Gå til innhold

Denne Grand Theft Auto IV-modden gjør spillet penere enn noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel si at jeg synes GTA V ser milevis bedre ut enn det jeg så her. Det jeg la merke til aller mest var vel refleksjonen i panseret på bilen. Og helt ærlig så er ikke det så fryktelig imponerende.

 

Men for all del, mye bedre enn hva GTA IV noen gang har vært, og som det er skrevet så ser det sikkert mye mer imponerende ut når man spiller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med noe fet maskinvare -

 

Oculus og stereoscopic SBS bilde. ICEenhancer med ENBinjector. Firstperson mod med en vid "Field Of View".

 

Og du har framtiden av gaming rIght ere'. Her springer jeg rundt med multiple NET mods, noen egen komponerte. Med bank-konto og jobbsystem, alle bilene du kan ønske deg med detaljer fra 3d-max modeller - og kniven min. Storkoser meg. Savner aksjemarkedet til GTA V. Men så vidt jeg forstår er dette veldig inaktivt etter "storylinen". Uansett hva faenskap man pønsker ut.

 

Tenkte bare å dele litt! Aliens are out here maaan ;D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må vel si at jeg synes GTA V ser milevis bedre ut enn det jeg så her. Det jeg la merke til aller mest var vel refleksjonen i panseret på bilen. Og helt ærlig så er ikke det så fryktelig imponerende.

 

Men for all del, mye bedre enn hva GTA IV noen gang har vært, og som det er skrevet så ser det sikkert mye mer imponerende ut når man spiller :)

Jeg bruker bare litt turtle wax... Da skinner bilen min like godt. Er enig at det ser rart ut at alle bilene er nypolerte :)

Lenke til kommentar

Her er teksturene svært, svært bra.

Det er dog liten tvil om at spillet fortsatt ikke ser hverken bra eller realistisk ut.

 

Problemet med grafikk som dette er at den mangler en bøtte med teknologier for realistisk belysning og skygger. Uten Global Illumination, Ambient Occlusion, ordentlige shaders, volumetric light og lignende vil omtrent ingenting se bra ut.

 

 

Global Illumination (farger og lys reflekteres flater til flater slik det gjør i virkeligheten):

post-131058-0-42621300-1424158836_thumb.jpg

 

 

Ambient Occlusion (brukes for å få realistisk styrke på lysgjengivelse fra refleksjoner kort forklart):

post-131058-0-10528900-1424158887_thumb.png

 

 

Shaders (hvordan lys reflekteres fra en overflate):

post-131058-0-32906800-1424159161_thumb.jpg

 

 

Volumetric light (at lys kan feste seg til atmosfæriske forstyrrelser slik som tåke): post-131058-0-20738800-1424159332_thumb.jpg

 

 

Det finnes jo selvfølgelig mange flere teknologier for å få bedre grafikk, men dette er de viktigste for realisme. Som man kan se er lys og skygger langt viktigere enn teksturer. Oppløsning har dermed ikke alt å si, og det er nettopp oppløsning i teksturer som ICEnhancer gjør noe med hovedsaklig.

 

For å ta et annet eksempel, om man ser en film på en 800x600 projektor vil fortsatt filmen se langt mer realistisk ut enn noen spill på markedet i dag. Og det er ikke pga at bildet er skarpt, men altså pga belysning, refleksjoner og skygger. Ergo, en film sett på en 800x600 projektor vil være uskarp men fortsatt realistisk. På et PC spill med 4k oppløsning blir grafikken knallskarp men fortsatt urealistisk.

 

Så GTA V vil se laaangt bedre ut enn IV med ICEnhancer, fordi belysning er langt bedre.

 

 

 

GTA IV med ICEnhancer på PC:

post-131058-0-30456300-1424159787_thumb.jpg

 

 

 

GTA V på Xbox 360:

post-131058-0-47880500-1424159795_thumb.jpg

 

 

 

For å si det på en annen måte, når kunne du sist i GTA IV få en wow følelse av utsikten som var på høyde med GTA V? :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at GTA IV bortimot utelukkande er byområde, så kan du kanskje ikkje det. :p

 

Antar da at du kanskje ikke ser forskjellen på belysning og atmosfære i GTA IV og GTA V siden du ikke tok poenget i eksempelet mitt ;)

 

Kan gi et mer konkret eksempel da ;)

 

post-131058-0-96586500-1424160818_thumb.jpg

 

 

EDIT: Eller dette? :)

 

post-131058-0-83457000-1424160888_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke problemet til GTA grafikken, men den horrible handlingen til bilene! I ett spill der store deler av gameplay er i en bil, er det trist at de ikke har lagt mer fokus på at kjøringen skal være underholdende !

 

Hva er det som er "horribelt" med fysikkmotoren til bilene?

