Gå til innhold

Denne SSD-en er ekstremt kjapp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NVMe erstatter SATA og SATA over PCIe. På høsten i fjor kjøpte jeg Intel P3600. Dette er en NVMe-disk som ikke koster stort mer enn en "vanlig" entusiast-SSD, men har en gigantisk mye bedre skrive- og lesehastighet. Micron var ute med slike disker for flere år siden. Hovedkort for Xeon 2600v3-serien har en egen kontakt for NVMe. Om hovedkortet ditt ikke har dette, så må disken settes i et PCIe-spor.

Merk at SATA er fremdeles best for snurredisker.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er slike M2 SSD disker satt sammen av flere mindre i raid?

Siden er det det, er ikke det like praksis bra fordi man må ha raid som gjør man får ytelsen.

 

Det er største problemet med PCI-E SSD.

Samtidig så vet jeg ikke om alle hovedkort støtter boot fra PCI-E som standard, Sata er enklere sånn sett.

Lenke til kommentar

Er slike M2 SSD disker satt sammen av flere mindre i raid?

Siden er det det, er ikke det like praksis bra fordi man må ha raid som gjør man får ytelsen.

 

Det er største problemet med PCI-E SSD.

Samtidig så vet jeg ikke om alle hovedkort støtter boot fra PCI-E som standard, Sata er enklere sånn sett.

Å raide SSD-er er ikke det samme som hvordan kontrolleren fordeler lastern internt på brikkene. Prinsippene er ganske like, men ikke så like at man kan si det er det samme som å ha disker i raid.

 

Hva mente du med at "Det er største problemet med PCI-E SSD."?

 

Sata er mer etablert, men ble aldri laget for SSD'er. NVMe derimot er laget for SSD'er og har mye lavere overhead. Spår stor utbredelse av NVMe i 2015.

Lenke til kommentar

Sata Express finnes allerede på en del hovedkort uten at jeg har sett så mange disker med det grensesnittet. Standarden virker nesten utdatert før den er ordentlig implementert. 10 Gbps er det mange SSDer som bryter allerede. I tillegg virker kontakten stor og klumpete.

 

Edit: Ser nå SATAe står spesifisert med 16 Gbps, men synes fremdeles den virker klumpete (og hastighetsmessig fremdeles godt under M.2 iform av PCIe 3.0 x4 med 32 Gbps).

Endret av IceHeim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er slike M2 SSD disker satt sammen av flere mindre i raid?

Siden er det det, er ikke det like praksis bra fordi man må ha raid som gjør man får ytelsen.

 

Det er største problemet med PCI-E SSD.

Samtidig så vet jeg ikke om alle hovedkort støtter boot fra PCI-E som standard, Sata er enklere sånn sett.

Alle ssd har nand pakker organisert med et parallelliserings konsept som kan sammenlignes med et raid på innsiden sammen med kontrolleren.Selve nand minnet i seg er ikke noe dobling/mangedobling av hastighet på.

Først med nvme og sata express kan de ta array/grid og kontroller utviklingen videre da de ikke hemmes av grensesnittet bandwidth lengre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Sata er mer etablert, men ble aldri laget for SSD'er. NVMe derimot er laget for SSD'er og har mye lavere overhead. Spår stor utbredelse av NVMe i 2015.

Såvidt jeg har forstått er dette noe som kommer med SATA Express som skal komme med Intels skylake i år?

 

SATA Express er en standard som bruker PCI-e grensesnittet. Du kan kjøre ACHI (sata) eller NVMe på SATA Express såvidt jeg har forstått. Så se på SATA Express, M.2 og PCIe som 3 tilkoblinger, mens NVMe er selve protokollen.

 

NVMe er som nevnt laget for SSD, så den har lavere overhead. Det vil si at man må kjøre mindre kode på CPU-en for å hente data enn det man må med ACHI. Dette igjen åpner for høyere IO ytelse og lavere latency.

 

M.2 og PCIe er de 2 tilkoblingene jeg ser på som "rene PCIe"-tilkoblinger. Men det kan godt hende at SATA Express også har 0 overhead i forhold til disse.

 

Anbefaler forresten å lese om NVMe på f.eks Anandtech. http://www.anandtech.com/show/7843/testing-sata-express-with-asus/4

 

Her er en annen video som viser antall CPU clocks pr IO.

 

PS: Fremtiden ser lys ut ved at PCIe blir brukt flere og flere steder. (Sata Express, M.2, USB Type C (alternative mode), etc..)

Endret av Vakuum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor store kommer disse til å bli da? Og hva kommer prisene til å være, i forhold til sata-ssd?

Tenker du på SM951 som er nevnt i artikkelen? Tror det er 128, 256, 512 og 1TB som er planlagt.

