Gå til innhold

Apple er verdt dobbelt så mye som Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende utvikling fra de nesten gikk overende for 20 år siden. Apple kommer nok til å fortsette med nye retninger og løsninger og påvirke IT-utviklingen i lang tid fremover.

 

Nå er det bare å håpe at flere av de store aktørene også tjener virkelig gode penger.

 

Hvorfor? Er det ikke like greit at ikke noen få aktører sitter igjen med "halve pengebingen"?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Imponerende utvikling fra de nesten gikk overende for 20 år siden. Apple kommer nok til å fortsette med nye retninger og løsninger og påvirke IT-utviklingen i lang tid fremover.

Nå er det bare å håpe at flere av de store aktørene også tjener virkelig gode penger.

 

Hvorfor? Er det ikke like greit at ikke noen få aktører sitter igjen med "halve pengebingen"?

 

AtW

Litt usikker på hva du mener. For min del er det viktig at de store lokomotivene tjener gode penger og kan utvikle nye løsninger. Det er helt sikkert penger igjen til de mellomstore og små også. Uten dem vil de store slite. Alle er litt avhengige av hverandre, men penger er på mange måter drivstoffet for alle innen privat næringsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...De store lokomotivene har allerede mer enn nok av markedet, de trenger ikke enda mer. AtW

Det er nok det de bygger fremtiden på, antar jeg. Styremøtene hos et lokomotiv: "Nei, karer, nå har vi nok, vi trenger ikke mer nå..."

 

Vel, jeg er delvis enig med deg, for å være litt seriøs. Mange av de store lokomotivene tjener brukbart med penger, men det hadde ikke gjort noe om noen av de hadde gjort det enda bedre. Det trenger ikke å bety at de skal tjene gjennom økt vekst, det kan også være reduserte kostnader. Det kan for eksempel gjøres med bedre kvalitetsstyring og -kontroll og effektive prosesser. På tross av at kvalitetskontroll kan ha noen konsekvenser hvis man oppdager feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre for samfunnet om den bedre styringen isåfall fører til mere penger til forbrukerne. Eller lavere priser per kvalitet om du vil. AtW

Det har det nok gjort i mange, mange år allerede. Mange land har fått økt kjøpekraft, og svært mange andre land er i en positiv utvikling. Priser på produkter, det være seg elektronikk, sport, klær eller mye annet, er langt lavere nå enn det var for 20-30-40 år siden. Noe av dette skyldes lavere kvalitet og sterkere konkurranse, det skal sies. Men det er også svært mange produkter som har en mye bedre kvalitet nå enn før, på tross av at de i realiteten er billigere. Mye av dette får bedriftene til med mer effektive og kontrollerte prosesser, og selvsagt en god del mer mekanisert produksjon.

Lenke til kommentar

 

Bedre for samfunnet om den bedre styringen isåfall fører til mere penger til forbrukerne. Eller lavere priser per kvalitet om du vil. AtW

Det har det nok gjort i mange, mange år allerede. Mange land har fått økt kjøpekraft, og svært mange andre land er i en positiv utvikling. Priser på produkter, det være seg elektronikk, sport, klær eller mye annet, er langt lavere nå enn det var for 20-30-40 år siden. Noe av dette skyldes lavere kvalitet og sterkere konkurranse, det skal sies. Men det er også svært mange produkter som har en mye bedre kvalitet nå enn før, på tross av at de i realiteten er billigere. Mye av dette får bedriftene til med mer effektive og kontrollerte prosesser, og selvsagt en god del mer mekanisert produksjon.

