Gå til innhold

SNIKTITT: Hils på Opera-gründerens nye nettleser: Vivaldi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som langvarig Opera-bruker har jeg uten hell testet nye Opera 15-28 uten å se at funksjonene jeg savnet fra originale Opera 12.17 har dukket opp.

Nå har jeg fått nytt håp om at Vivaldi kan gi meg sjanse til å legge vekk Opera 12.17 før sommeren, med mindre Opera våkner og plutselig prioriterer å legge til avanserte muligheter igjen i versjon 30.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke poenget med å lage en tung og massiv nettleser med 1 milliard funksjoner. Jeg la bort Opera for mange år siden da det passet meg mye bedre å bruke en nettleser som ga deg basic funksjonalitet og så kan man bare legge til det man evt. ønsker selv av spesialfunskjoner via plugins. Skjønner egentlig ikke hvorfor en nettleser må være så avansert i utgangspunktet heller. :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke poenget med å lage en tung og massiv nettleser med 1 milliard funksjoner. Jeg la bort Opera for mange år siden da det passet meg mye bedre å bruke en nettleser som ga deg basic funksjonalitet og så kan man bare legge til det man evt. ønsker selv av spesialfunskjoner via plugins. Skjønner egentlig ikke hvorfor en nettleser må være så avansert i utgangspunktet heller. :shrug:

 

Den tidligere Opera-sjefen sier jo selv at nettleseren er ment for avanserte brukere.

 

Å ha mange nyttefunksjoner innbeygget gjør at man kan integrere dem mye bedre enn hvis man må laste ned en haug med utvidelser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det fine med originale Opera er at den ikke var tung og massiv da den hadde flere funksjoner.

Nye Opera er nesten dobbelt så stor å laste ned, selv om den er simplere.

Chrome er nesten tre ganger så stor som Opera 12.17 fra i fjor.

 

Plugins er sikkert fint, men de kan sjelden trylle frem endringer i nettleseren, og de gir alltid en ekstra sikkerhets og funksjonsrisiko. Det er enklere å gå inn i menyen enn å lete etter gode plugins.

 

Windows er avansert og man kan gjøre mange innstillinger i registeret hvis man ønsker det, mens folk flest er fornøyd med endringene de kan gjøre i kontrollpanelet. Da MS prøvde å skjule alle valgmuligheter med Metro ble det ramaskrik.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Nettleseren er basert på Googles Chromium-motor"

 

Men brukergrensesnittet er det ikke. Allerede i Technical Preview så er dette en fundamentalt forskjellig nettleser fra Chrome. Jeg installerte nettleseren og endret umiddelbart til vertikal tab bar, som hverken Opera Blink eller Chrome gidder å tilby. Det neste som slo meg er at man kan konfigurere snarveiene selv, noe som gamle Opera kunne men ikke nye.

 

Det aller første som slo meg er at Vivaldi trenger å kunne skinnes skikkelig, ikke bare themes som nyere Opera/Chrome. For pent var det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke poenget med å lage en tung og massiv nettleser med 1 milliard funksjoner. Jeg la bort Opera for mange år siden da det passet meg mye bedre å bruke en nettleser som ga deg basic funksjonalitet og så kan man bare legge til det man evt. ønsker selv av spesialfunskjoner via plugins. Skjønner egentlig ikke hvorfor en nettleser må være så avansert i utgangspunktet heller. :shrug:

Problemet er at det er ingen garanti at man finner plugins som gir nyttige funksjoner.

Har fortsatt ikke funnet noen plugin som gir noe som ligner fornuftig faneblaing.

Og det er ingen garanti at noen skriver disse pluginene, eller vedlikeholder dem. Det er alltid like spennende å kikke på Opera 15+, og se at mange plugins ble vedlikeholdt fra Mars 2013 til Mai 2013, og aldri mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Windows er avansert og man kan gjøre mange innstillinger i registeret hvis man ønsker det, mens folk flest er fornøyd med endringene de kan gjøre i kontrollpanelet. Da MS prøvde å skjule alle valgmuligheter med Metro ble det ramaskrik.

