Gå til innhold

Nå skal Tyskland teste selvkjørende biler på motorveien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lovende. Jeg håper på en fremtid a la iRobot, hvor vi i utgangspunkt har selvkjørende biler men hvor vi, om vi ønsker, kan ta over kontrollen og ha det litt gøy bak rattet :)

 

Og omnidirectional hjul hadde heller ikke vært feil, men har ikke peiling på hvordan det ville fungert mtp dekkfysikk etc :p

 

Vi får se, man mister mange av fordelene om man skal kunne ta over manuelt. Jeg tipper å kjøre for moro må gjøres på andre steder enn offentlige veier.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Huff..snart får vi ikke engang lov til å kjoere bil lenger =(

Tenk på de enorme innsparingene det fører med seg for samfunnet, for å ikke snakke om helsefordelene.

 

AtW

Er ikke mangel på eksempler på at automatikk ofte er bedre enn manuelt, men så er det god mental helse i å både leke seg litt, beherske ting, og i noen henseende få lov å presse seg litt.

 

Men som du nevner nedenfor, alternativet vil, et godt stykke inn i fremtiden, være at denslags blir forbeholdt lukkede arenaer.

 

Enn så lenge er likevel skepsisen godt plassert hos de fleste, til å la automatikken få råde helt uten muligheten til å overta, og kjøre manuelt.

 

Selv så ser jeg frem til å kunne kjøre min private pod dit jeg vil og når jeg vil, og med mulighet til å styre manuelt når jeg føler for det. Når jeg da også kan kjøre denne til en sosial sammenkomst der jeg inntar alkohol, og i etterkant kan sette meg inn i min private pod og la denne kjøre meg hjem med autopilot innkoblet, helt lovlig, da er vi nesten i mål.

 

Ja, for den må kunne sammenkobles med andres pod's for å reise i lag, hele eller deler av strekningen, og også kunne koble på en eller flere co-pod's, der jeg har plass til bagasje utover hva min egen pod klarer.

 

Og pod'sene må da kunne tilpasses individuelt, både størrelsesmessig og utseendemessig etter egen smak og faktisk behov.

 

:-)

Lenke til kommentar

 

 

Huff..snart får vi ikke engang lov til å kjoere bil lenger =(

Tenk på de enorme innsparingene det fører med seg for samfunnet, for å ikke snakke om helsefordelene.

 

AtW

Er ikke mangel på eksempler på at automatikk ofte er bedre enn manuelt, men så er det god mental helse i å både leke seg litt, beherske ting, og i noen henseende få lov å presse seg litt.

 

 

 

Joda, det er bare det at mulighetene for å leke seg, beherske ting og presse seg er enorme utenom de som ligger å kjøre bil på offentlig vei. Det er ikke sånn at bilkjøring er den siste skanse av ting som er mulig å gjøre i samfunnet som er vanskelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Huff..snart får vi ikke engang lov til å kjoere bil lenger =(

Tenk på de enorme innsparingene det fører med seg for samfunnet, for å ikke snakke om helsefordelene.

 

AtW

Er ikke mangel på eksempler på at automatikk ofte er bedre enn manuelt, men så er det god mental helse i å både leke seg litt, beherske ting, og i noen henseende få lov å presse seg litt.

 

 

 

Joda, det er bare det at mulighetene for å leke seg, beherske ting og presse seg er enorme utenom de som ligger å kjøre bil på offentlig vei. Det er ikke sånn at bilkjøring er den siste skanse av ting som er mulig å gjøre i samfunnet som er vanskelig.

 

AtW

 

 

Nei, absolutt ikke. Men man har selvsagt forskjellige preferanser på hvor man liker å utfordre seg.

 

Men som med alt annet, det beste er om man har dedikerte områder for å utfolde seg litt ekstra, som ikke er så dyrt at man ikke har/tar seg råd til dette, eller det er så lang ventetid at man likevel tar seg til rette der man ikke burde.