Syntes det er ganske så bra, det som mangler er vel igrunn muligheten til å sladde/drifte ordentlig gjennom svingene samt manuelt gir. Men syntes uansett ikke kjøreegenskapen er horribel.

Lenke til kommentar

 

Med tanke på at GTA IV bortimot utelukkande er byområde, så kan du kanskje ikkje det. :p

 

Antar da at du kanskje ikke ser forskjellen på belysning og atmosfære i GTA IV og GTA V siden du ikke tok poenget i eksempelet mitt ;)

 

Kan gi et mer konkret eksempel da ;)

 

attachicon.gif0_9ab32_457bbcb5_L.jpg

 

 

EDIT: Eller dette? :)

 

attachicon.giffMAwktE.jpg

 

 

 

Eksemplet ditt sier jo ingenting, du tar et spill med søppelteksturer og søppellys og sammenlikner emd dett som har bedre lys og bedre teksturer, for å vise at lyset er det viktigste? Hva med to sammenliknbare byscener fra moden og GTAV? Jeg tipper på stillbilder at modden ser mer ekte ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Med tanke på at GTA IV bortimot utelukkande er byområde, så kan du kanskje ikkje det. :p

 

Antar da at du kanskje ikke ser forskjellen på belysning og atmosfære i GTA IV og GTA V siden du ikke tok poenget i eksempelet mitt ;)

 

Kan gi et mer konkret eksempel da ;)

 

attachicon.gif0_9ab32_457bbcb5_L.jpg

 

 

EDIT: Eller dette? :)

 

attachicon.giffMAwktE.jpg

 

 

 

Eksemplet ditt sier jo ingenting, du tar et spill med søppelteksturer og søppellys og sammenlikner emd dett som har bedre lys og bedre teksturer, for å vise at lyset er det viktigste? Hva med to sammenliknbare byscener fra moden og GTAV? Jeg tipper på stillbilder at modden ser mer ekte ut.

 

AtW

 

 

Da må du nok tenke litt til.

 

Poenget mitt er at ICEnhancer ikke gjør noe med belysning. For det meste legger den bare en speilshader på lakken på bilene og gir ny tekstur til assets og overflater. Da vil det som jeg prøvde å forklare og vise, ikke kunne bli bedre enn et spill med ordentlig teknologi i grafikkmotor for belysning, refleksjoner og skygger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner helt fint hva som er poenget og påstandene dine, jeg bare poengterer at screenshotsene dine i liten grad underbygger påstanden din. Din påstand er at belysning er viktigere enn textures, du har i mine øyne ikke underbygd det med dine screenshots fordi det ene er to toalt forskjellige situasjoner, og i den andre har det ene alternativet mye dårligere belysning OG textures.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes nye byområder, og "handling.cfg" scripts/endringer til GTA IV, RPM-Guage, manuell girboks på bilene og skittne biler, savner dåg downforce til bilene - selvom man har animerte vinger til bla. Veyron og lambo - som er jævla kult uansett. Om man stiller inn ett flertall skittne biler i conf. Trenger du bare kjøre til bilvasken og shiine avgårde.

 

Ambient occlusion ligger under ICEengICEenhancer og de fleste sweetFX grafikkmodifikasjoner.

 

Volumetric lightning må vell implementeres i spillet fra før.. Husk - dette er en perle fra 7 år siden.

Endret av ThePower
Lenke til kommentar

Jeg skjønner helt fint hva som er poenget og påstandene dine, jeg bare poengterer at screenshotsene dine i liten grad underbygger påstanden din. Din påstand er at belysning er viktigere enn textures, du har i mine øyne ikke underbygd det med dine screenshots fordi det ene er to toalt forskjellige situasjoner, og i den andre har det ene alternativet mye dårligere belysning OG textures.

 

AtW

 

Ok, takk for at du påpeker at jeg ikke har vært tydelig nok for å gi deg forståelse rundt mine argumenter. Skal gi det et bedre forsøk :)

 

Nedenfor har du et bilde som viser GTA IV på PC med ICEnhancer modden som er regnet for å være den beste for grafikk, i tillegg til et bilde av GTA V på en omtrent 10 år gammel konsoll.

 

Ved sammenligning ser man at farger er mer naturtro, teksturer mer synlige, skygger langt mer ekte og at eksponering er mer korrekt på GTA V.

 

Bildet til venstre er dog tatt ved rotering av kameravinkel og har derfor fått motion blur, en annen posteffekt som gjør bildet mer realistisk når man ser det under avspilling (men ødelegger skarphet på stillbilde naturligvis).

 

post-131058-0-78093800-1424165425_thumb.jpg

 

 

Hvis du fortsatt mener at jeg tar feil og at poenget mitt er dårlig begrunnet så gir jeg opp. Da vinner du som vanlig, AtW :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...