 

OEM markedet har spist opp nesten alt det kule av SSD det siste året, så vanskelig å si hva pris vil bli. Gleder meg til M.2/PCIe NVMe baserte SSD'r blir vanlig forbrukervare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mente du med at "Det er største problemet med PCI-E SSD."?

 

Sata er mer etablert, men ble aldri laget for SSD'er. NVMe derimot er laget for SSD'er og har mye lavere overhead. Spår stor utbredelse av NVMe i 2015.

 

Problemet særlig med eldre hovedkort har ikke M2 spor som standard, det enkleste er å gjøre:

 

 

Men for de som ikke har støtte for M2:

 

 

Er dette mulig spørsmålet da om det blir like trøblete som PCI-E å installere windows, særlig uten å sette opp raid manuelt.

 

Vil da anta man må ha:

 

asus-m2-mode-uefi-645x449.jpg

Ellers vil windows installasjonen feile, med mindre kontrolleren er på PCI-E kortet som konverter fra M.2 mode til PCI-E mode. Tror ikke SM951 SSD vil fungere på Plextor M6e PCI-E converter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Hva mente du med at "Det er største problemet med PCI-E SSD."?

 

Sata er mer etablert, men ble aldri laget for SSD'er. NVMe derimot er laget for SSD'er og har mye lavere overhead. Spår stor utbredelse av NVMe i 2015.

 

Problemet særlig med eldre hovedkort har ikke M2 spor som standard, det enkleste er å gjøre:

Et M.2 kort med adapter (f.eks HyperX Predator) blir vel litt det samme som Intel P3700? Såvidt jeg kjenner til så må hovedkortet støtte UEFI boot, samt kanskje også litt mer.

 

Problemet blir at kort som ikke har M.2 slots ofte ikke har det de trenger for PCIe NVMe boot heller. Mens f.eks Asrock sine kort med M.2 slots fint kan boote P3700 PCIe-kort.

 

M.2 er bare en litt spesiell PCIe 4x lane. Om SSD-en er plassert der eller i et PCIe spor er for hovedkortet likegyldig. Dette er såfremt hovedkortet støtter NVMe, og at det kan boote fra det på alle PCIe-sporene.

 

PS: Det er f.eks flere kort med M.2 slots hvor P3700 ikke booter ordentlig, så eldre hovedkort er nok utelukket da selv ikke alle nye kort klarer det. Men jeg tipper at alle kort i 2015 selv uten M.2 slots vil kunne boote PCIe SSD'r. (Btw så er de fleste PCIe SSD-ene som er annsonsert M.2 SSD-er med en adapter)

 

Tl;dr: Eldre hovedkort har nesten garantert ikke støtte for å boote M.2 via PCIe eller PCIe SSD-er.

Edit: Du må ha et hovedkort med UEFI 2.3.1 for å kunne boote fra NVMe (M.2 eller PCIe). (Litt usikker om dette også gjelder M.2/PCIe med sata)

 

Endret av Vakuum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

asus-m2-mode-uefi-645x449.jpg

Ellers vil windows installasjonen feile, med mindre kontrolleren er på PCI-E kortet som konverter fra M.2 mode til PCI-E mode. Tror ikke SM951 SSD vil fungere på Plextor M6e PCI-E converter.

 

 

Det siste bildet du viser til er en instilling i bios om PCIe lanen skal gå til M.2 porten eller PCIe spor nr 1. Det har ingenting med boot å gjøre, men litt det samme som at e-sata porten bak på hovedkortet ofte deler port med f.eks sata 6. Så du må velge i bios hvilken port som skal være på.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at du foreløpig vel ikke har plass til slik parallellitet som P3700 kan skryte av på M.2. (tenker nå på antall NANDs/kanaler) Og da er du like langt, for da må du uansett ha noe ekstern som tar plass og koster flesk + ledninger osv.. Og når du da more or less er oppe i prisen til P3700 og tar opp like mye plass, så kunne man vel nesten like godt bare gått for en P3700? :p

Lenke til kommentar

Problemet er bare at du foreløpig vel ikke har plass til slik parallellitet som P3700 kan skryte av på M.2. (tenker nå på antall NANDs/kanaler) Og da er du like langt, for da må du uansett ha noe ekstern som tar plass og koster flesk + ledninger osv.. Og når du da more or less er oppe i prisen til P3700 og tar opp like mye plass, så kunne man vel nesten like godt bare gått for en P3700? :p

Tror M.2 vil bli mainstream siden det kan brukes på både M.2 slots og i PCIe med adapter-kort. Ekte PCIe-kort som f.eks P3700 vil alltid være bedre, men i større grad vil være forbeholdt for OEM.

 

Men det kan bli spennende å se hva som skjer med neste generasjon P3700 når de får 3D Nand. Jeg håper på en TB revolusjon hvor 1TB blir minste størrelsen, og koster det 256GB gjør i dag.

Endret av Vakuum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...