annet enn fokus på CPUer (markedet på rene x86 CPUer var nok kanskje for hardt).

 

Altså, skal du bruke det til små hjemmeservere og stue-PC så er det fortsatt håp det blir et greit produkt i horisonten. Men å vente at de skal komme med noen skikkelig FX-prosessor som kan matche selv en svak i5, så ville jeg i alle fall ikke holdt pusten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva du påstår hva et produkt kommer til å yte, når det ikke er ferdig, for være din sak!

Ja, hva vet vel jeg. Jeg jobber jo tross alt med forskning på heterogene prosesseringsarkitekturer.

 

For min del, så håper jeg at jim keller tryller denne gangen også! Er det mulig å nevne AMD, uten at du... du vet! Oppgitt!

Selvsagt er det lov til å drømme! :)

 

Fordømme et produkt som ikke er ferig, er litt smålig! Eneste vi vet, er at zen vil yte mye bedre en bulldozer! Hvorfor skal AMD lage en ny cpu som yter omtrent det samme som bulldozer? -Når dem innrømmer at dem må leve med en dårlig designet cpu til zen kommer ut?!

Fordømme er det vel ingen som har gjort. Saken er fremdeles at du ønsker deg et produkt som AMD ikke lager. Fokuset til AMD med "Zen" er ytelse per watt, ikke high-performance.

 

AMD ga offisielt opp high-performance når de bestemete seg for å ikke oppdatere multi-socket Opteron og AMD FX-prosessorene med 3. og 4. generasjon Bulldozer (Steamroller/Excavator).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at det fortsatt ikke eksisterer kort som makser PCIe 3 8x enda... PCIe 4 vil ikke ha noe å si på flere GPU-generasjoner.

Synes det er dårlig av Tek.no å kalle PCI Express et "skjermkortgrensesnitt". PCIe er laget for mye mer en bare grafikk.

 

Det er ikke noe problem å "makse" PCIe 3.0 16x med en GPGPU workload.

 

Så vidt jeg vet så er det fremdeles ikke noen grafikk-workload som trenger PCIe 4.0 enda, men for GPGPU så kommer PCIe 4.0 godt med. Det vil også komme SSD enheter (NVMe) som kan dra nytte av PCIe 4.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...