Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Tab Active


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skriver her at AMOLED kan oppnå maks 400 nits. Dette er ikke korrekt. AMOLED er faktisk det mest lyssterke du kan få for øyeblikket, med en maks på imponerende 750 nits. Et godt stykke over LG sine 500+ nits skjermer. Så lysstyrke er en grunn til å velge AMOLED fremfor LCD. Det er ingen grunn til å gå for noe annet enn AMOLED enn økonomi, de er nok en god del dyrere å produsere. Når du ser på resten av delene de har valgt så er nok det grunnen.

 

Kilde: http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm

" it is the brightest mobile display that we have ever tested."

 

AMOLED skjermer er egentlig best. Punktum. Etter veldig mange år med utvikling har Samsung kommet til det punktet der de utkonkurrerer LCD på så godt som alle punkter (kommer ihvertfall ikke på et punkt der LCD slår AMOLED, er mulig at veldig dyre IPS panel til PC skjermer er marinalt bedre på farger, men innenfor mindre skjermer er det hvertfall ikke tilfellet.)

Lenke til kommentar

AMOLED skjermer er egentlig best. Punktum. Etter veldig mange år med utvikling har Samsung kommet til det punktet der de utkonkurrerer LCD på så godt som alle punkter (kommer ihvertfall ikke på et punkt der LCD slår AMOLED, er mulig at veldig dyre IPS panel til PC skjermer er marinalt bedre på farger, men innenfor mindre skjermer er det hvertfall ikke tilfellet.)

 

 

Det som er litt morsomt og ironisk er at Samsung selv forsøker å overbevise markedet om at LCD er bedre enn OLED med sin nye "SUHD" TV-serie som de viste frem på CES. :tease:

 

Eneste ulempen jeg opplever med OLED disse dager er en tendens til blåskjær ved hvitbakgrunn, og det at Samsung tuller med Pentile subpiksler. Og endel OLED-skjermer sliter med en form for ghosting ved tekst (hvit) beveger seg over skjermen.

 

Egentlig veldig synd at ikke flere satser på OLED til alt fra mobil, PC-skjermer og ikke minst TVer.. LCD har blitt tweaket og trikset med i så mange år nå, er det ikke på tide å bevege seg over på bedre teknologi?

Lenke til kommentar

For en plate ment å brukes utendørs er det kanskje relevant, men personlig synes jeg lysstyrke er lite viktig. Har selv en Samsung Tab Pro, og har aldri lysstyrken utenfor området 10%-40%. 100% er blendende og ubehagelig, så jeg ville være helt uinteressert i at 100% ble enda sterkere. Kanskje utendørs i sommersolen, men hvem sitter med nettplanke da?

 

Mer interessant ville være enda lavere lysstyrke med riktig fargebalanse.

Lenke til kommentar

 

AMOLED skjermer er egentlig best. Punktum. Etter veldig mange år med utvikling har Samsung kommet til det punktet der de utkonkurrerer LCD på så godt som alle punkter (kommer ihvertfall ikke på et punkt der LCD slår AMOLED, er mulig at veldig dyre IPS panel til PC skjermer er marinalt bedre på farger, men innenfor mindre skjermer er det hvertfall ikke tilfellet.)

 

 

Det som er litt morsomt og ironisk er at Samsung selv forsøker å overbevise markedet om at LCD er bedre enn OLED med sin nye "SUHD" TV-serie som de viste frem på CES. :tease:

 

Eneste ulempen jeg opplever med OLED disse dager er en tendens til blåskjær ved hvitbakgrunn, og det at Samsung tuller med Pentile subpiksler. Og endel OLED-skjermer sliter med en form for ghosting ved tekst (hvit) beveger seg over skjermen.

 

Egentlig veldig synd at ikke flere satser på OLED til alt fra mobil, PC-skjermer og ikke minst TVer.. LCD har blitt tweaket og trikset med i så mange år nå, er det ikke på tide å bevege seg over på bedre teknologi?

 

Forstår egentlig ikke at folk sier de ser blåskjær. Hvis du ser på testen av Note 4 på displaymate står det absolutt ingenting om blåskjær. Det er noe de absolutt ville inkludert hvis det var noe. Når du ser på fargetemperatur så ligger skjermen på rundt 6300 som er så godt som perfekt. iPhone sin skjerm, som er den beste LCD skjermen de har testet derimot ligger på 7300 Kelvin. Altså et lite blåskjær i skjermen hos iPhone, ikkje OLED-skjermen i Note. Note bruker heller ikke pentile (selv om den er 1440p), men et helt nytt layout (diamond pixel).

 

Samsung må overbevise folk om at LCD er best til TV, fordi deres OLED teknologi er ikke klar for så store størrelser. LG derimot har jo sine TVer klar, og til gode priser. Samsung sine skjermer er på den andre siden helt klart bedre. Har heller aldri lagt merke til noe ghosting av tekst på noen samsung oled skjerm. Har heller ikke sett noen steder der det står noe om dette? Ellers er jo OLED veldig god på ghosting med 1/1000 ms responstid. De beeste TN skjermene klarer ikke bedre enn 2 ms (De oppgir 1 ms, men hvis du ser på tester fra tftcentral klarer de ikke å komme under 2 ms, de er likevel raskere enn 2 ms skjermene som ligger på 3-4 ms).

 

Jeg ville på ingen måte ikke sagt at det ikke satses på OLED. Samsung har jo drevet med R&D på disse skjermene. Hvis du ser på de tidlige skjermene på telefoner før Android var ute, og skjermen på S2 og så ser på Note nå....OLED hadde mange svakheter før som lav lysstyrke, blåskjær, problemer med levetid osv. Nå er de bedre enn LCD på alle disse områdene som den før hadde svakheter på. Problemet er bare kostnadene med produksjon av store paneler. Dessuten er Samsung er glimrende eksempel på at bildekvalitet langt ifra er alt. De er ikke større enn nr 2, 3 og 4 tilsammen pga deres enestående TVer. De vet at ting som design, OS, markedsføring, merkeverdi selger TVer for de. Derfor trenger de ikke satse like mye på bildekvalitet og har ofte dårligere bildekvalitet enn Philips, Sony og LG.

Lenke til kommentar

For en plate ment å brukes utendørs er det kanskje relevant, men personlig synes jeg lysstyrke er lite viktig. Har selv en Samsung Tab Pro, og har aldri lysstyrken utenfor området 10%-40%. 100% er blendende og ubehagelig, så jeg ville være helt uinteressert i at 100% ble enda sterkere. Kanskje utendørs i sommersolen, men hvem sitter med nettplanke da?

 

Mer interessant ville være enda lavere lysstyrke med riktig fargebalanse.

Samsung har klart å redusere lysstyrken sin i nye OLED skjermer til 2 cd/m^2, så de har absolutt teknologien og kan få det til hvis de vi.

Lenke til kommentar

TKongen: Jeg tror du må lese avsnittene om skjermen på nytt. Vi hevder slett ikke at AMOLED-skjermer maksimalt kan oppnå 400 nits.

Min feil, gikk nok litt fort der ja. Det går ikke ann å sette note 4 sin skjerm til å gå over 400 nits manuelt, du må ha den på auto (og mye lys inn i sensoren) for at den skal oppnå 750 nits. Derfor gikk det litt fort, fordi jeg trodde dere ikke visste om dette.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...