Gå til innhold

SNIKTITT: Sony ZX2 Walkman


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe annet er vel å kunne høre 18.000 Hz, tok en test i fjor som 38åring og klarte bare 15000 Hz

 

Ikke så uvanlig det i den alderen, unge folk hører opp til ca 20 000.

 

Ellers er det ikke krise å miste alt over 10 000 i musikk engang, ja, det endres, men det er ikke så ille som man skulle tro.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noe annet er vel å kunne høre 18.000 Hz, tok en test i fjor som 38åring og klarte bare 15000 Hz

Ikke så uvanlig det i den alderen, unge folk hører opp til ca 20 000.

 

Ellers er det ikke krise å miste alt over 10 000 i musikk engang, ja, det endres, men det er ikke så ille som man skulle tro.

 

AtW

På et godt annlegg blir det flatt.

 

Dette er det som kalles radiovennlig musikk. "Flat" musikk vil faktisk låte bedre på billige annlegg og man vil i tillegg kunne spille høyt volum uten problemer. Dersom man prøver å spille en høyoppløst fil på mobilen vil man fort merke at man har problemer med å spille "høyt".

 

Men slike filer får virkelig vise hva de er gode for dersom anlegget er godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange mennesker som kan høre intill 22kHz slik det står i artikkelen,

men det fins vel sikkert unntak.

Det er nok veldig få voksne mennesker som kan det. Jeg kunne det da jeg var ung (ca 12) og lagde tonegeneratorer i Pascal. Nå som jeg er over 35 hører jeg såvidt 15 KHz. Men. Det er ingen musikalsk informasjon i de toneområdene jeg har mistet.

 

Her er en bloggpost om 24 bit/192 KHz fra mannen bak Ogg Vorbis, som tilfeldigvis kan fryktelig mye om lyd: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er så mange mennesker som kan høre intill 22kHz slik det står i artikkelen,

men det fins vel sikkert unntak.

Det er nok veldig få voksne mennesker som kan det. Jeg kunne det da jeg var ung (ca 12) og lagde tonegeneratorer i Pascal. Nå som jeg er over 35 hører jeg såvidt 15 KHz. Men. Det er ingen musikalsk informasjon i de toneområdene jeg har mistet.

 

Her er en bloggpost om 24 bit/192 KHz fra mannen bak Ogg Vorbis, som tilfeldigvis kan fryktelig mye om lyd: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

 

 

Det er "musikalsk informasjon" over 15 khz, den er bare ikke så viktig for opplevelsen, og den som er over 20 khz har ingenting å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde hvert kjekt å vite om man kunne bruke den som en enkeltstående dac mellom pc og anlegget også.. Mulig mulig men det fant jeg ikke ut.

 

Den er vel ment som en bærbar DAC/AMP. Så gir ikke ut nok effekt for noe annet en hodetelefoner. Hvis du bare trenger DAc er dette noe du kunen vurdert https://www.mayflowerelectronics.com/shop/digital-to-analog-converters/odac-stand-alone/

Lenke til kommentar

Bare tull med mer enn cd kvalitet. Man må Gjøre noe med dårlig studioarbeid istedenfor. Les denne linken http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

 

Kunne ikke vært mer nesten enig. det er kjekt med bedre kvalitet en cd. eks vinyl, men er helt enig at dårlig sutdio kvalitet ødelegger 90% av inspillingene som blir gjort å de lever ikke opp til hva cd kvalitet kan levere.

 

men for å poengtere mp3 eller ogg er ikke cd kvalitet. det er forskjell på mp3 og flac, du må bare ha bra nok anlegg til å høre forskjellen

Lenke til kommentar

Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik :)

 

Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila :)

 

Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak

Lenke til kommentar

Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik :)

 

Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila :)

 

Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak

 

Flac og mp3 brukes da til akkurat det samme? Bare at den ene er lossless, og den andre er lossy.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo konvertere mp3 til flac. Da vil lydkvaliteten være lik :)

 

Poenget med flac er at den komprimerer lydfiler uten kvalitetstap samtidig som den legger metadata i fila :)

 

Flac er mest brukt for å konvertere .wav som er det man som regel sitter igjen med etter ripping av cd/vinyl eller opptak

Flac og mp3 brukes da til akkurat det samme? Bare at den ene er lossless, og den andre er lossy.

 

AtW

vet ikke om jeg mistforstår strato litt, eller forstår.

 

for Lydkvaliten vil jo være like dårlig om man konverterer mp3 til flac(wav). da du allerede har mistet den informasjonen som mp3 formatet tar vekk.

 

det er forøvring mye av nedlastinger på bukten som er preget av. en hau med idioter som tror de bare kan ta mp3 filer å konvertere de om til flac så har det fått de bra igjenn. heheh

 

.... eller kansje han mener det samme bare litt krøkkete lest.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...