Gå til innhold

TEST: GoPro Hero 4 Black


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste ulempen er den høye prisen.

Hehe, den eneste faktisk. Hva med fisheye på alt du fotograferer og filmer? Hvem ville valgt fisheye som eneste objektiv på et hvilket som helst fotoapparat eller videokamera? Eller hva med batteritida i kaldt vær? Har den blitt fantastisk mye bedre siden Hero 3-serien eller er den fortsatt et gigantisk ankepunkt? Prisen ja, dette er et ikke-værtett kompaktkamera med videofunksjon og med mobiltelefon-kamera-størrelse på sensoren. Det zoom-løse fisheyeobjektivet er antagelig vesentlig billigere enn den optikken vanlige kompaktkameraer med 3x zoom eller mer har. Dette kan kombineres med værtetting i form av en "matboks" som er mer firkantet enn Volvo 240 fra 80-tallet, med ergonomi deretter. Ørten plastdippedutter for montering på hjelm, jakke, skituppen, eksospotte osv kunne like gjerne vært solgt sammen med løkhakker med 100 funksjoner fra tv-shop. 4000 kr for dette her, nei det skjønner jeg ikke mye av, men opplys meg gjerne..

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er dette egentlig en test? Ser mer ut som oppramsing av spesifikasjoner spør du meg?

 

Kunne dere har sagt noe om batteritiden også kanskje? Det er jo en av tingene som lukter sure sokker på forgjengeren. Og grunnen til at jeg må ha med en "feltlader" for å lade opp mitt Hero3 iløpet av dagen.. makan til tungvindte greier.

Lenke til kommentar

Heilt einig med dykk når det gjeld batterilevetida, Simen1 og ZeVs^. Eg kjøpte eit GoPro 3 for litt sidan, og eg er ekstremt skuffa over batterilevetida... Og då har eg til og med kjøpt eit ekstrabatteri (backpack er det vel det heiter), noko som ikkje hjelper særleg i det heile teke - for ikkje å nemne at viss backpack-en er påmontert så er det umogeleg å slå av kameraet, det slår seg berre på att. Eit søk på nettet viser at det er mange som har hatt tilsvarande problem.

 

Grunnen til at eg kjøpte denne dingsen var for å kunne ta opp ein del småopptak når eg er ute i terrenget ein heil dag, men til dette føremålet er det heilt ubrukeleg, for eg tør nesten ikkje slå det på ettersom batteriet vert tomt med ein gong.

 

Nei, eg vonar GoPro får skikkeleg konkurranse frå andre slik at dei må skjerpe seg, for dette er rett og slett ikkje bra nok. Eg lurar litt på om dei berre lever på det som stend i artikkelen, nemleg at "alle" trur at GoPro er det einaste som er brukande...

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Er dette egentlig en test? Ser mer ut som oppramsing av spesifikasjoner spør du meg?

 

Kunne dere har sagt noe om batteritiden også kanskje? Det er jo en av tingene som lukter sure sokker på forgjengeren. Og grunnen til at jeg må ha med en "feltlader" for å lade opp mitt Hero3 iløpet av dagen.. makan til tungvindte greier.

 

Kanskje de kommer med en mer utfyllende test for de som betaler for tek.no extra? Fordi jeg må si meg enig i at det mangler mye her for å kalle det en skikkelig test.

 

 

Vi vil si at Hero4 er noe bedre, men for å legge merke til det må du ha bilder fra Hero3+ ved siden av for sammenligning.

 

Så hva med å faktisk gi oss en sammenligning? Stillbilder også hadde vært fint. Og en masse mer info som burde vært med i en skikkelig test.

 

 

Angående lade opp i felten, kjøp 4-5 ekstra batteri, får helt greie batteri til en ok pris på f.eks ebay.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Heilt einig med dykk når det gjeld batterilevetida, Simen1 og ZeVs^. Eg kjøpte eit GoPro 3 for litt sidan, og eg er ekstremt skuffa over batterilevetida... Og då har eg til og med kjøpt eit ekstrabatteri (backpack er det vel det heiter), noko som ikkje hjelper særleg i det heile teke - for ikkje å nemne at viss backpack-en er påmontert så er det umogeleg å slå av kameraet, det slår seg berre på att. Eit søk på nettet viser at det er mange som har hatt tilsvarande problem.

 

Faktisk, mitt batteri lader seg ut *uten* at jeg bruker kameraet og. Lar jeg det ligge en hel dag er det halvtomt uten å i det hele tatt ha vært på! Hvis ikke det er på grensen til latterlig vet ikke jeg :)

 

Nei da er jeg mer fornøyd med Philips barbermaskinen min som holder i 2 måneder med bruk hver dag! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hehe, den eneste faktisk. Hva med fisheye på alt du fotograferer og filmer? Hvem ville valgt fisheye som eneste objektiv på et hvilket som helst fotoapparat eller videokamera?

 

Selv om jeg overhodet ikke er fornøyd med Hero3 kameraet mitt, mest pga batteriet, så ser jeg ikke helt fisheye problemet du beskriver? Jeg vet det var myye fisheye å spore i Hero2, men de kompenserte det ganske bra i Hero3, ihvertfall etter det jeg kan se.

 

Du må huske på at hele poenget er å få med seg mest mulig og! Ikke nødvendigvis gi best optisk gjengiving.

 

Jeg flyr paraglider, og husker på Hero2 ble linene som alltid var på hver side av bilder super forvrengt. på Hero3 er de, om ikke helt bein, kompensert slik at det ser overraskende beine ut. Så jeg vil si at akkurat dette har blitt superbra, men det er nå bare min mening.

