Gå til innhold

– Kun én homofil, bifil eller transperson får være med på laget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at det blir brukt ordet transkvinner og det regner jeg med er en kvinne i mannsklær? Er det ikke det så er det jo ett regelbrudd i forhold til at det er en kvinneturnering, så den skal jeg klare å forholde meg til :)

Mener de derimot en kvinne kledd som en mann så ser jeg fortsatt ikke poenget med at det skal være en fordel

Lenke til kommentar

 

 

Og det har vært innspill fra andre deltagere som mener at lesbiske, «gay» og transkvinner kan ha en urettferdig fordel.

 

Den er en måte å si det på.

 

En annen måte er:

Andre deltakere er trangsynte og umodne, og vi velger å lytte til disse uten selv å bruke hodet.

 

 

Det er jo et slags poeng i det, det er en kvinneturnering, det er jo vanlig i endel sporter med begrensinger av denne typen for å delta i kvinneidrett. Synes det virker som de har forsøkt å få til et ok kompromiss.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at det blir brukt ordet transkvinner og det regner jeg med er en kvinne i mannsklær? Er det ikke det så er det jo ett regelbrudd i forhold til at det er en kvinneturnering, så den skal jeg klare å forholde meg til :)

Mener de derimot en kvinne kledd som en mann så ser jeg fortsatt ikke poenget med at det skal være en fordel

 

I dette tilfellet er det personer født i en mannskropp som går med kvinneklær. Mannlige asiatere kan gjerne ha feminine trekk i ansiktet og være liten av vekst. De kan derfor, med sminke, se helt ut som ordinære kvinner.

Lenke til kommentar

 

Ser at det blir brukt ordet transkvinner og det regner jeg med er en kvinne i mannsklær? Er det ikke det så er det jo ett regelbrudd i forhold til at det er en kvinneturnering, så den skal jeg klare å forholde meg til :)

Mener de derimot en kvinne kledd som en mann så ser jeg fortsatt ikke poenget med at det skal være en fordel

 

I dette tilfellet er det personer født i en mannskropp som går med kvinneklær. Mannlige asiatere kan gjerne ha feminine trekk i ansiktet og være liten av vekst. De kan derfor, med sminke, se helt ut som ordinære kvinner.

Må ærlig innrømme at jeg har mistolket ordet "transkvinner" i så tilfelle :p

Det aksepterer jeg da dette dreier seg om konkrete forskjeller, altså mann og kvinne (uavhengig av klær og sminke), men hvis det virkelig skal gjøres forskjell på legning da har det gått for langt i mine øyne. Og attpåtil ha legningskvote.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en fysisk idrett så hvorfor skal f.eks mer testosteron gi noen fordel? Da kan man omtrent liksågodt si at menn er kjappere i hodet enn kvinner. Blir diskriminerende uansett hvordan man vender på det.

 

Faktumet er at menn som gruppe gjør det bedre i nesten all type sport, inkludert denne. Det har lite med diskriminering å gjøre, og er ihvertfall ikke mer diskriminerende enn å ha en kvinneturnering i utgangspunktet, som dette er.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hårreisende her er at de setter lesbiske i samme bås som transpersoner, der den ene gruppen er biologiske kvinner (og dermed selvsagt skal få være med i kvinneturneringer uten restriksjoner), og den andre kan være biologiske menn, med de fordelene og ulempene det eventuelt medfører. De fleste andre konsentrasjonsidretter har også rene kvinne- og mannsklasser nettopp fordi det er forskjell på kjønn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og det har vært innspill fra andre deltagere som mener at lesbiske, «gay» og transkvinner kan ha en urettferdig fordel.

Den er en måte å si det på.

 

En annen måte er:

Andre deltakere er trangsynte og umodne, og vi velger å lytte til disse uten selv å bruke hodet.

Det er jo et slags poeng i det, det er en kvinneturnering, det er jo vanlig i endel sporter med begrensinger av denne typen for å delta i kvinneidrett. Synes det virker som de har forsøkt å få til et ok kompromiss.

 

AtW

Som arrangør har man et spesielt ansvar for å fremme holdninger og kultur.

Det kan f.eks være et lokalt fenomen at mannlige spillere utgir seg å være transpersoner for å delta i kvinneturneringer. Det vet jeg ikke.

Men uansett er det uheldig, nei direkte uansvarlig at en arrangør stigmatiserer på denne måten.

Når vi arrangerer noe må vi ta langt mer ansvar og hensyn til de som kan bli skadelidende, enn vinnerne.

Lenke til kommentar

Det hårreisende her er at de setter lesbiske i samme bås som transpersoner, der den ene gruppen er biologiske kvinner (og dermed selvsagt skal få være med i kvinneturneringer uten restriksjoner), og den andre kan være biologiske menn, med de fordelene og ulempene det eventuelt medfører.

 

Det er godt mulig det her er skjedd noen glipper i oversettelser i ulike medier, noe denne artikkelen også kanskje antyder:

 

"Filippinene brukes «gay» ofte som en samlebetegnelse for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, journ.anm)."

 

Det kan være denne restriksjonen gjelder "gay", som i betydningen transperson og ikke homofil.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peil på dette: Er det stor forskjell på menn og kvinner i disse onlineturneringene? Er menn bedre enn kvinner der på samme måte som de er det i fysisk idrett?

Litt flåsete sagt er vell menn stort sett på toppen innen det aller meste, og gitt volumet av mannlige spillere vil jeg anta dette ikke er noe unntak. Om man ikke skiller mellom kjønn i de fleste idretter og konkurranser blir det veldig få kvinner i eliteklassen, som også er uheldig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...