Gå til innhold

Samsungs TV-er forteller alt du sier i stua til andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

covah: Google Now leter først etter frasen "Ok, Google", og denne gjenkjenningen foregår kun lokalt på enheten. Alt du sier etter det blir sendt til Googles servere for talegjenkjenning. Vil vel tro at Siri gjør det samme med "Hey Siri!". Derfor bør man jo være litt varsom med hva man sier, men den starter ikke innsamlingen før etter at den har gjenkjent "kodeordet"

Lenke til kommentar

 

så lenge Samsung oppgir at de samler data, er det opp til brukeren å ta stilling til om han vil bruke tjenesten.

Ahh, den var veldig tynn synes jeg. De fleste brukere blir mer og mer naive til sitt eget personvern. Hvis et organ som datatilsynet skal jobbe for sikkerheten til folk flest, kan de ikke gjemme seg bak slike uttalelser. De aller fleste gidder vel ikke å lese hverken manualer eller avtaler. Avtaler i dag er jo laget av eksperter med tanke på å få brukeren til ikke å gidde å sette seg inn i hva vedkommende signerer. Det er jo også vært saker der slike avtaler har vært så innfløkte at de ikke holder juridisk.

 

Jeg vil helst ha en TV som ikke er så smart. Hvis TV'en koster 20.000,-, så ønsker ikke jeg å betale 5000 for elektronikk jeg ikke har bruk for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sensasjonalist nyheter. Såklart de må sende data til tredjeparter skal man kunne søke opp noe. Noe annet, og det ville ikke fungert.

 

Dette er ikke annerledes enn Siri/google now og lignende tjenester. Du trykker på en knapp som tar opp stemmen din til søk, akkurat som du sier Hey Siri/ Hey google eller hva det måtte være for å søke opp ting på telefonen.

 

Artikkelskriver sammenligner med 1984, men det kommer jo frem lengre nede at denne saken er langt ifra like nytt eller sensasjonellt som de skal ha det til. Detter er rett og slett ikke-nyheter, og jeg er ganske skuffet over at TEK.no tar en såpass clickbait overskrivt til noe som er såpass lite interessant eller nytt.

 

Folk leser overskrivten og tenker OMG privatlivet faller fra hverandre, NSA, 1984 bla bla bla, men jeg tipper de fleste ikke har giddet å ta seg tid til å krysse av for at google ikke skal lagre alle søkene man foretar på google kontoen sin.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke brukt stemmestyringa på min TV, og nå blir jeg vel aldri å bruke den heller.

 

Pfff, akkurat som om du har noen andre å prate med enn tv'en. Hah.

 

(/selvsagt bare en spøk men siden dette er internett er det best å legge ved en disclaimer om at Noen kan føle seg støtt av kommentarer og bør av den grunn ta seg en kald dusj om dette tilfellet/)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folk leser overskrivten og tenker OMG privatlivet faller fra hverandre, NSA, 1984 bla bla bla, men jeg tipper de fleste ikke har giddet å ta seg tid til å krysse av for at google ikke skal lagre alle søkene man foretar på google kontoen sin.

Det er ikke alle som vet hvordan man gjør slike valg. Og, kan man stole på at innstillingen faktisk har noen effekt?

Lenke til kommentar

Til alle som skriker om at dette er ikke-nyheter: Hvorfor skulle man være forsiktig med å si personlige og/eller sensitive opplysninger dersom det man sier ikke blir brukt til annet enn søk eller kommandoer?

Fordi man åpner seg alltid opp til misbruk av opplysninger når man deler sensitive ting på internett. Det burde være åpenbart, spesielt etter snowden saken, enten det er google søk eller voice recognition. Derfor er det ikke-nyheter.

 

I tillegg til at siri/google har gjort det samme som samsung gjør nå temmelig lenge.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Så det å gi stemmekommandoer til en tv er det samme som å dele ting på internett? Jeg tror ikke det er åpenbart for alle. Hvis den lagrer andre ting som blir sagt enn selve kommandoene så er det noe som burde komme ut i lyset.

Den gjør ikke det, har du lest artikkelen?

 

Det er jo ikke det samme nei, det burde du vite. Det er det samme som å søke på google now/siri, og som man vet, er ikke internett sikkerhet 100% så derfor bør man være forsiktig.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

"Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party through your use of Voice Recognition."

 

Hva er da forskjellern på å søke etter noe på internett, og det å snakke i nærheten av en tv med stemmestyring aktivert. Forutsatt at alt blir lagret og/eller videreført til f.eks. NSA.

Lenke til kommentar

Fordi eg kanskje i all fortrolighet kan finne på å diskutere private tema sammen med familie eller nære venner, i sofakroken. Samme temaene er det ikke sikkert eg våger å søke etter på Google engang.

Da håper jeg du skrur av mobilen. Apps kan til å ta opp alt du sier via mikrofonen du har på telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...