Gå til innhold

Ny app gjør det kjempelett å melde seg ut av kirken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan de nekte folk å gifte seg, døpe seg, og konfirmere seg når de er finansiert av de samme personenes skattepenger?

Det at en organisasjon mottar statsstøtte gjør ikke at det er noen automatikk i at alle skattebetalere(som ikke vil være medlem) må få innpass. Det er jo bare å melde seg inn.

 

Å ville gifte seg, døpe seg, eller konfirmere seg i kirken uten å ville være en del av den er også meget spesielt etter min mening.

Endret av shrek_2
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan de nekte folk å gifte seg, døpe seg, og konfirmere seg når de er finansiert av de samme personenes skattepenger?

Det at en organisasjon mottar statsstøtte gjør ikke at det er noen automatikk i at alle skattebetalere(som ikke vil være medlem) må få innpass. Det er jo bare å melde seg inn.

 

Å ville gifte seg, døpe seg, eller konfirmere seg uten å ville være en del av kirken er også meget spesielt etter min mening.

 

Når det kom til døp og konfirmasjon tente jeg jo mer på barna til ikke-medlemmer. Og ved giftermål kan det jo kanskje være at en skal gifte seg med en som vil gifte seg i kirken med kristen verdier.

Lenke til kommentar

"Den norske kirke meldte i fjor at de ikke kunne bedømme om de 3350 henvendelsene de da hadde fått inn via Utmelding.no faktisk kom fra riktig avsender."

Dobbeltmoralen og hykleriet lenge leve. DNK har altså en medlemsordning der de aller, aller fleste medlemmene på INGEN MÅTE har meldt seg selv inn.

Medlemsordningen er rett og slett umoralsk og forkastelig! Selv måtte jeg, som så mange andre, melde meg ut av kirken mer enn en gang før jeg endelig var utmeldt. Og det til tross for at jeg fulgte de retningslinjer kirken selv ga meg for hvordan melde seg ut.

 

Slik var, er og blir det når mennesker (politikere, "kirkens menn" og "mannen og kvinnen i gata") lever i en slags illusjon om at (deres) religion legitimerer handlinger som, hvis man har evne OG vilje til å tenke logisk, ser er helt innlysende en urett.

Endret av 96abrevs
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kan de nekte folk å gifte seg, døpe seg, og konfirmere seg når de er finansiert av de samme personenes skattepenger?

Det at en organisasjon mottar statsstøtte gjør ikke at det er noen automatikk i at alle skattebetalere(som ikke vil være medlem) må få innpass. Det er jo bare å melde seg inn.

 

Å ville gifte seg, døpe seg, eller konfirmere seg uten å ville være en del av kirken er også meget spesielt etter min mening.

 

Når det kom til døp og konfirmasjon tente jeg jo mer på barna til ikke-medlemmer. Og ved giftermål kan det jo kanskje være at en skal gifte seg med en som vil gifte seg i kirken med kristen verdier.

 

Uansett hvilken trosretning dine foreldre har eller har hatt vil du alltid være velkommen til og bli døpt i en kirke, så lenge du går selv.

 

Du kan altså ikke døpe spedbarnet ditt hvis du ikke er medlem.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

Når det kom til døp og konfirmasjon tente jeg jo mer på barna til ikke-medlemmer. Og ved giftermål kan det jo kanskje være at en skal gifte seg med en som vil gifte seg i kirken med kristen verdier.

 

Tror du ikke-medlemmer ønsker å døpe ungene i kirka da? :-D

 

For konfirmasjon så velger ungdom selv, og selv om det er relativt uvanlig at noen som ikke er døpt i kirka velger kirkelig konfirmasjon, så er det fullt mulig. Vedkommende må da døpes først, siden konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen.

 

Når det gjelder å gifte seg, så holder det at den ene er medlem av kirka.

 

-------

 

Artikkelen påstår at man må være medlem av statskirka for å være fadder, det er feil, man MÅ ikke. Jeg er fadder på nevøen min, i tillegg til foreldrene som bar ham til dåpen (gudmor og gudfar), har gutten fire faddere, bare tre av de er medlem i statskirka, den fjerde er ikke medlem av noe trossamfunn.

 

Fra kirken.no:

"Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Som fadder kan likevel velges personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen.

En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken."

http://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemsskapet/bestemmelser-om-medlemskap/?id=472860

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så om en ikke er medlem, hvor blir en begravet da? På fyllinga?

http://www.humanistforbundet.no/statskirken.php

Gravferd uten prest (borgerlig gravferd) er åpen for alle (fra 1970 også for medlemmer av statskirken). Det vi vanligvis kaller "kirkegårder" er offentlige gravplasser. Gravlundene eies av kommunene, som også betaler for driften, og de er åpne for alle, uavhengig av livssyn. Det samme gjelder for gravkapellene og krematoriene. Begravelsesbyråene bistår med å legge opp en seremoni uten prest. Minnetale vil det være naturlig at en nær venn eller slektning av avdøde holder.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som medlem i statskirken har du rett til å ta del i kirkens aktiviteter og seremonier. Eksempelvis betyr det at du kan gifte deg i kirken og begraves i regi av Den norske kirke, samt at barna dine kan døpes og konfirmeres i kirken.

