Gå til innhold

TEST: M-Fidelity HF 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Agentspoon: Nå er disse omtrent dobbelt så dyre som DT770 Pro. Du får ikke stort bedre klokker enn Beyerne i sin prisklasse heller, men dytter du pristaket opp rundt tusen kroner får du en god del mer oppløste saker og ting, fra blant andre Sennheiser. HF-3 forsvarer prispunktet sitt ganske godt mot disse. Men selv om de er mindre kildekresne enn sine forgjengere kan man ikke forvente god match mot alle mobiltelefoner. DT770 Pro er helt ekstremt tilgivende, og låter bra om du så kobler dem til en potet, så dermed vil resultatene av en sammenlikning variere litt avhengig av kildene du bruker :)

 

Espp: Jeg bruker vanlige IEMs lite siden jeg har så veldig trange øreganger, men har vært innom svært mange av de mest aktuelle klokkene. Det nærmeste settet propper jeg har brukt en del til de du nevner er Logitech UE Triple-Fi10. Det blir enda en del mer punchy bunn med en gang du begynner å legge til flere drivere, etter min erfaring. Samtidig er også Logitechs UE4 Pro (som også er toveis som HF-3) hakket mer engasjerende enn HF-3 uten å være veldig fargede. Så Logitech er farlige for disse i utgangspunktet, og UE900 er neppe dårligere enn sine forgjengere.

 

Med en gang du ikke har perfekt passform mot proppene begynner du å vinne lydkvalitet på formstøpte propper - til tross for mindre imponerende innmat. De eneste proppene jeg ville vurdert over HF-3 er Logitechs UE4 Pro - de spiller et hakk mer engasjerende, uten å bli veldig farget, med flere typer utstyr. Ulempen der er jo at de er veldig knotete å få tak i fra Europa. Hender det seg at du mister "forsegling" mot øregangen, eller at proppene faller ut, ville jeg sterkt vurdert formstøpte propper.

 

Skulle man ha lyst til å gi formstøpte propper et forsøk kan det forresten være lurt å følge med i ukens helgekonkurranse som åpner ett lite minutt over midnatt :)

Lenke til kommentar

Disse (og UE4 PRO) høres spennende ut for min del. Komforten med propper er litt så som så på lange flyreiser. Det samme gjelder klokker, man blir sliten og øm i eller rundt ørene etter hvert.

 

Jeg så noen nevnte SR535... De ligger godt inne på listen over mest hypede lydprodukter gjennom tidene for min del.

 

Har eid disse i ett par måneder nå, og kan bekrefte det du sier om komfort.

Jeg bruker HF-3 rundt 7-10 timer om dagen på jobb og er aldri sliten eller øm i ørene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sindre, kan du kommentere på lydkvalitet på HF-3.0? Vurderer kjøp, men det er veldig avhengig av hvordan lyden oppleves, og det er alltid greit å høre flere erfaringer.

 

Finn Jarle, du nevner DT 770 i et innlegg lenger oppe, men du kommer ikke med en sammenligning av lydkvalitet. Jeg digger beyerne mine og synes de leverer flott lyd og virkelig klarer å plassere meg inne i selve musikken, i lydrommet på en måte. jeg opplever at de gir meg rom til å puste, og rom til å oppleve musikken rundt meg. Jeg har prøvd annet som snarere gjør meg til en passiv "tilskuer" til musikken, og det var ikke noe kjekt å lytte på. Hvordan er HF-3.0 her, gitt at du har en god kilde? Gir de deg "pusterom" og trekker deg inn i musikken på samme måte? Har du god romfølelse når du hører på musikk i disse proppene? Er det anstrengende å lytte på over lang tid?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har hatt disse tre uker nå. Har ikke hatt IEMs før. Har også Bose QC15 og Argon 3A (kompakte aktive høytalere fra hifiklubben). Lydbildet synes noe bedre på HF3 på noen kilder så som mobiltelefonen, men dårligere på kilder som pc (i forhold til QC15). På macbooken vil jeg si disse låter bedre enn QC15.

 

Jeg la dog fort merke til at avhengig av hvor mye ørevoks du produserer forringes lyden raskt dersom du ikke renser de. Når det er sagt ville jeg uten tvil foretrekke QC15 komfortmessig over HF3, og 3A lydmessig over begge så lenge det ellers ikke er noen kilder til støy i rommet. Jeg føler at etter noen timers bruk blir jeg litt sår innerst i øret og må trekke de litt ut.

 

Ellers var jeg noe skuffet over hvor lite støy de demper i forhold til QC15 på buss og tog. Det kan virke som om mine "lekker litt". På joggeturen knuser de standard ørepropper til iphone lett lydmessig og koformessig (faller ikke ut, sitter mer behagelig etc.), men de suser litt fra vind når det blåser eller man sykler.

 

edit: ekstra linjeskift for lesbarhet :p

Endret av Yamarin415
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...