Jeg vil ikke ha en Windows hvor tilgang til funksjonalitet er gjemt bort, men jeg kunne veldig gjerne ha tenkt meg en mer lettdreven og lettere form for Windows, "Windows Light" hvor man feks. kunne laste ned funksjonalitet hvis man trengte den. Nå som alle er påkoblet nett 24/7 føler jeg at den ganle modellen med programmer/OS som er store og skal ha ørten funksjoner innebygget, er gått ut litt på dato. La kundene laste ned funksjonalitet fortløpende om de trenger det, og om de ikke trenger det så hvorfor skal de ha alt mulig skrot liggende på maskinen?
Lenke til kommentar

Jeg sitter i Opera 12.17 nå, jeg, men den kan ikke brukes til generelle nettaktiviteter resten av livet. Av sider som ikke lengre virker/serverer god kode til Opera 12.17 vil jeg nevne google, disqus, Dagbladet TV... I tillegg en rekke sider som kjører anti-IE6 javascript, kommer opp med popups om at Opera 12.17 er en utdatert nettleser.

 

Opera kommer neppe til å legge ned, siden de tjener mye mer penger nå.

 

Når jeg ikke sitter i Opera 12.17, sitter jeg i hvilken som helst annen nettleser som ikke er IE eller Safari.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den nye Operaen er ein tragedie, den nye har ikkje RSS-lesar eingang. Det ser ut som at det beste blir å bruke Opera 12.17 i resten av livet. Sidan dei tydelegvis ikkje vil oppdatere denne så kan opera likegodt legge ned.

Når svært få kunder/brukere benytter seg av funksjonalitet er det ofte vanlig at denne funksjonen fjernes. Ellers finnes det vel RSS plugins til både Chrome og Firefox vil jeg tro?
Lenke til kommentar

Hvorfor dør interessen basert på hvilken metode den bruker for å vise websider, Optimuz?

 

Er det ikke WebKit som er metoden for å vise websider?

At den er basert på Googles Chromium hadde jeg inntrykk av at ville si at den så og si er bygget oppå Chrome, altså nesten bare reskin slik som forige Opera. Med Google Phone Home og hele pakka.

 

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke poenget med å lage en tung og massiv nettleser med 1 milliard funksjoner. Jeg la bort Opera for mange år siden da det passet meg mye bedre å bruke en nettleser som ga deg basic funksjonalitet og så kan man bare legge til det man evt. ønsker selv av spesialfunskjoner via plugins. Skjønner egentlig ikke hvorfor en nettleser må være så avansert i utgangspunktet heller. :shrug:

Det handler bl.a. om at extensions ikke gir bra nok funksjonalitet p.t. Det finnes f.eks. ikke extensions til Firefox som kan gi samme fanebehandling som Opera.

 

Dessuten handler det om hva man kaller basic funksjonalitet. I min verden er gestures faktisk basis funksjonalitet. Det å kunne endre tastatursnarveier er basis funksjonalitet. Minimere tabs er basis funksjonalitet.

 

Nei, tilsvarende funksjonalitet som fungerer like bra finnes ikke for noen av disse tingene for noen annen nettleser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det handler bl.a. om at extensions ikke gir bra nok funksjonalitet p.t. Det finnes f.eks. ikke extensions til Firefox som kan gi samme fanebehandling som Opera.

 

Dessuten handler det om hva man kaller basic funksjonalitet. I min verden er gestures faktisk basis funksjonalitet. Det å kunne endre tastatursnarveier er basis funksjonalitet. Minimere tabs er basis funksjonalitet.

Greit nok det, men jeg er rimelig sikker på at de er svært få som støtter ditt syn på hva som er basis funksjonalitet. For flesteparten blir det nærmest "bloatware" når man har så mye. Men det er jo forsåvidt bra at de tør å satse på "entusiast markedet" og ikke bare tenker på hva flertallet alltid vil ha.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor dør interessen basert på hvilken metode den bruker for å vise websider, Optimuz?