 

F.eks. har man jo Vålerbanen i Østfold. Likevel er ulovlig streetracing tydeligvis veldig populært hos endel mennesker. Hadde disse fått benyttet seg av Vålerbanen, eller ett nytt område i tilknytning til denne, til en rimelig pris, og kunne utfoldet seg på lukket område, så hadde man kanskje fjernet det meste av den ulovlige utageringen.

Lenke til kommentar

Å leke seg å presse seg er ikke noe man bør gjøre på offentlig vei, der bør man kjøre så kontrollert som mulig. Når man leker seg og presser seg leker man tross alt med andre sine liv også. Regner med at du ikke mener at vanlig kjøring er å leke seg...

 

Nei, selvsagt mener jeg ikke at det er noe man bør gjøre. Se forøvrig mitt svar til ATW for mere utfyllende svar på den.

 

Men at endel velger å leke seg på offentlig veinett, er et faktum enten man liker det eller ikke.

 

Dog skal sies at når jeg var yngre, så var det generell aksept hos mange at det å leke seg med sladding på tomme parkeringsplasser og andre åpne områder, var egentlig noe man oppfordret til, da det lærte en større kontroll over eget kjøretøy, som man i trafikksikkerhetsøyemed tjente på om man senere kom ut for uforutsette hendelser på nettopp offentlig vei.

 

Svært mange steder har man jo ikke andre alternativ som man f.eks. har i Oslo-området med gocart-anlegg og øvelsesbaner innenfor tilgjengelig omkrets, og da var det å finne seg områder med liten eller ingen trafikk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Huff..snart får vi ikke engang lov til å kjoere bil lenger =(

Tenk på de enorme innsparingene det fører med seg for samfunnet, for å ikke snakke om helsefordelene.

 

AtW

Er ikke mangel på eksempler på at automatikk ofte er bedre enn manuelt, men så er det god mental helse i å både leke seg litt, beherske ting, og i noen henseende få lov å presse seg litt.

 

 

 

Joda, det er bare det at mulighetene for å leke seg, beherske ting og presse seg er enorme utenom de som ligger å kjøre bil på offentlig vei. Det er ikke sånn at bilkjøring er den siste skanse av ting som er mulig å gjøre i samfunnet som er vanskelig.

 

AtW

 

 

Nei, absolutt ikke. Men man har selvsagt forskjellige preferanser på hvor man liker å utfordre seg.

 

Men som med alt annet, det beste er om man har dedikerte områder for å utfolde seg litt ekstra, som ikke er så dyrt at man ikke har/tar seg råd til dette, eller det er så lang ventetid at man likevel tar seg til rette der man ikke burde.

 

F.eks. har man jo Vålerbanen i Østfold. Likevel er ulovlig streetracing tydeligvis veldig populært hos endel mennesker. Hadde disse fått benyttet seg av Vålerbanen, eller ett nytt område i tilknytning til denne, til en rimelig pris, og kunne utfoldet seg på lukket område, så hadde man kanskje fjernet det meste av den ulovlige utageringen.

 

 

Problemet for min del er ikke kostnad, men tilgjengelighet, man må ofte dra ganske langt for å finne en litt ok bane.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vel for testing, slik artikkelen sier.

Altså, for å teste de i bruk der også, på samme møte som google tester sine biler på andre veier.

 

Dette er ett skritt på en lang vei mot at de kjører som andre biler, ikke det helt ferdige produktet. De skal altså utvikle bilene enda mer.

Testing altså

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er fortsatt lang vei igjen, men de er klare for testing på vei.

At du tolker overmoden ut av testklar får du nesten ta på din kappe, men for folk flest betyr dette to forskjellige ting...

 

Det ert ikke bare på grunn av denne artikkelen at jeg bruker argumentet for "overmoden" men også påståtte argumenter om at elektronikk må være bedre en menneskelige reaksjoner.

i tillegg kommer al det andre rundt det samme temaet

 

Nå vet man jo at mennesket har en vurderingsevne som man ikke kan oppnå med elektronikk.

Da er ikke hastigheten "vurderingen" alt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...