Gå til innhold

Olympus med objektiv-kamera for mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å gjøre meg opp en mening om denne, men klarer ikke å bli særlig engasjert hverken positivt eller negativt. Det virker som en konseptkopi av Sony sin QX1.

Skal man først gidde å ta med seg dette så kan man vel like gjerne ta med et systemkamera med dedikerte knapper og dedikert menysystem? Det blir jo uansett en ting man må ta med ekstra og som krever sin egen jakkelomme eller veskeplass. Når man skal bruke det så må man kombinere de to enhetene (telefon og resten), noe som gjør det mindre impulsivt enn å bare ta opp telefonkameraet eller systemkameraet.

Jeg vil gjerne ha bedre telefonkamera enn det dagens telefoner tilbyr, men helst integrert i telefonen og en totalstørrelse som er mindre enn dette. Uten at det sprenger lommeboka sånn som Panasonic CM1.

 

060: Hvilken video?

 

Veil pris blir forresten 33800 yen eks mva i Japan, alternativt 49800 yen med 14-42mm kitet. Rent valutakonvertert til Norske kroner blir det ca 2200 kr og 3200 kr. Legg på mva og litt for frakt etc så blir det fort 3000 og 4500 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+241541

Jeg slenger meg på her og må innrømme at jeg ikke ser poenget med noe sånt. Har du stor nok lomme, eller annen oppbevaring, hvor dette får plass kan man jo like godt ta med seg et skikkelig kamera. Argumentet for å legge igjen kameraet hjemme, er jo som regel ikke kamerahuset (ser bort ifra speilrefleks), men klumpete optikk.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt tankespinn rundt disse objektiv-kamera dingsene man kler på telefonene og kommet fram til et konsept. Hva med å bygge en systemkameratelefon basert på en middels liten bildebrikke? For eksempel med Q mount og 1/1,7" sensor. Så kunne man solgt telefonene med et pannekakeobjektiv.

 

Fordeler: Det følger alltid med telefonen og er alltid klart uten at man behøver å knote sammen to deler. Det vil ta vesentlig mindre plass enn Olympus og Sony sine varianter delvis på grunn av mindre bildebrikke og delvis fordi bildebrikken sitter flere millimeter inni telefonen, ikke mange millimeter på utsiden. Videre holder det med ett batteri for både kamera og telefon, samt ingen batterikrevende trådløs kommunikasjon mellom kameraet og telefonen. Kort registeravstand og liten bildesirkel gir mulighet for speed boostere.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt tankespinn rundt disse objektiv-kamera dingsene man kler på telefonene og kommet fram til et konsept. Hva med å bygge en systemkameratelefon basert på en middels liten bildebrikke? For eksempel med Q mount og 1/1,7" sensor. Så kunne man solgt telefonene med et pannekakeobjektiv.

 

Interessant tanke, men det må være noe med ekstremt kort registeravstand hvis telefonen skal bli flat nok, og Q-mount er vel litt for lang? En slik fatning med noe lignende Olympus sitt "body lens cap" som standard kunne kanskje bli kompakt nok, og så ha 2-3 ekstra linser å velge mellom. Spesielt trådløs kommunikasjon mellom kamera og telefon tror jeg det ville vært kjempefordel å bli kvitt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Q-mount har 9,2 millimeter registeravstand, den korteste av alle i denne listen over fatninger. Fatningen må gjerne stå litt ut fra chassiet slik de ofte gjør på andre systemkamera.

 

Det korteste eksisterende objektivet til denne fatningen er Pentax-Q 07 Mount Shield Lens 11.5mm F9 med sine 6,9 millimeter lengde. Det er 2,1 mm tynnere enn Olympus sin og veier bare 1/3 av olympus sin. Jeg synes ingen av disse er optimale for formålet på grunn av veldig liten blender. Jeg vil heller at de utvikler to nye normalobjektiv spesielt beregnet på telefoner. Et tynt lyssterkt fastobjektiv og et tynt med 3x zoom. De eksisterende er for lange og har for skarpe kanter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...