Gå til innhold

Windows 7 ute av Microsoft-varmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kunne de ikke gitt ut et skikkelig OS _før_ de avsluttet kundestøtten?

De har gjort det. Windows 8.1 heter det.

Vil du virkelig kalle windows 8 en god erstatter for windows 7? Vel det er jeg i hvert fall helt uenig i, kan godt nevne noen grunner nedenfor;

 

1. F.eks hvorfor i all verden er det nødvendig at microsoft skal mase om at du oppretter en hotmailkonto for å bruke systemet? (vet godt at dette er valgfritt, men likevel totalt unødvendig).

2. Metro er helt meningsløst, løser ikke noen problemer.

3. Programmene jobber ikke med hverandre i det hele tatt, er jo bare rot og tull.

4. Vet ikke hva jeg skal kalle dette tullet, men får vel beskrive det som fargerike fliser. Hva er egentlig grunnen med at man skal ha de flisene? Ser ut som et rart pusslespill som noen aldri rakk å sette sammen.

5. Og kontrollpanelet er vel heller ikke noe å skryte av, ser ut som innstillingsmenyen på mobilen min.'

 

I bunn og grunn har windows gått fra å være et ordentlig operativsystem jeg var stolt og glad over å bruke, til å bli noe jeg skammer meg over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Windows 7 er vel heller ikke et bra nok OS, men det er nå et av de bedre Microsoft OS man har til nå, SELV OM jeg ikke vil kalle det best, FOR DET er det ikke. Jeg vil vel ikke tilbake til Windows 2000, men det var bra i sin tid. Windows XP ødela friheten til å innstallere når man ville på lovlig vis. Men Windows XP var temmelig bra saker. Så ikke så rart det fremdeles finnes Windows XP-brukere.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Win 8.1 er omtrent helt likt Win7 når ting har satt seg litt - jeg har omtrent alt pinnet til taskbaren uansett,og for unntakene er det greit nok å trykke windowstasten og skrive et par bokstaver for å finne det. Utover det er de eneste gangene jeg ser noe metro-UI den lille boksen som popper opp når jeg setter i enheter, og den lignende for å velge default-programmer.

 

Det betyr ikke at metro var en god idé på skrivebordet, selvfølgelig - men det har i praksis lite å si.

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kunne de ikke gitt ut et skikkelig OS _før_ de avsluttet kundestøtten?

De har gjort det. Windows 8.1 heter det.

Kan ikke si meg enig i det. Win 8 er bra på nettbrett.

 

Funker fint på nettbrett også ja. Men du er valgfritt om du vil bruke det slik. Du kan bruke det nøyaktig slik man bruker Windows 7 også visst man vil. Dog krever det mindre ressurer fra PCen, raskere i bruk, og bedre kopieringsfunksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 7 mener jeg personlig er noe av det beste Microsoft har produsert.

 

Når det skal sies så er det noen banale problemer med Windows 8 som gjør at jeg styrer unna.

 

1. Det er designet med tanke på touchskjermer, og er for mange vanskelig å bruke som er vant med tidligere versjoner av Windows.

 

2. Metrogrensesnittet er en egen prosess og problemer innad i metro er vanskelig om ikke umulig å feilsøke. (Man kan eksempelvis mangle netttilgang i Metro, men ikke hvis man går inn via det ordinære skrivebordet.)

 

3. Windows 8 har mange trøblete oppdateringer som kan ta timer å installere, mange hvor brukeren får bare en svart skjerm og ingen tilbakemelding, dette gir inntrykk av at PCn har hengt seg.

 

4. Det kan til tider være vanskelig å skille mellom hva som er Apps som gjør at det åpnes i Metro og hva som åpnes i ordinært skrivebord.

 

5. Som teknikker er det ett helvette om brukeren bruker en Microsoft konto som pålogging og har glemt passord.

 

Kunne vel sikkert ramset opp noen flere også, og når det er sagt finner jeg ingen fordeler for å velge Windows 8 fremfor Windows 7 så sant man ikke har en Touch skjerm..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 7 mener jeg personlig er noe av det beste Microsoft har produsert.

 

Når det skal sies så er det noen banale problemer med Windows 8 som gjør at jeg styrer unna.

 

1. Det er designet med tanke på touchskjermer, og er for mange vanskelig å bruke som er vant med tidligere versjoner av Windows.

 

2. Metrogrensesnittet er en egen prosess og problemer innad i metro er vanskelig om ikke umulig å feilsøke. (Man kan eksempelvis mangle netttilgang i Metro, men ikke hvis man går inn via det ordinære skrivebordet.)

 

3. Windows 8 har mange trøblete oppdateringer som kan ta timer å installere, mange hvor brukeren får bare en svart skjerm og ingen tilbakemelding, dette gir inntrykk av at PCn har hengt seg.

 

4. Det kan til tider være vanskelig å skille mellom hva som er Apps som gjør at det åpnes i Metro og hva som åpnes i ordinært skrivebord.

 

5. Som teknikker er det ett helvette om brukeren bruker en Microsoft konto som pålogging og har glemt passord.

 

Kunne vel sikkert ramset opp noen flere også, og når det er sagt finner jeg ingen fordeler for å velge Windows 8 fremfor Windows 7 så sant man ikke har en Touch skjerm..

 

Til punkt 5: Opprett en egen bruker i tillegg når dere installerer PC-en hos kunden.

Det er vel på tide at Microsoft gjorde noe med dette. Sikkerhet i forhold til brukerkontoer er jo en vits i Windows 7 og eldre.

 

Med Windows 8 kombinert med bitlocker og sikkerhet kombinert med UEFI, så slipper man tross alt å tenke seg om før man lagrer noe sensitivt :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare si meg enig med kritikken av W8(.1). Store glorete ikoner i 70-talls farger for svaksynte er ikke noe for meg, på et gnikkebrett, kanskje. Jeg kan ikke se noen grunn til at utseende til W8(.1) skal være mindre brukerkonfigurerbart enn for eksempel KDE ?
Jeg tror at forsvarerne av W8(.1) bør ta inn over seg at det knapt finnes bedrifter som har tatt i bruk denne versjonen (kanskje da med unntak av PCer som brukes i hjemmekontor). Store bedrifter har kjøpt store kvanta av W7 lisenser som brukes på nye og mindre bedrifter sender gjerne W8(.1) PCene sine til et IT firma som legger over W7 lisens.
Dette har ikke bare med at de ansatte kan være noe treg på nye ting og at sjefen ikke ønsker å bruke unødig tid og fokus på ny Windows, men også det faktum at W8(.1) ikke er særlig glad i eksisterende programvare som gjerne også er relatert til hardware. Eksempel er PLS'er, og alle små og store programmerbare produkter som bedrifter må klargjøre for kunder, ofte med gammeldagse kommunikasjonsløsninger.
At Windows 8(.1) har et grafisk skrikende grensesnitt som er fliselagt med apper som er designet for å bruke tiden din og ta deg vekk fra det du faktisk tenkte å gjøre hjelper ikke heller.
Den dagen Microsoft klarer å se at et operativsystem er til for å knytte sammen hardwaren og gi deg maksimal kraft til å kjøre alle programmene dine, og helst bare det, da ser jeg et håp for Microsoft.

 

Nei, jeg er ikke noen Windows 7 fan, når det ikke spilles på min PC er det alltid kubuntu som gjelder, og det er ikke en ukjent tanke at å boote til W7 gir meg følelsen av å gå tilbake i tid....

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...