Gå til innhold

Microsoft opplever kraftig økning i Surface-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv nedgangen i solgte Windowslisenser kan nok fortsette etter at W10 slippes. En ting er at de gir bort gratis oppgradering til alle, fra og med W7, men en annen ting er endringene i forretningsmodellen for W7. Windows as a service.

 

Hvordan dette vil utarte seg gjenstår å se, men endringer vil det bli.

 

Ellers skjønner jeg godt at surfacesalget gjør det bra. Lik W8 eller ikke, men SF hadde neppe slått ant uten. Så får vi se om W10 roer de negative røstene i markedet. Tror nok vi ser en oppgang fremover også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sier bare parker alt du har av laptopp, ipad, tab om det er apple eller et annet merke. Denne maskina er prøvd og den er en drøm fra A til Å. Beste som har blitt laget på flere år. Surface 3 skyver vekk alt annet.

 

Litt enig. Men min Surface 2pro blir oftere brukt på sofaen og på kjøkkenet. Surface 3n er 1" for stor. Men i jobbsammenheng brukes 3ern mest. Har en RT som Netflix kompis, som familiens minste får brukt. Kan ikke si noe annet enn at Microsoft har skutt gullfuglen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, surface er faktisk et interessant produkt i sin egen nisje

Hvis du med "sin egen nisje" mener "desktop and ultrabook"-killer, så er jeg enig. :D

 

 

Men seriøst; SP3 overrasket meg, tok meg litt på senga. Jeg trodde ikke lenger at jeg kunne la meg begeistre så mye lenger. "Sett det før", liksom. Men SP3 har vist seg å være produktet jeg har ventet på siden Apple lanserte sin utrolig skuffende iPod XL, også kjent som iPad. SP3 er det iPaden skulle vært.

 

Som en møte-PC er den uslåelig. Diskuteres det tegninger, så tegn direkte på dem og vis hva du mener. Notater kan du ta enten med tastatur eller håndskrift. På jobb så håndterer den det jeg kaster på den, noe annet hadde jeg heller ikke forventet (men dock'en er veldig praktisk, nesten et must). Som nettbrett privat gjør den det som alle andre nettbrett gjør, bare enda litt til.

 

Jeg er ikke plaget av vifta, men selvfølgelig hadde det vært kjekt uten. Vifta gikk litt i begynnelsen da jeg kjøpte den (i september og litt ut i oktober), men en oppdatering gjorde noe med det. Nå kjøres vifta når den kjører større beregninger (i Odeon, f.eks.), men det skjer jo på den stasjonære også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du prøvd den på befaringer og liknende? Vet du om det er noen gode programmer til oppmåling/tegning av rom?

Jeg bruker den som "notatblokk" på befaringer/målinger. Noter med penn, evt ta et bilde, alt rett inn i OneNote.

 

Men jeg har ikke et eget program for å lage målsatte tegninger, nei. Men det var jo en god idé! Jeg får lete.

 

 

Nei til papirsamfunnet! ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Surface 3 har ikke erstattet Sony Z1 for surfing i sofaen, men som møte-pc og hjemme i dockingstasjonen koblet opp mot 27 tommer gjør den jobben. Balansen mellom ytelse og batteri er dog hårfin. Core-M ville ha vært et bedre valg med tanke på batteri, men tester av ny Yoga med Core-M viste skuffende ytelse.

Lenke til kommentar

Så veldig kraftig økning er det vel ikke hvis vi ser på antall solgte enheter (som Microsoft ikke opplyste om).

Ut fra omsetningen er det sannsynligvis snakk om under 2 millioner solgte i siste kvartal.

Selv om iPad salget gikk ned så ble det fortsatt solgt over 10 ganger flere iiPads enn Surface nettbrett.

 

http://www.digitaltrends.com/mobile/microsoft-still-losing-money-on-surface-tablets/

 

Dog positivt at Microsoft er på en oppadgående kurve. Nettbrett-markedet trenger mer konkurranse og noen nye ideer.

Lenke til kommentar

 

Er vel ett positivt tegn at Windows-inntektene bare har falt 13% når de har senket prisene og i mange tilfeller gir de bort gratis.

 

I hvilke "mange tilfeller" gir de bort windows gratis?

 

AtW

 

 

- Windows Phone er gratis

- Windows 8.1 (med Bing) for små tablets (under 9") er gratis, og inkluderer også Office 365 Personal for ett år

 

I tillegg har de en rabatt på tablets under 10.1" som gjør at Windows for disse nå koster $15 og ikke $25.

Lenke til kommentar

 

 

Er vel ett positivt tegn at Windows-inntektene bare har falt 13% når de har senket prisene og i mange tilfeller gir de bort gratis.

 

I hvilke "mange tilfeller" gir de bort windows gratis?

 

AtW

 

 

- Windows Phone er gratis

- Windows 8.1 (med Bing) for små tablets (under 9") er gratis, og inkluderer også Office 365 Personal for ett år

 

I tillegg har de en rabatt på tablets under 10.1" som gjør at Windows for disse nå koster $15 og ikke $25.

 

Windows phone er jo ganske nytt, det er jo litt kunstig si at "inntektene har falt bare litt, enda de gir bort windows phone gratis" når phone ikke har vært noen stor andel i det hele tatt før (på ikke-MS-telefoner), og før det ikke fantes engang. Det har jo aldri godt fra stort inntekt for MS og til ikke inntekt.

 

Og hvor mange under 9-tommers tablets som ikke er fra MS selges i forhold til antallet windows-lisenser? Synes det høres ut som dette er ting som har liten innvirkning. At det i en liten prosentandel av tilfellene gis bort gratis.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Er vel ett positivt tegn at Windows-inntektene bare har falt 13% når de har senket prisene og i mange tilfeller gir de bort gratis.

 

I hvilke "mange tilfeller" gir de bort windows gratis?

 

AtW

 

 

- Windows Phone er gratis

- Windows 8.1 (med Bing) for små tablets (under 9") er gratis, og inkluderer også Office 365 Personal for ett år

 

I tillegg har de en rabatt på tablets under 10.1" som gjør at Windows for disse nå koster $15 og ikke $25.

 

Windows phone er jo ganske nytt, det er jo litt kunstig si at "inntektene har falt bare litt, enda de gir bort windows phone gratis" når phone ikke har vært noen stor andel i det hele tatt før (på ikke-MS-telefoner), og før det ikke fantes engang. Det har jo aldri godt fra stort inntekt for MS og til ikke inntekt.

 

Og hvor mange under 9-tommers tablets som ikke er fra MS selges i forhold til antallet windows-lisenser? Synes det høres ut som dette er ting som har liten innvirkning. At det i en liten prosentandel av tilfellene gis bort gratis.

 

AtW

 

 

 

 

De selger vel ca 10 millioner WP-telefoner i kvartalet så det blir da altså ca 40 millioner lisenser i året bare der. Og til $10 pr lisens så blir det $400 mill i året.

 

Om vi så hiver på 8 millioner tablets iløpet av ett år og $10 i tap pr stk så er det $80 mill der også, altså totalt $480mill

 

De bruker vel å omsette for Windows lisenser for $4-5mrd så da kommer vi ut til ca 10% mindre inntekter bare pga rabatter i disse to markedene.

Endret av Zicozz
Lenke til kommentar

For det første teller jo ikke WP-telefonene de selger under eget merke som noe tap (eller tablets), det er jo endel av organisasjonen, men uansett når man skal si "nedgangen er ikke så stor tatt i betraktning det er gratis lisenser", så må man sammenlikne hva de tjente på disse OSene før de ble gitt bort gratis, og dermed salget da, ikke salget i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...