Gå til innhold

Trenger vi egentlig treningsklokker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av poenget ligger vel i det at en armbånd skal og vil for de fleste være på armen igjennom hele dagen? Mens de fleste av oss har flere perioder hvor vi ikke nødvendigvis har på oss mobiltelefonen?

 

Min samboer har vel telefonen i veska / på bordet eller whatever i godt over 50% av tiden i løpet av en vanlig dag, blir ikke mye pålitelig og god tracking av sånt. Nå har hun ikke noe klokke/armbånd heller men det er jo noe hun ville hatt på fra morgen til kveld.

 

Og hvis du først skal ta deg en tur/joggetur eller dra på trening så vil vel mobiltelefonen ikke nødvendigvis være en del av treningen? Er ofte litt greiere med et enkelt armbånd kontra en iPhone 6 Plus / Galaxy Note 4 osv..

 

 

Nå tar en del armbånd / klokker for seg en del målinger som mobilen ikke gjør, blant annet pulsmåling. Du kan riktignok i teorien måle puls med Galaxy S5 og Note 4 men det krever jo at du holder fingeren over en temmelig unøyaktig sensor på baksiden av telefonen, er noe litt annet med et armbånd / klokke som kan måle kontinuerlig og kanskje til og med kobles mot utstyret der du trener så du lettere kan holde deg innenfor optimal puls for best treningsutbytte osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Polar M400 spotsklokke med pulsbelte. Bruker denne hver dag som en vanlig klokke i tillegg til når jeg trener med pulsbeltet.

 

Som nevnt over, så har jeg ikke mobilen på meg når jeg er hjemme og heller ikke alltid når jeg trener. I tillegg om man først vil ha en klokke og trener en del så er det jo greit å slå to fluer i en smekk.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Nike Fuelband hver dag i over et år. Eneste gangene jeg tok det av meg var en dag i uken mens jeg var på PCen så den fikk lade. Den var ellers på, på trening, på skolen, på jobb, i dusjen, mens jeg sov osv.

Min erfaring er ikke at den hjalp meg med nøyaktig målinger, men jeg kunne se om jeg hadde vært aktiv en dag. Jeg deaktiverte kalori-telling og skritteller fra displayet og lot fuel poengene være eneste måling hvor 3000 poeng var målet. Hver dag. Det jeg opplevde var om jeg hadde lite poeng mot kvelden, så tok jeg meg en løpetur eller noe tilsvarende for å nå målet.

For meg var ikke nøyaktigheten det viktigste, men motivasjonsfaktoren.

 

I dag har jeg en moto360 som måler puls i tillegg til bevegelse. Men har ikke fokusert så mye på treningstidene. Pulsmåleren er ganske presis de 1/4 gangene den klarer å lese av.

 

Edit, mobilen autocorrectet Fuelband til Fjellanger haha

Endret av seppo-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treningsarmbånd er ikke treningsklokker. Et treningsarmbånd har betydelig dårligere funksjonalitet og nøyaktighet enn en treningsklokke med pulsbelte. Det samme gjelder kontra mobiltelefon, med mindre man bruker pulsbelte sammen med mobilen - da er det programvaren på telefonen som bestemmer. Se forøvrig http://www.polar.com/beat/for et godt alternativ.

 

Hvis du vil øke nøyaktigheten til et treningsarmbånd, putt det i lomma eller fest det til beltet, ikke bruk det på armen. Ellers er fordelen at de sitter på plass hele dagen og ikke bruker batteriet til mobilen, og at man kan bruke dem til f.eks. "stille vekking" via vibrering på armen i stedet for at man flyr i taket om morgenen fra høy alarmlyd.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Hvis du vil øke nøyaktigheten til et treningsarmbånd, putt det i lomma eller fest det til beltet, ikke bruk det på armen. Ellers er fordelen at de sitter på plass hele dagen og ikke bruker batteriet til mobilen, og at man kan bruke dem til f.eks. "stille vekking" via vibrering på armen i stedet for at man flyr i taket om morgenen fra høy alarmlyd.

.... som er årsaken til jeg tviholder på Fitbit One enda. Den er diskret, liten og knapt synlig. Ikke legger man merke til at man har den på heller.

 

På den andre siden savner jeg, som en Windows Phone-bruker, Pebble noe helt vanvittig, så når Fitbit får til notifikasjoner med app'en sin, så er det mulig jeg oppgraderer likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir målingene med armbåndene bedre dersom man fester dem rundt ankelen i stedet for håndleddet? Da eliminere man i hvert fall feiltelling av skritt når man feks skrur på en vask, banker inn en spiker mm.

Ja, med mindre du er av den rastløse typen som liker å trippe med beina når du sitter i ro.

Lenke til kommentar

Litt av poenget ligger vel i det at en armbånd skal og vil for de fleste være på armen igjennom hele dagen? Mens de fleste av oss har flere perioder hvor vi ikke nødvendigvis har på oss mobiltelefonen?

 

Min samboer har vel telefonen i veska / på bordet eller whatever i godt over 50% av tiden i løpet av en vanlig dag, blir ikke mye pålitelig og god tracking av sånt. Nå har hun ikke noe klokke/armbånd heller men det er jo noe hun ville hatt på fra morgen til kveld.

 

Og hvis du først skal ta deg en tur/joggetur eller dra på trening så vil vel mobiltelefonen ikke nødvendigvis være en del av treningen? Er ofte litt greiere med et enkelt armbånd kontra en iPhone 6 Plus / Galaxy Note 4 osv..

 

 

Jeg spurte Polar om det kunne tenkes at de ville lage la oss si et halskjede istedetfor armbånd. Da fikk jeg til svar at sensorene i armbåndet ikke ville fungert i et halskjede / halsbånd (voff-voff :wee: )

 

Jeg har selv ikke brukt klokkearmbånd siden tenårenes dager. Det begynner å bli en del år siden. Jeg har også forsøkt en slik klumpete aktivitetsmåler omkring armen. Det var helt forferdelig å gå med i lengden.

 

Selvfølgelig ville halskjede kunne samle smuss ved seg og huden som kommer i kontakt. Men, man tar vel som regel av seg slikt utstyr når man dusjer og bader likevel.

 

Det ville vært en fordel med innbakt svakhet i lenken omkring halsen, så man slapp å bli kvalt eller skåret inn i strupen om man kom ut for et uhell.

 

Noen andre gode forslag om hvor på kroppen man kunne plassert det? I caps'en for de som går rundt med slikt? I skosålen? I underbukse-strikken?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...