Gå til innhold

Ikke ta bilde av Raspberry Pi 2!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skjer dette? Er den følsom for selve lyset, eller sender spesielle blitzer ut en kraftig EMP som forstyrrer chipen?

 

EDIT:

 

a cheap green laser pointer will reset a Raspberry Pi 2 when the beam is directed at the U16 chip. This is the chip that is responsible, and this is not an EMP issue. This is a photon/light issue with the U16 chip. The solution to this bug is to either keep it in a case, or put a tiny amount of electrical tape over the chip.

http://hackaday.com/2015/02/08/photonic-reset-of-the-raspberry-pi-2/

 

 

Hvorfor er chippen lyssensitiv?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Visste ikke at chiper kunne være følsomme for lys, skikkelig artig å få vite det.

Men dette er vel egentlig ikke noe praktisk problem hvis dette bare trigges av "spesiellt" lys. Hvis det ikke trigges av vanlig belysning så er det vel greit? Man lyser vel ikke med laser eller xenonlys til vanlig/ når den brukes?

Uansett så var dette en bra artikkel, artig med slike småartikler som tar for seg slik "problematikk", slike ting får hvertfall ikke jeg med meg hvis det ikke skrives om her :) Takker for denne TEK.

 

Edit; Overskriften er helt grei den, tror de skrev dette med vilje for å være litt morsomme, ikke for å få cash for klikk. Ja det er mange rare/ misvisende overskrifter i reporter/ avis faget, men jeg er ikke enig med at denne er særlig misvisende :)

 

@TheMoonMan; Hvis det er så dårlig kvalitet her så gi f*** i å være her og lese disse sidene da. Det er veldig mange andre teknologi-sider der ute som er meget bra. Dette er litt som VG for teknologi og det er ikke nødvendigvis en dårlig side pga det. TEK er hva det er ment å være.

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når halvledere er uten beskyttelse så er de følsomt for både vanlig lys, IR og UV.

Et kommersielt eksempel er fotodioder, solceller og sensorer som CCD.

Selv en helt normal LED genererer strøm når den belyses.

 

I gamle dager var transistorer innkapslet i glass eller metall, da var det lett å skrape vekk malingen eller kutte vekk toppen for å teste hvordan de reagerer på lys. Med et forstørrelsesglass kunne man samle sollys på chippen og koble til et voltmeter for å måle spenningen ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, dette må da være et fryktelig lett problem å løse.

F.eks med en liten bit svart teip, noe mørk neglelakk e.l, ja, eller bare innkapsling. :)

 

Reagerer den såpass alvorlig på xeon blits at den låser seg, så tipper jeg resten av kortet ikke har særlig godt i lengden å få andre former for sterkt/semi-sterkt lys (selv om den ikke klikker umiddelbart).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hadde likt en mer informativ overskrift.

 

Det er en fin oppskrift på noe som gir lite klikk. Om du ikke liker overskriften så ikke klikk på artikkelen. Om en artikkel har masse klikk så fungerer overskriften etter hensikten. Klikker du så gir du indirekte din støtte til mer av de samme.

 

Om jeg skal pirke på noe så er det at illustrasjonsbildet hadde lite sex i seg.

Er det for mye arbeid å få en barmfager kvinne til å holde opp tingen artikkelen handler om?

 

"Tok nakenbilde, kræsjet Raspberry Pi 2" da snakker vi overskrift.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Hadde likt en mer informativ overskrift.

 

Det er en fin oppskrift på noe som gir lite klikk. Om du ikke liker overskriften så ikke klikk på artikkelen. Om en artikkel har masse klikk så fungerer overskriften etter hensikten. Klikker du så gir du indirekte din støtte til mer av de samme.

 

Om jeg skal pirke på noe så er det at illustrasjonsbildet hadde lite sex i seg.

Er det for mye arbeid å få en barmfager kvinne til å holde opp tingen artikkelen handler om?

 

"Tok nakenbilde, kræsjet Raspberry Pi 2" da snakker vi overskrift.

Jeg vil helst ikke se Kurt naken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visste ikke at chiper kunne være følsomme for lys, skikkelig artig å få vite det.

 

 

Husker i riktig gamle dager (tidlig 90-tallet eller tidligere, husker ikke helt) var det mulig å slette BIOS (bare innstillingene) ved å ta av et sølvfarget klistremerke på chip'en og utsette den for vanlig dagslys. Kan noen bekrefte dette? :)

Lenke til kommentar

 

Visste ikke at chiper kunne være følsomme for lys, skikkelig artig å få vite det.

 

Husker i riktig gamle dager (tidlig 90-tallet eller tidligere, husker ikke helt) var det mulig å slette BIOS (bare innstillingene) ved å ta av et sølvfarget klistremerke på chip'en og utsette den for vanlig dagslys. Kan noen bekrefte dette? :)

 

 

YXmpy.jpg

 

Vanlig dagslys er lite effektivt, det er for lite UV-stråling. (1 uke i sollys, eller 3 år under lysstoffrør).

Har man en kraftig UV-lampe (gammeldags høyfjellsol) holder det med 5-20 minutters belysning:

http://astrosyn.com/shopimages/technicalguides/Guide%20to%20Erasing%20Eproms.pdf

 

På denne måten slettet man hele innholdet på EPROM.

 

Siden gikk man over til EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory), da kunne man slette bare litt av innholdet, eller hele innholdet.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som den kretsen er i WLCSP pakke (Wafer Level Chip Scale Package), det betyr at pinnene sitter rett på waferen/kretsen (selve kretsen som vanligvis er inne i en plast-pakke), og at kretsen bare er lakkert på toppen for å hindre lys i å påvirke kretsen i stor grad. Disse kretsene/pakkene bør nok helst brukes på kretskort som står inne i boks hvor det er lite med lys.

Har selv vært med å laget kretser som kommer i slike pakker, og kan tenke meg mye morro som kan skje her... Her tipper jeg at det er en POR/BOD eller annen sikkerhets mekanisme i regulatoren (det er vist nok en regulator) som slår til og det hele ender med en reset.

 

Det er vistnok denne kretsen: http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=NCP6343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...