Gå til innhold

Thor 7-satelitten har slukt milliarder av kroner – nå må den levere (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Thor 7 vil uansett være et stort løft i alle andre farvann på vår side av kloden. Nøyaktig hvor lenge den vil leve er det imidlertid ingen som vet. Produsenten påpeker at den er designet for å levere i 15 år, men at de andre satellittene de har designet med samme mål gjerne holder ut i 17, 18 og 19 år før de må gravlegges. Det er nemlig ikke elektronikken som tar kvelden, det er drivstofftankene som går tomt.

 

Når drivstofftankene er nesten helt tomme er Telenor, og alle andre satellittoperatører, forpliktet til å bruke den siste resten av drivstoff til å skyve satellitten vekk fra den tett befolkede geostasjonære banen, og inn i en egen «søppelbane»."

 

Fins det mulighet for å fylle på drivstoff i slike satelitter i etterkant pr. nå? Innen 15 år så vil jeg tro at det ikke er det helt store problemet, med nåværende fremgang på romfartsteknologi.

 

Den andre satelitten som blir skutt opp er forøvrig Sicral2, italiensk/fransk militær kommunikasjons/navigasjons-satelitt.

 

Thor 7 skulle etter planen bli skutt opp i januar, ble så flyttet til mars pga vær/trafikksituasjon og er nå flyttet fra 16. april til 15. april, også pga trafikksituasjon tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forundrer meg at så mange missfornøyde leserar faktisk leser tek.no bare for å få fram kor lite ein artikkel treffer akkurat deg.. Det finnes dei som abonnerer på vg.no og.

 

Husk at dei skriv om teknologi og andre ting med eit stort spekter, du sku våre meget spesiell om alle artikler passar deg perfekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det forundrer meg at så mange missfornøyde leserar faktisk leser tek.no bare for å få fram kor lite ein artikkel treffer akkurat deg.. Det finnes dei som abonnerer på vg.no og.

 

Husk at dei skriv om teknologi og andre ting med eit stort spekter, du sku våre meget spesiell om alle artikler passar deg perfekt.

Det ironiske er vel at de ikke en gang har mulighet til å lese dem. Med litt mindre gjerrighet og litt mer deleglede så blir alle glade. :whistle: Du som leser får flotte reportasjer, og tek.no som får penger.

 

Men men, de får nå stå fast på sine prinsipper om gratis lesing/nett eller hva som driveren en. Av prinsipp er jeg imot prinsipper. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det forundrer meg at så mange missfornøyde leserar faktisk leser tek.no bare for å få fram kor lite ein artikkel treffer akkurat deg.. Det finnes dei som abonnerer på vg.no og.

 

Husk at dei skriv om teknologi og andre ting med eit stort spekter, du sku våre meget spesiell om alle artikler passar deg perfekt.

Det ironiske er vel at de ikke en gang har mulighet til å lese dem. Med litt mindre gjerrighet og litt mer deleglede så blir alle glade. :whistle: Du som leser får flotte reportasjer, og tek.no som får penger.

 

Men men, de får nå stå fast på sine prinsipper om gratis lesing/nett eller hva som driveren en. Av prinsipp er jeg imot prinsipper. :p

Hehe ja til nei!

Lenke til kommentar

Fins det mulighet for å fylle på drivstoff i slike satelitter i etterkant pr. nå? Innen 15 år så vil jeg tro at det ikke er det helt store problemet, med nåværende fremgang på romfartsteknologi.

 

 

En 15+ år gammel satellitt vil sannsynligvis være slitt og gammeldags.

Det gjøres endel arbeid med konseptet, men da sender man opp satellittene med mindre på tanken i utgangspunktet for å slippe å bruke de tyngste rakettene.

 

Slik infrastruktur i geostasjonær bane vil kunne gi oss uante nye muligheter til å drive romfart, så jeg håper det blir noe av.

Lenke til kommentar

 

 

? Hver enkelt bruker kan få datarater på flere titatalls megabit per sekund den ene retningen og opptil seks megabit i returreningen.

*sukk*.. Denne er allerede utdatert.

Jaha? Vet du hva du snakker om egentlig?

 

Ja. Ser for meg noen år at denne blir som dagens løsninger.

 

10 Mbitps blir vel litt som dagens 100Kbitps.

Lenke til kommentar

 

 

 

? Hver enkelt bruker kan få datarater på flere titatalls megabit per sekund den ene retningen og opptil seks megabit i returreningen.

*sukk*.. Denne er allerede utdatert.

Jaha? Vet du hva du snakker om egentlig?

 

Ja. Ser for meg noen år at denne blir som dagens løsninger.

 

10 Mbitps blir vel litt som dagens 100Kbitps.

 

Du bekreftet det jeg sa.. Du aner ikke hva du snakket om ang VSAT :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...