Gå til innhold

Slik holder de avanserte leketøyene seg i lufta (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det jo bare listet opp en hel masse funksjoner uten å EGENTLIG forklare hvordan et copter holder seg i luften. Er riktignok såvidt nevnt at motorene ikke nødvendigvis går i samme hastighet, men ikke hvordan og hvorfor. Sånn sett synes jeg hele artikkelen bommer i forhold til overskriften. Om en faltisk faktisk lurer på hvordan et copter holder seg i luften og leser denne artikkelen er en like (lite) vis etterpå.

 

Burde i det minste forklart noe utfyllende at acc+gyro = IMU som gjør at styresignaler til esc kan beregnes, og at motorene går i forskjellig retning diagonalt, hastighet bestemmer "attitude" og rotasjon rundt egen akse.

 

Altså; hva som FAKTISK gjør at den flyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor høyt kan en komersiell drone til ca. 5-10 000 kr fly? Hvor lang rekkevidde har de til og fra kontrollen? Hvor mange minutter flyvetid? Hvor stor løftekapasitet? Det hadde vært gøy å hatt en drone med 100 kg løftekapasitet slik at jeg kunne festet meg selv til dronen og fly rundt i nabolaget.

 

Jeg har en DJI Phantom II som du kan få i denne prisklassen. Dette er ferdig bygget og levert med kontroll som du i andre tilfeller ofte må kjøpe utenom (jeg tenker klar-til-å-flys med alt inkludert = kommersiell)

Rekkevidde: det lengste jeg har flydd med kontrollen som følger med er 1200m. Har sett filmer på youtube med folk som har flydd nærmere 4km med samme oppsett under optimale forhold.

Flyvetid: avhengig av hvor mye den bærer og temperatur, ca. 20 min

Løftekapasitet: min P2 er på max på rundt 1,4 KG. Jeg ville ikke flydd den med mer vekt i allefall.

 

Hvis du søker på youtube etter f.eks. 'Beerlift' vil du se mange hjemmelagde fartøy som skal løfte mest mulig. Har sett prototyper som løfter folk, men vi er nok noen år unna der at vi kan fly rundt på egenhånd på en trygg måte...

Lenke til kommentar

Et tips til tek. Ta kontakt med skaperen av KK kontrolleren Rolf Bakke:) han er hjernen bak det hele etter min mening, en nordmann med andre ord som har bidratt stort til vi i dag kan fly rundt med billige multicopter:) det er ikke mange år siden dette var gresk for mange, ca 5 år siden. Det har hvert en helt enorm utvikling etter KK kontrolleren kom. Han fortjener å bli belyst synes jeg:) alle har kopiert den han har laget:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...