Gå til innhold

– Hackere kan ta over styringen av bilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå så jeg for noen år siden at noen forskere, fra MIT mener jeg det var, tok over flere funksjoner i en bil fra bilen bak ved å koble seg til bilen over FM-båndet og bilens radio.

 

Videre har man greid å laste inn skadelig programvare via ondsinnet programvare på en CD og etter hvert som biler har fått BT og andre trådløse koblinger, som mobilnett, har mulighetene bare eskalert.

 

Så dette er vel ikke noe nytt som sådan, men det er klart at antallet biler med stadig mer tilkobling øker samt at systemene i bilen i stadig større grad kommuniserer med hverandre og/eller sentraler eller felles interface, og de som driver med dette har nå noen år med trykking på baken.

 

Så det er bra at det settes fokus på dette.

Lenke til kommentar

Nå befinner vi oss i en spennende periode. :g

 

Problemstillingen er kjent, de første proof of concept-misbrukene er skrevet og publisert, og det er enda lenge til bilprodusentene innser at det er deres ansvar å gjøre noe med.

 

Her har cybermilitærene rundt omkring svært gode muligheter til å direkte påvirke internasjonal politiker-utvalg i noen år før det kommer på plass sikkerhet.

Lenke til kommentar

En bil som er oppkoblet vil aldri vaere "sikker".

 

Går sikkert an å hakke dataen til en bil som ikke er oppkoblet så lenge den har en databoks, men det krever jo litt mere utstyr og skills.

 

Vi har da klart oss uten elektrisk styring helt siden den foerste bilen ble skapt, hvorfor trenger vi elektisk styring nå?

Lenke til kommentar

Her savner jeg egentlig litt dybde.

 

Artikkelen nevner "fjernstyring via laptop" flere ganger uten at det blir nevnt noe mer spesifikt om hva som skal til. Må for eksempel føreren trykke "OK" på en forespørsel om bluetooth-tilkobling? Er det et default-passord noe sted som kan endres?

 

Selvfølgelig bør bilprodusentene sørge for nok sikkerhet til at selv den dummeste brukeren ikke klarer å få bilen sin hacket, men det føles litt som en overdrevet sensasjonell artikkel når det ikke er spesifisert noe mer enn "hackere kan fjernstyre en bil med en laptop".

Lenke til kommentar

En fin gammel T-Ford er tingen. Ta med seg startsveiva når man parkerer og sette på liten sykkellås eller fem på hjula så er det rimelig vanskelig å gjøre noe med den :):D

 

@Thorbear; Dette er ikke sensasjonellt i det hele tatt og jeg tror ikke artikkelen prøver å vinkle det til den kanten heller. Jeg tror muligens TEK skriver om dette (ganske ofte egentlig) for å få fokus på det. Det er mange ganger media har hatt direkte påvirkning og vært hovedårsaken til at ting har blitt gjort. Så jeg håper og tror at dette er hensikten til TEK i dette tilfellet :) Og med alle de andre artikklene om temaet selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo lit merkelig at det er et "mas" om at man burde la bilene kjøre selv.

Hvis slike biler også kan hackes så klan man faktisk luer på hvem som har kontrollen

 

Da er den manuell kjørbare bilen faktisk tryggere , ihverfall på det punktet.

 

Derimot så kan man stille spørsmål om pedalene ( gas og bremes ) reagerer slik de skal hvis motoren har startet

Lenke til kommentar

Så dette er vel ikke noe nytt som sådan,

Er relativt nytt, da nyere biler også vil kunne speede, bremse, svinge osv selv.

Om en hacker får kontrollen, så kan han i utgangspunktet kjøre bilen med mus og tastatur hjemmeifra, da bilen allerede har funksjonene innebygd. Så er jo litt skummelt hva alle disse nye fancy funksjonene i bilene har å by på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe "enklere" mot fly, da de allerede kan fly helt på egenhånd.

Det heter at de kan fly på engen hand ja , men de får ikke lov å fly helt på egen hand.

det er altså ikke flyet som velger handlingene helt alene

 

 

Men tenk hvis noen utenfor har helt kontroll over flyet eller bilen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Noe "enklere" mot fly, da de allerede kan fly helt på egenhånd.

Det heter at de kan fly på engen hand ja , men de får ikke lov å fly helt på egen hand.

det er altså ikke flyet som velger handlingene helt alene

 

 

Men tenk hvis noen utenfor har helt kontroll over flyet eller bilen

 

 

 

Jeg har blitt fortalt at piloten gjerne flyr flyet på autopilot nesten hele reisen, bortsett fra noen sekunder før landingshjulene tar i bakken. For da liker pilotene å ha full kontroll selv.

Lenke til kommentar

 

 

Noe "enklere" mot fly, da de allerede kan fly helt på egenhånd.

Det heter at de kan fly på engen hand ja , men de får ikke lov å fly helt på egen hand.

det er altså ikke flyet som velger handlingene helt alene

 

 

Men tenk hvis noen utenfor har helt kontroll over flyet eller bilen

 

 

 

Jeg har blitt fortalt at piloten gjerne flyr flyet på autopilot nesten hele reisen, bortsett fra noen sekunder før landingshjulene tar i bakken. For da liker pilotene å ha full kontroll selv.

 

Slik er det også hvis man skal kjøre bil

Denne gangen får man heller ikke lov til å gripe inn ved "take of" og "landing"

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...