Gå til innhold

Denne superkabelen takler alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempeflott at det hele tiden skal komme nye typer kabler sånn at man kan holde lommeboka varm.

Nuvell. Er nå ca. 11 år siden det skjedde noen endringer på kabelfronten på TVer. HDMI startet vel slik jeg skjønner det i 2004, og er fortsatt nær enerådende i dag. De samme gamle kablene kan du i teorien fortsatt bruke på nye 4K@60p TVer i dag.

 

Men for all del, du har visse forbedringer og nykomlinger her og der andre steder.

 

Noen som vet hva slags båndbredde denne kabelen takler? Snakker vi 36 Gbps eller snakker vi enda mer?

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, at tidsperspektivet er uklart er greit nok. Men, spørsmålet vedrørende om MHL consortium får innpass er ikke så kuult å vente på avgjørelsen for.

 

For oss som sitter litt på gjerdet, så er det lite kuult at TV'en eller hva det måtte bli skal få OLED, men ikke en god kabelstandard før la oss si 1 år elns., etter ens siste kjøp har materialisert seg. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ok, at tidsperspektivet er uklart er greit nok. Men, spørsmålet vedrørende om MHL consortium får innpass er ikke så kuult å vente på avgjørelsen for.

 

For oss som sitter litt på gjerdet, så er det lite kuult at TV'en eller hva det måtte bli skal få OLED, men ikke en god kabelstandard før la oss si 1 år elns., etter ens siste kjøp har materialisert seg. :thumbdown:

Kommer jo uansett å ta en stund før 4K OLED kommer skikkelig inn i varmen, så er vel ikke noen hast før vi uansett trenger å tenke på 120 FPS og 8K, eller tilsvarende? :)

 

Lenke til kommentar

 

 

Kjempeflott at det hele tiden skal komme nye typer kabler sånn at man kan holde lommeboka varm.

Nuvell. Er nå ca. 11 år siden det skjedde noen endringer på kabelfronten på TVer. HDMI startet vel slik jeg skjønner det i 2004, og er fortsatt nær enerådende i dag. De samme kablene kan du i teorien fortsatt bruke på nye 4K@60p TVer i dag.

 

Men for all del, du har visse forbedringer og nykomlinger her og der andre steder.

 

Noen som vet hva slags båndbredde denne kabelen takler? Snakker vi 36 Gbps eller snakker vi enda mer?

I følge Wikipedia var det ikke støtte for 4K@60fps. før hdmi 2.0. release september 2013..

 

4k@30fps ble det støtte for i hdmi 1.4 som kom i 2009.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#cite_note-154

Lenke til kommentar

 

 

Kjempeflott at det hele tiden skal komme nye typer kabler sånn at man kan holde lommeboka varm.

Nuvell. Er nå ca. 11 år siden det skjedde noen endringer på kabelfronten på TVer. HDMI startet vel slik jeg skjønner det i 2004, og er fortsatt nær enerådende i dag. De samme kablene kan du i teorien fortsatt bruke på nye 4K@60p TVer i dag.

 

Men for all del, du har visse forbedringer og nykomlinger her og der andre steder.

 

Noen som vet hva slags båndbredde denne kabelen takler? Snakker vi 36 Gbps eller snakker vi enda mer?

I følge Wikipedia var det ikke støtte for 4K@60fps. før hdmi 2.0. release september 2013..

 

4k@30fps ble det støtte for i hdmi 1.4 som kom i 2009.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#cite_note-154

 

Det stemmer. Utstyret i endene har endret seg en del. Og det er dette som bestemmer om det er 1.2, 1.4, 2.0 osv..

 

Kabelen er fortsatt den samme. Derav:

"De samme kablene kan du i teorien fortsatt bruke på nye 4K@60p TVer i dag.

 

At noen velger å merke kablene kommer mer av at de:

1. Er testet ved gitt båndbredde

2. Salgstriks (for å selge flere kabler)

 

Som om de på innsiden er mer eller mindre identiske. Spesielt om det er noen av litt kvalitet.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har gjort samme tabbe selv. Men da med versjon 1.2 en gang i tiden. Jaja, ofte får man nå bruk for den ekstra kabelen en eller annen gang. ^^

På den andre siden, det kan sikkert hende at noen dårlige kabler tyner kabelen (som f.eks er merket med HDMI 1.3) så langt at det er så vidt den klarer oppgitt båndbredde i 1.3 (dårlig isolasjon/tynne ledere/lang kabel), og dermed feiler på HDMI 2.0 fordi båndbredden øker. Men som regel går det helt fint. :)

Lenke til kommentar

Og hva er vel det verd uten nytt utstyr som har støtte for denne kabelen? Nytt TV, ny surround forsterker, ny Blu-ray spiller. Blir dyr kabel dette her.... ;)

 

 

Greit nok poeng. Men, jeg tenker nå i retning, at jeg ønsker å sikre meg at det neste jeg kjøper har den kabelstandarden som kommer til å bli gjeldende. Nå er jeg usikker på om MHL cons. blir gjeldende da..

 

De må gjerne gå for en ny Displayport for min del, bare at jeg på forhånd vet hva som skal materialisere seg, så er jeg fornøyd.

 

Og når det kommer til kabler angående versjonsoppgraderinger. Se på hva som skrives om HDMI-versjonene 1.3 --> 1.4 --> 2.0 (er nå ikke så sikker på at kabelen er ubetydelig mellom versjonene). For versjon 1.4 så har man altså ethernet 100 Mbit/s støtte om man ønsker nyttiggjøre seg det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.3

 

Ellers vil jeg si det har en viss betydning innen ethernet. Der Cat. 5 og Cat. 5e er to forskjellige verdener. Etterhvert har man fått Cat. 6 og Cat. 7. Her gjelder at kablene støtter høyere og høyere frekvenser. Derav at kobberrenheten, og måten ting er laget for å unngå støy, f.eks. så har Cat. 7 gjerne individuell skjerming pr. leder. Samt at Cat. 8 er påbegynt utredet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_11801#CAT7

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...