Gå til innhold

Selskap til himmels på helt ny satellittstrategi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva menes med gummistrikk-metaforen? Elliptiske baner hvor minst en satellitt alltid er nærme nok jorda til å utføre oppgaven?

 

Alle satellittene er nærme nok jorden til å utføre oppgaven. Det er også planen - disse er fryktelig mange og skal jobbe sammen. Tre en gummistrikk over en ball, så ser du hvilken formasjon de mange titalls satellittene flyr i :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalen for satellittvirksomhet er å sende opp svære klumper med regnekraft og utstyr som er beregnet å vare i lange tider.

Det er ikke normalen, men det er de store satellittene som får oppmerksomhet i media.

 

Fysisk kamerastørrelse har en del å si for oppløsninga. Et kamera som passer inn i en 10*10*30 cm pakke er relativt lite i denne sammenhengen. Oppløsningen skal vistnok være i størrelseorden 3-5 meter (per piksel eller noe sånt) men det er relativt lite sammenlignet med store jordobservasjonssatellitter. De klarer ned mot 0,5 meter oppløsning, eller 100 piksler per piksel denne satellitten klarer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det står de går i en lav bane. Da faller de ned før eller siden på grunn av luftmotstand fra ultratynn "atmosfære". Siden satellittene er små så brenner de helt opp i atmosfæren. Ofte bruker man å starte en knøttliten rakett som dytter de ned når levetida er ute, men det kan hende de går i en så lav bane at det er unødvendig. At de mistet 26 stk i fjor tyder på det. Jeg antar det er både billigere å plassere de i en lav bane og lettere å få tak i (lisensiert eller kjøpt?) ledig plass der. Romstasjonen går antagelig i en høyere bane sånn at de må skyte disse nedover. Utskytingen gir altså romstasjonen ørlite rekyl oppover, noe som er veldig ønskelig. Mulig det bidrar til at de får lave oppskytningskostnader.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir dette med romsøppel? Faller de ned og brenner opp når levetiden er over, eller blir det mer søppel i bane rundt jorden?

 

 

Dette med romsøppelproblematikk, vil nok en eller annen gang i framtiden sette startskuddet for å ha verdens "samlede" tillatelse til å få lov å utruste andre satellitter med laser eller noe annet egnet som kan få et objekt til å endre bane. Da bane ned i atmosfæren slik at gjenstridige objekter brenner opp. Alternativt forsøke å sende dem i retning solen om man evner en slik presisjonsstyring det ville kreve.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hva menes med gummistrikk-metaforen? Elliptiske baner hvor minst en satellitt alltid er nærme nok jorda til å utføre oppgaven?

 

Alle satellittene er nærme nok jorden til å utføre oppgaven. Det er også planen - disse er fryktelig mange og skal jobbe sammen. Tre en gummistrikk over en ball, så ser du hvilken formasjon de mange titalls satellittene flyr i :)
Hvis jeg trer en gummistrikk over en ball, får jeg omkrets på ballen. Det samme får jeg hvis jeg knyter en hyssing rundt den.

 

Hva er det metaforen tilfører?

Lenke til kommentar

 

 

Hva menes med gummistrikk-metaforen? Elliptiske baner hvor minst en satellitt alltid er nærme nok jorda til å utføre oppgaven?

Alle satellittene er nærme nok jorden til å utføre oppgaven. Det er også planen - disse er fryktelig mange og skal jobbe sammen. Tre en gummistrikk over en ball, så ser du hvilken formasjon de mange titalls satellittene flyr i :)
Hvis jeg trer en gummistrikk over en ball, får jeg omkrets på ballen. Det samme får jeg hvis jeg knyter en hyssing rundt den.

 

Hva er det metaforen tilfører?

 

 

Poenget er ikke omkretsen, men formen/formasjon. Strikken vil fort skli av dersom den ikke er på midten, og illustrerer derfor godt banen til noe i omløp rundt en planet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...