Gå til innhold

Twitter-sjefen: – Vår håndtering av netthets suger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode nyheter. At dette er et stort problem har vært ekstremt tydelig for alle spillintersserte Twitter-brukere, hele #gamergate-greia har jo vist voldsomme styggheter fra begge sider.

Regner med at Twitters løsning blir å blokkere/slette brukere som oppfører seg dårlig. Problemet er jo at de virkelige trollene fikser seg en ny e-postadresse og Twitter-konto innen fem minutter, og fortsetter akkurat der de slapp.

Vet ikke helt hva Twitter skal gjøre med dette dog. En løsning hadde vært å bare tillate private e-postadresser, altså ingen gmail, yahoo, hotmail, outlook. De er vanskeligere å få nye av.

Men da tror jeg de hadde mistet mange anstendige brukere, som ikke har slikt.

 

Personlig synes jeg internett burde gå sammen om å lage én felles innloggingssentral -- gjerne basert på ditt ekte navn, adresse og kanskje telefonnummer -- som sider og nettforum kan kaste seg på. Siden må kreve en eller annen digital signatur som ikke kan forfalskes lett, ala bank id.

 

Det er jo personvernsbekymringer her såklart, men smartere folk enn meg kan komme opp med en løsning som gjør at man bare kan ha én konto på facebook, Twitter, YouTube eller VGs diskusjonsforum osv, og hvis man ikke oppfører seg blir man kastet ut fra den individuelle siden i en kortere periode. I noen tilfeller, der man etter gjentatte brudd ikke ser tegn på bedring kan kanskje vedkommende kastes ut for alltid. Da tror jeg trollingen vil reduseres drastisk, kanskje forsvinne helt.

 

De sidene som ikke ønsker å være med på en slik løsning trenger såklart ikke det. Her kan trollene fortsette å regjere. Men jeg vet hvilke jeg ville foretrukket å bruke tiden min på.

 

Å interagere på internett i 2015 er ofte en ubehagelig og kjip opplevelse. Det er bare å se på youtube-kommentarene til hvilken som helst video for bevis. Dette er noe vi burde prøve å rette opp i.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hets" og "trolling" er ofte blitt enkle unnskyldninger for å slå ned på meninger som ikke er politisk korrekte. Det har ikke noe å si hvor vel man formulerer det om man har noe kontroversielt å si, man er uansett et "troll" og en "hetser". Løsningen blir nok at man i steden for å bruke mer "åpne kanaler" går over til mer lukkede, dette er jo allerede noe som er utbredt i dag og det kommer til å bli vanligere i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...