Gå til innhold

Hvor lang batteritid kan du forvente av maskinen din? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... det er verdt å merke seg at [samsungs] utsendte lover hele 34,74 prosent mer batteritid, som de ikke har, enn hva Apple gjør med sin MacBook Air 13.

 

Jeg veit ikke om det er fordi dere ikke skjønner det, eller om dere bare ikke bryr dere, men dette blir nok en gang helt feil.

 

Forskjellen mellom 19,81% og 54,55% er ikke på 34,74%.

54,55 er ~175% større enn 19,81.

Det dere prøver å påpeke i artikkelen, er forskjellen i prosentpoeng.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

... det er verdt å merke seg at [samsungs] utsendte lover hele 34,74 prosent mer batteritid, som de ikke har, enn hva Apple gjør med sin MacBook Air 13.

 

Jeg veit ikke om det er fordi dere ikke skjønner det, eller om dere bare ikke bryr dere, men dette blir nok en gang helt feil.

 

Forskjellen mellom 19,81% og 54,55% er ikke på 34,74%.

54,55 er ~175% større enn 19,81.

Det dere prøver å påpeke i artikkelen, er forskjellen i prosentpoeng.

 

 

Forskjellen mellom prosent og prosentpoeng er ekstremt vanskelig å forstå, spesielt blant journalister og skribenter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom prosent og prosentpoeng er ekstremt vanskelig å forstå, spesielt blant journalister og skribenter.

Åpenbart, siden dette er tredje gang jeg påpeker denne feilen i en artikkel. Andre gang i en artikkel av Smedsrud.

 

Uvitenhet har jeg ikke noe imot - min uvitenhet på mange felt er astronomisk. Det jeg reagerer på, er en tilsynelatende motvilje mot å lære.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er testene gjort med rene installasjoner av operativsystemer, eller med eventuelt medfølgende søppel fra leverandørene?

 

Grafene kunne blitt enklere å lese om målt batteritid og oppgitt batteritid var i samme diagram.

 

Tester bør gjøres med den programvare/søppel som følger med hver enkelt modell. Noe annet blir misvisende for forbruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At en produsent oppgir batteritall som er helt bak mål fører jo bare til at en aldri kjøper maskin fra dem igjen. En bærbar skal vare hele dagen uten strømtilførsel, hvorfor gå for noe dårligere? Likte godt Samsung før, de stod for mye bra produkter. Men nå har det blitt plastic fantastic over hele linja og de selger produkter som er ment å byttes ut ofte. Tror Apple sin suksess har sin grunn i holdbare produkter og gode økosystemer og er nesten overrasket at ikke flere følger denne modellen. Har hatt et lass med laptoper i mitt liv, men de siste 2 har vært fra Apple. Var tidligere en av dem som "aldri" skulle ha Mac, men lærte å holde kjeft jeg også :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dere skal ikke gå for hardt ut mot Lenovo, det er ikke mer enn et år siden yoga 11 som var oppgitt til 10 timer batteritid ble testet opp til 18timer på enkelte tester...

Ellers er det relativt vanlig kundskap at drivere og os versjon sterkt påvirker batteritid så å samle tester med opp til et års forskjell gir mest sansynelig et litt feil bilde.

At Mac kommer ut på top er så enkelt forklart:

Mac = os designet for hw (skreddersøm)

Windows = hw designet for os

Dere har selv bevist dette ved å installere Windows på en mac.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At en produsent oppgir batteritall som er helt bak mål fører jo bare til at en aldri kjøper maskin fra dem igjen. En bærbar skal vare hele dagen uten strømtilførsel, hvorfor gå for noe dårligere? Likte godt Samsung før, de stod for mye bra produkter. Men nå har det blitt plastic fantastic over hele linja og de selger produkter som er ment å byttes ut ofte. Tror Apple sin suksess har sin grunn i holdbare produkter og gode økosystemer og er nesten overrasket at ikke flere følger denne modellen. Har hatt et lass med laptoper i mitt liv, men de siste 2 har vært fra Apple. Var tidligere en av dem som "aldri" skulle ha Mac, men lærte å holde kjeft jeg også :)

Det Apple tjener på da, er jo det at mange av de som kjøper seg en Mac ikke har peiling på hardware, og behandler det dritt. Har sett mang en (fungerende) Mac som har blitt kastet pga opphopning av støv (av brukerfeil). Men men, Apple tjener og brukerne får ny, dyr maskin, såalle er vell fornøyd eller?

 

Nå skal jeg ikke si at du er en av de, jeg bare kjenner mange som er slik, dessverre....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Hvordan blir batteritiden på en Apple om en installerer Windows på den da ? Blir den merkbart dårligere ?

Det blir ganske dårlig ja, pga Apples motvilje mot å lage skikkelige drivere og software for Windows.

 

At batteritiden på en Mac går ned ved bruk av Windows er det ingen tvil om, men så ille er det da ikke.

 

Jeg har ingen problemer med å klare en hel arbeidsdag(7-8 timer) med Windows 7 på min Macbook Air 13" ved variert bruk. Det er fremdeles bedre enn svært mange andre PC'er på markedet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...