 

 

Ja, selvfølgelig har dette vært en del av utviklingen, men det betyr ikke at å skeivfordele inntektene enda mer enn de allerede er i dag er en god ting.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bedre for samfunnet om den bedre styringen isåfall fører til mere penger til forbrukerne. Eller lavere priser per kvalitet om du vil. AtW

 

Det har det nok gjort i mange, mange år allerede. Mange land har fått økt kjøpekraft, og svært mange andre land er i en positiv utvikling. Priser på produkter, det være seg elektronikk, sport, klær eller mye annet, er langt lavere nå enn det var for 20-30-40 år siden. Noe av dette skyldes lavere kvalitet og sterkere konkurranse, det skal sies. Men det er også svært mange produkter som har en mye bedre kvalitet nå enn før, på tross av at de i realiteten er billigere. Mye av dette får bedriftene til med mer effektive og kontrollerte prosesser, og selvsagt en god del mer mekanisert produksjon.

Ja, selvfølgelig har dette vært en del av utviklingen, men det betyr ikke at å skeivfordele inntektene enda mer enn de allerede er i dag er en god ting.

 

AtW

Hehe...klart det er et fromt ønske, men særlig realistisk er det vel ikke å tro at noen som helst bedrift innen globalt, privat næringsliv ikke vil gjøre sitt beste for å få størst mulig bit av kaka.

 

Antageligvis i motsetning til deg så tror jeg på at når de store, globale aktørene utvikler nye og gode løsninger, så åpner det muligheter for de mellomstore og små aktørene til å utvikle sine forretninger. Derfor tror jeg det er viktig at de store tjener mye penger. Det skaper også et godt grunnlag for at det fødes nye, bittesmå bedrifter som kan vokse og utvikle helt spesielle løsninger som kanskje kan bli store en dag.

 

Kapitalismen er ikke uten feil, men den er antagelig noe av det bedre vi har. Sammen med demokratiet...:-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Bedre for samfunnet om den bedre styringen isåfall fører til mere penger til forbrukerne. Eller lavere priser per kvalitet om du vil. AtW

Det har det nok gjort i mange, mange år allerede. Mange land har fått økt kjøpekraft, og svært mange andre land er i en positiv utvikling. Priser på produkter, det være seg elektronikk, sport, klær eller mye annet, er langt lavere nå enn det var for 20-30-40 år siden. Noe av dette skyldes lavere kvalitet og sterkere konkurranse, det skal sies. Men det er også svært mange produkter som har en mye bedre kvalitet nå enn før, på tross av at de i realiteten er billigere. Mye av dette får bedriftene til med mer effektive og kontrollerte prosesser, og selvsagt en god del mer mekanisert produksjon.

Ja, selvfølgelig har dette vært en del av utviklingen, men det betyr ikke at å skeivfordele inntektene enda mer enn de allerede er i dag er en god ting.

 

AtW

Hehe...klart det er et fromt ønske, men særlig realistisk er det vel ikke å tro at noen som helst bedrift innen globalt, privat næringsliv ikke vil gjøre sitt beste for å få størst mulig bit av kaka.

 

Antageligvis i motsetning til deg så tror jeg på at når de store, globale aktørene utvikler nye og gode løsninger, så åpner det muligheter for de mellomstore og små aktørene til å utvikle sine forretninger. Derfor tror jeg det er viktig at de store tjener mye penger. Det skaper også et godt grunnlag for at det fødes nye, bittesmå bedrifter som kan vokse og utvikle helt spesielle løsninger som kanskje kan bli store en dag.

 

Kapitalismen er ikke uten feil, men den er antagelig noe av det bedre vi har. Sammen med demokratiet...:-)

 

 

Har jeg sagt jeg ikke tror bedriftene jobber for å tjene mye? Jeg bare sa meg uenig i din vurdering om at du håper de store aktørene skal tjene enda mer.

 

De store aktørene har allerede mer enn nok av kaka, du fremstiller det som de trenger enda mer for å kunne gjøre nytte for deg, jeg er uenig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er veldig gode på det de er flinke til. Det er tydelig at de er perfeksjonister. Google derimot har valgt å bruke sin høye profittmargin til å investere i mye de ikke nødvendigvis har mye erfaring i enda.

 

Hvis google blir ledende i selvkjørende biler vil nok google overstige apple lett. Men fremtiden vil vise.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...