Gå til innhold

Bygge Web server, plasseres "hjemme"


jpg

Anbefalte innlegg

Ønsker hjelp til valg av hardware til bruk i Linux server.
Har generelt god peiling på hardware, men dette er begrenset til high-tech desktop og entusiast PCer, så dette med server hardware er relativt nytt for meg.

Erstattes: VPS-en jeg nylig har "oppgradert":

  • RAM: 4 GB, men 6 er realistisk mer ideelt.
  • CPU: 1 core, 10-50% load (i snitt)
  • 9 GB SSD

Ønsker:

  • Stillegående fremfor ytelse
  • Passiv kjøling om mulig?
  • PCI-e 3.0 mtp SSD
  • Ethernet: 2 porter
  • Plasseres under kjøkkenbordet / bardisken, rett ved en varmepumpe (inntil veggen, blåser da ikke rett på). *evt* veggmontert kabinett?

Bruksområder

  • Apache2 Web-server
  • MySQL server
  • Virtualisering (planen ihvertfall)
  • cloud filserver via btsync (evt)

Dette har jeg disponibelt:

  • RAM: 16GB (4x4) DDR3 Corsair Dominator 1600MHz CL9 (i bruk i en annen PC. Må ha nye *hvis* blir brukt i serveren)
  • SSD: 512GB SATA, 47/93k IOPS, 560/540 MB/s
  • HDD: Et par stk WD Black.

Innkjøpsliste:

  • CPU
  • CPU-kjøler, evt passiv?
  • Motherboard
  • PSU
  • UPS (ønsker pr nå bare tips)
  • Kabinett

Budsjett:

  • Hvor langt kommer jeg for 5.000 ??
  • Hvor kraftig server er det mulig å få med passiv kjøling? (dog 1 eller 3 low-rpm vifter går greit på varme dager)
  • Serveren jeg leier akkurat nå, koster 6.000 i året, det er over det dobbelte av hva jeg betalte for 3 måneder siden. Akkurat derfor skal jeg nå bygge!

Komponenter jeg har sett på:

Tråden ble opprinnelig postet her: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=82914

Endret av jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert, men et par egne erfaringer:

- om du dropper virtualisering klarer du deg med veldig mye enklere og billigere hardware. Web- og filserver krever ikke mye maskinkraft.

- Xeon vil jeg tro er solid overkill. En Core i3 eller i5 bør holde lenge

- Om du kjører Linux holder det med en 32GB USB-minnepinne som systemdisk (trenger strengt tatt ikke være 32GB heller), så kan du bruke 512GB SSD'en din til noe annet gøy.

- Ang. støy: Hvis du skal ha snurredisker i serveren (og det vil du vel gjerne ha om du skal ha filserver) kommer disse til å bråke mer enn normalt stillegående vifter. Serveren min har vifteløs PSU (Seasonic), stockkjøler på CPU og 140mm kabinettvifter, og er med det så godt som lydløs uten harddisker, men med harddiskene inni (8stk) durer det ganske bra. Det er altså begrenset hvor mye det er vits i å legge i støysvake komponenter som vifteløs psu og cpu-kjøler om man uansett skal ha bråkete snurredisker i den.

Lenke til kommentar

Kjører Linux / Debian 7, glemte helt å nevne det i første-posten. Nå oppdatert.

 

Da er Xeon utelukket. Endelig ble valget enkelt :new_woot:

 

Du har helt rett :thumbup:Diskene kommer til å bråke ganske mye!

 

Hvis det blir filserver, blir det av typen BitTorrent Sync (P2P), for å belaste internet linjen minst mulig (relativt begrenset opp-hastighet, får ikke mer :hrm: ).

Kjører pr idag filserver på denne måten på primær PC-en, med noen heftige "snurre"-disker, men 90% av tiden er de heldigvis stille.

- Filserveren blir utelukkende til privat bruk, i motsetning til web-serveren, som skal få en del å gjøre på til enhver tid.

- Planen er dessuten å holde både antall filer og GB på et lavest mulig nivå. Burde klare meg helt fint med 100 GB som da (evt) kan ligge på SSD om det blir for mye lasting frem og tilbake.

 

 

Virtualisering:

I tillegg til nettsiden, er det en del back-end kode som kommer til å jobbe døgnet rundt for å holde nettsidene oppdatert. Pr idag hardt overbelastet, og jeg antar virtualisering er veien å gå.

 

Er snakk om ca 2 millioner / mnd ++ reverse-pageviews. Dvs det er (flere) nyhets-portaler som til enhver tid skal skanne internet for nyheter, slik at nettsidene / portalene det er snakk om, hele tiden er oppdatert, og kan lenke til nyheten som VG eller CNET, Gizmodo, The Wall Street Journal, etc skrev for 15 minutter siden...

MySQL databasene er ikke så alvorlig stor enda (3 GB), men de har likevel plenty å gjøre hvert sekund.

 

Sliter litt med multitasking i php, og derfor tenkte jeg at virtualisering kanskje er tingen.
Her er hvorfor:

 

 

CURL i php utfører hvert minutt ca 50+ forespørsler om XML-kode (7% strictly HTML).

Når alt dette skal innhentes og prosesseres, tar det så lang tid, faktisk så lang at den samlede tiden har nådd taket.

Trenger enten virtualisering eller å skrive koden om til et annet programmeringsspråk for å få bedre multitasking.

Er ingen proff-programmerer, og har bare grunnleggende kjennskap til andre back-end språk. Koden det er snakk om, er dessuten ikke skrevet av meg, men profesjonelle utviklere (NotePage, Inc.).

Tenkte derfor å gå den enkle veien.

Vet at 10+ RPI-er individuelt kan utføre denne jobben med eksisterende kode, så alt jeg trenger, er strengt tatt bare virtualiseringen.

 

 

Endret av jpg
Lenke til kommentar

Har nå laget en liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=154013

Pris ca 6.000 ink frakt, fra 3 nettbutikker.

Har ikke tatt med SSD, da jeg fra før har 2stk på 512GB, og jeg (utrolig men sant) ønsker med tiden å bytte den ene ut med en raskere SSD med en vesentlig høyere IOPS. Norges billigste PCI-e SSD er dessuten en OCZ til 1.000-lappen, som er tregere enn de SATA SSD-ene jeg har fra før...

RAM, her kunne jeg gått for 8GB istedet for 16GB, men når jeg ga "fri-slipp" på RAM-bruken på VPS-en jeg leier, endte den opp med å bruke ca 4,5 GB. MySQL er optimalisert for en server med 2GB, så jeg regner med 4,5GB fort kan bli 6GB når jeg optimaliserer på nytt...

Kom gjerne tilbakemeldinger på hva du syns om listen, evt forslag til andre komponenter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...