Er det ikke WebKit som er metoden for å vise websider?

At den er basert på Googles Chromium hadde jeg inntrykk av at ville si at den så og si er bygget oppå Chrome, altså nesten bare reskin slik som forige Opera. Med Google Phone Home og hele pakka.

 

Eller tar jeg feil?

 

 

Du tar delvis feil. Google forket webkit for en stund siden; deres versjon heter nå Blink. Det er også noen små forskjeller på den underliggende koden i Chrome og Chromium, så "Blink fra Chrome" og "Blink fra Chromium" er litt forskjellige, og det er javascript-motorene deres også. Det er dessuten litt flere ting i det enn bare Blink og Javascript; de har sitt eget rammeverk for å isolere resten av koden litt fra OSet. Chromium mangler ellers det meste av (all?) "send ting til google"-koden som er i Chrome.

 

Nye Opera er den underliggende koden fra Chromium (Blink, javascript, rammeverk), med noen endringer (som de må tilpasse hver gang chromium oppdateres), pluss et UI de har skrevet selv. Jeg vil tro Vivaldi har gjort omtrent det samme.

 

Akkurat hva som ligger i de endringene Opera gjør i Chromium-koden skal jeg ikke uttale meg om, men hvis det f.eks. er noe sneaky "send enda mer til Google"-kode som gjenstår der er det ikke vanskelig å patche den ut.

Endret av Djn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lastet den ned på min Kubuntu og den fungerer raskt og fint. Ganske mye fungerer fint men mye mangler enda ser jeg.
Har all mail fra 1997 og til idag der i Opera 12. At mailsystemet i Opera (+ bookmarks/speed dial) kan kopieres fra Windows til Linux og omvendt er supert, håper det fungerer med Vivaldi også..
Et lite håp om at jeg kan overføre alt i min gamle Opera 12.17 til Vivaldi om noen månder ?

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor dør interessen basert på hvilken metode den bruker for å vise websider, Optimuz?

 

Er det ikke WebKit som er metoden for å vise websider?

At den er basert på Googles Chromium hadde jeg inntrykk av at ville si at den så og si er bygget oppå Chrome, altså nesten bare reskin slik som forige Opera. Med Google Phone Home og hele pakka.

 

Eller tar jeg feil?

 

Hverken Vivaldi eller de nye Opera-versjonene er "reskins". Begge har nye brukergrensesnitt, ikke bare erstatning av eksisterende bildefiler.

Den nye Operaen er ein tragedie, den nye har ikkje RSS-lesar eingang. Det ser ut som at det beste blir å bruke Opera 12.17 i resten av livet. Sidan dei tydelegvis ikkje vil oppdatere denne så kan opera likegodt legge ned.

 

Det er vel litt i overkant å forlange at Opera legger ned bare fordi en person (deg) mener noe om den. Såvidt jeg har skjønt vokser brukermassen til nye Opera raskere enn Opera 12 og eldre versjoner noen gang gjorde, og brukerne forblir i større grad brukere etter at de først har installert den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt vokser brukermassen til nye Opera raskere enn Opera 12 og eldre versjoner noen gang gjorde

???

http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201305-201412

 

1.43% for Opera i desember 2014.

 

Når Opera var teknisk sett på høyden i januar 2011 (før de andre begynte å gire opp JavaScript-motorene sine) hadde de 2%. Senere falt markedsantelen gradvis fordi layout enginen ikke var teknisk bra nok lenger. Dette var også grunnen de oppga til at de skulle lage en ny Opera.

 

For å bøte på det tekniske etterslepet kunne de satt inn Blink-motoren i Opera sitt gamle grensesnitt.

 

Kortsiktig av Opera å prøve å slå Google av banen i steden for å fokusere på sine kjernebrukere, som nå forsvinner. Let's face it, ingen slår Google av banen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...