Gå til innhold

Se de nye Windows 10-ikonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er visuelt grusomt.

 

Det er "realistiske og detaljerte ikoner" som er pene å se på og gir liv. Dette klarte Apple å oppnå, mens MS aldri helt kom så langt.

 

At MS og Apple nå følger "stiliserte, flate og mer tegneaktige ikoner" hvor alt er i samme farger ødelegger den visuelle opplevelsen fullstendig og minner om noe kommunistisk ensforming fra 1980-tallet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå er jo design og estetikk ofte snakk om smak og behag, men syntes Apple har truffet bedre med sitt mer moderne, minimalistiske og flate design på ikoner i Mac OS X Yosemite enn hva Microsoft foreløpig ser ut til å gjøre med Windows 10 (merk; foreløpig);

 

dribbble_shot.png

 

 

 

Er riktignok noen ikoner som ikke er så spesielt pene, sånn som Apple Safari men de har jevnt over et veldig moderne og minimalistisk preg over seg alle sammen.

 

 

Sammenligner vi med de foreløpig nye ikonene til Windows 10;

 

screen_shot_2015-01-23_at_3.10.02_pm.956

 

 

 

Og her må vi ikke glemme den nye papirkurven som har lekket i nye bilder;

 

20150207_175051_398.jpg

 

 

 

Så syntes jeg ikke det ser spesielt bra ut. Ser du på mappeikonet for en åpnet mappe kontra lukket så har de forskjellig høyde og ikonene sånn generelt virker alt for matte og "porøse". Ikke syntes jeg designet på flere av ikonene passer spesielt bra heller, med flatdesign så mangler ikoner en del dybde og da er det idiotisk hvordan de har designet da spesielt disse mappeikonene for øyet sliter litt med å forstå hvilken retning "bretten" går da ikonet mangler all form for dybde som skaper en liten forvirring.

 

Fonten som benyttes på i ! X ? ser ikke ut til å være den samme som benyttes ellers i Windows 10? Det er generelt veldig lite konsekvent bruk av design her.

Ikke syntes jeg disse nye ikonene ser ut til å gå spesielt godt overens med det UX og UI-designspråket Microsoft har forsøkt å føre med "Modern UI" til både Windows 8 / 8.1 og Windows Phone heller.

 

 

Den nye papirkurven er bare toppen av isberget syntes jeg, den ser bare ufattelig grell ut på alle mulige måter. Det går faktisk an å kombinere noe annet enn ikoner i ren 8-bit stil og bare presse de flat for å få et forsøk på moderne og minimalistisk.

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

jeg syns de ikke ser så bra ut, men det gjelder hovedsaklig de som skal se ut som åpene mapper. hadde likt flatere på dem.

 

og de som sier at apple sine ikoner ser flate ut, vet ikke hva flat er. de ser jo ut som de skal være buet utover.

Lenke til kommentar

 

 

Blant de oppfriskede ikonene finner vi den mye brukte papirkurven, kontrollpanelet, nettverkssymbolet og ikonet for diskstasjonene under «Datamaskin» med flere. Ta en titt i bildekarusellen under for alle bildene.

 

Kan noen vise meg hvor denne bildekarusellen er? Jeg finner den ikke...

Lenke til kommentar

Det var da svært til engasjement. Jeg bryr meg ikke så mye om fargevalget, men lurer på om de har klart å vektorisere grafikken eller i det minste lage versjoner tilpasset skjermer med mange ulike dpi. Microsoft har jo slitt i årtier med fornuftig størrelse på ikoner mm på skjermer med høy pikseltetthet. Det var jo noe som de lovet å fikse i Vista, Win7, Win8 osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har levd med flere versjoner av windows
Disse ikonene minner veldig om en eldgammel windows utgave. hvordan kan det være moderne ?
Mon tro om de har hivd seg på en retro stil ?

problemer med "enkle" ikoner er jo at mange blir så like.
Hvordan kan det fungere i lengden ?

har Microsoft forstått det at man vil ikke ha ikoner fra comodore amiga sin tidsalder ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...