Er dette noe nytt? Hvor står det at de nekter kirkebegravelser av folk som ikke er med i statskirka? Det er 8 år siden jeg var i en begravelse (vanlig offentlig kirke) der avdøde ikke var medlem i statskirka.

Lenke til kommentar

Det at man får rett til kirkelig begravelse(med prest) ved å være medlem, er ikke nødvendigvis det samme som at alle ikke-medlemmer ikke får det.

 

En prest kunne nektet å bisette deg, på samme måte han som han kan nekte vielse ved manglende medlemskap. Men det er kommunen som eier gravunden og kapell, samt betaler for driften. Borgerlig gravferd(uten prest) hår alle krav på.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

Medlemskap i kirken burde helt klart blitt avgjort ved "opt-in", og ikke "opt-out". Slik det er nå blir det avgjort ved opt-out hvis enten én eller begge foreldrene av en eller annen grunn skulle være medlem (F. Eks. glemt/ikke giddet melde seg ut). Dette gjelder selv om man ikke har valgt kristen dåp.

 

Dette er ikke bare svært frekt, men gir også grobunn for triksing med medlemstall, slik den norske kirke nå gjør.

Lenke til kommentar

but whyyyyy? App for dettte???

 

Det ble først opprettet en nettside for dette, men siden kirka ikke godtok elektronisk signatur måtte han som lagde nettsiden finne på noe nytt. Løsningen ble en app, der du tar bilde av din egen signatur.

 

Og nei, du blir ikke begravd på ei fylling når du dør. I norge trenger du ikke å være kristen for å bli begravd på en kirkegård.

 

Og for å bli gift, må kun en av partene være kristen.

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=276947&highlight=utmelding

Kilde

Lenke til kommentar

Fantastisk! Da var hele familien endelig utmeldt. :D (De har ikke giddet styre med det før pga prosessen, men nå var det for enkelt til å la være)

 

:thumbup:

 

Bare husk om noen uker eller måneder å sjekke om dere faktisk er utmeldt. Det kan du gjøre enten via denne mailadressen;

 

[email protected]

 

... eller ved å ringe til Brønnøysundregistrene på 75007500 og be om å få tilsendt brev med opplysning om hvilke tros- og livssynssamfunn du står registrert som medlem i.

 

 

Samtidig vil jeg oppfordre alle andre som ikke er personlig kristne til å melde seg ut av kirka. Å ikke melde seg ut av DNK fordi man lever i den illusjonen at kristendommen eller "kristne verdier" er grunnen til at vi har det så bra i dette landet, eller fordi man tror at det ikke har noen praktisk betydning om man melder seg ut eller ei, er å begrunne sitt medlemsskap til en religion/ideologi på feil premisser.

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fortsatt slik (om det noen gang har stemt) at Kirken mottar støtte for hvert medlem OG hver utmeldte som ikke har meldt seg inn i annet tros/livssynssamfunn?

 

Det er ikke slik at det er noen direkte forhold mellom antall medlemmer i DNK og statlig støtte. Men selvfølgelig, medlemstallet vil jo delvis påvirke statlige (og antakelig kommunale) budsjettforhandlinger og sluttresultat for disse. Så hvis alle som ikke er personlige kristne, og kun står som medlemmer fordi de ikke gidder eller ser noen vits i å melde seg ut av noe de aldri har meldt seg inn i, plutselig finner ut at de vil melde seg ut likevel, så vil medlemstallet med all sannsynlighet synke så dramatisk at det til syvende og sist vil påvirke budsjettresultatet for statsstøtte til DNK. (Det er i hvert fall noe man kan håpe på ...)

 

Hva gjelder statsstøtte til tros- og livssynsorganisasjoner, så fant jeg dette som en grei beskrivelse;

 

"Tilskuddsordningen for tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke (Dnk) skal sikre stor grad av økonomisk likebehandling av tros- og livssynssamfunnene i Norge. Samfunnene utenfor Dnk får et årlig tilskudd per medlem fra staten og fra kommuner hvor det bor medlemmer, som om lag tilsvarer statens og kommunens budsjetterte utgifter til Dnk per medlem.

 

Satsene for statlig og kommunalt tilskudd fastsettes på grunnlag av de årlig budsjetterte utgiftene til Den norske kirke etter fradrag for inntekter og visse utgifter, herunder merutgifter som følge av fredede eller vernede kirkebygg og utgifter til gravplasser, krematorier og gravkapeller. Nettoutgiftsbeløpet deles på antall medlemmer i Den norske kirke. Det framkomne utgiftsbeløpet per medlem av Den norske kirke utgjør satsen for beregning av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn."

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=61410

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...