Lenke til kommentar

Jeg flyr paraglider, og husker på Hero2 ble linene som alltid var på hver side av bilder super forvrengt. på Hero3 er de, om ikke helt bein, kompensert slik at det ser overraskende beine ut. Så jeg vil si at akkurat dette har blitt superbra, men det er nå bare min mening.

GoPro er fremdeles fisheye, og er langt ifra rettegnende. Jeg korrigerer alle opptak fra GoPro for denne forvrengningen. Se for eksempel denne dronevideoen jeg lagde i fjor sommer (forøvrig med GP Hero 3+ BE): https://vimeo.com/99845152

 

Denne "testen" forteller meg ingenting av det jeg vil vite, jeg kunne heller lest pressemeldingen. Helt enig i at det kun er en oppramsing av spesifikasjoner, hadde det ikke vært for den ubrukelige testvideoen hadde jeg vært i tvil om at dere overhodet hadde tatt i kameraet.

 

Personlig vil jeg gjerne ha sammenligning av stillbilder på gammel og ny, og spesielt sammenligning av stillbilder tatt i timelapse-modus. Jeg mistenker at timelapsebilder fra 3+ Black lider av en mye sterkere jpeg-komprimering enn bilder tatt i de andre modusene. Bilder på 12MP er gjerne på rundt 4MB.

 

Oh, og hail to TLV!

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ZeVs: Jeg har fisheye til speilrefleksen, men alt med måte. Jeg kunne aldri tenkt meg det som eneste objektiv. Fisheye (og rettegnende supervidvinkel for den del) har sine særegne nisjer, men jeg ville aldri kjøpt et kamera som alltid må holde seg innenfor disse sære nisjene. Skulle jeg kjøpt systemkamera ene og alene for paragliding kunne jeg vurdert en fast fisheye, men jeg ser heller ikke poenget med å styre unna fleksibilitet som å kunne bruke kameraet til mange andre formål, som ofte gjør seg bedre med alt fra normalbrennvidder til teleoptikk.

 

Skulle jeg kjøpt kamera til 90% paragliding og 10% alt mulig annet så hadde jeg heller valgt et eller annet micro four thirds kamera med Samyang 7,5mm f/3,5. Kanskje GH4 hvis video var høyt prioritert. Det gir i hvert fall muligheten til å bruke mindre sære brennvidder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

ZeVs: Jeg har fisheye til speilrefleksen, men alt med måte. Jeg kunne aldri tenkt meg det som eneste objektiv. Fisheye (og rettegnende supervidvinkel for den del) har sine særegne nisjer, men jeg ville aldri kjøpt et kamera som alltid må holde seg innenfor disse sære nisjene. Skulle jeg kjøpt systemkamera ene og alene for paragliding kunne jeg vurdert en fast fisheye, men jeg ser heller ikke poenget med å styre unna fleksibilitet som å kunne bruke kameraet til mange andre formål, som ofte gjør seg bedre med alt fra normalbrennvidder til teleoptikk.

 

Skulle jeg kjøpt kamera til 90% paragliding og 10% alt mulig annet så hadde jeg heller valgt et eller annet micro four thirds kamera med Samyang 7,5mm f/3,5. Kanskje GH4 hvis video var høyt prioritert. Det gir i hvert fall muligheten til å bruke mindre sære brennvidder.

 

Er det ikke det som er hele poenget med GoPro da? Den nisjen det er å drive med sport av ymse slag? Hele styrken til GoPro etter min mening er mulighetene kameraet har for tilbehør og festeanordninger til alt av hva man måtte drive med av sport. Jeg kunne aldri i livet ha tenkt meg et større kamera, som atpåtil ikke har noen god festeanordning til sportsbruk? Skal du bruke kameraet til noe annet enn hva det er beregnet til, så er det selvsagt ganske ubrukelig..

Det er ganske håpløst å feste et mft kamera på hjelmen altså..

 

Man kjøper ikke dette kameraet for å drive med foto. Man kjøper det for å filme turen på sykkel ned fjellsiden, og få med seg når man tryner, i tillegg til at kameraet forhåpentligvis overlever..

 

Eller for å motsi meg selv litt som en digresjon, en av de kuleste biljakt scenene på film i "The Raid 2" er filmet med GoPro :)

 

Dette kan kombineres med værtetting i form av en "matboks" som er mer firkantet enn Volvo 240 fra 80-tallet, med ergonomi deretter. Ørten plastdippedutter for montering på hjelm, jakke, skituppen, eksospotte osv kunne like gjerne vært solgt sammen med løkhakker med 100 funksjoner fra tv-shop. 4000 kr for dette her, nei det skjønner jeg ikke mye av, men opplys meg gjerne..

 

Ok, beklager håpløs hopping i siteringen. Jeg måtte bare opplyse deg som du sa, at det du nevner over her er hele poenget, og styrken til GoPro, og kanskje den største grunnen til at alle kjøper kameraet. Poenget er jo nettopp at man superenkelt kan feste det på *alt*. Det finnes jo til og med et feste til hund! :) Og hva så om boksen som beskytter mot vann, støv og slag ser ut som en volvo? Poenger er ikke utseende, men enkelheten. Og det funker som bare det. Det er jo ingen som er interessert i å bruke lang tid og ingeniørkunst på å finne opp fester til alt hva man måtte drive med, når alt man trenger er en superenkel plastdings gjort på 10 sekunder?

 

Beklager, men jeg tror det er du Simen som ikke skjønner nytteverdien av bruksområdet denne er myntet på.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

GoPro er fremdeles fisheye, og er langt ifra rettegnende. Jeg korrigerer alle opptak fra GoPro for denne forvrengningen. Se for eksempel denne dronevideoen jeg lagde i fjor sommer (forøvrig med GP Hero 3+ BE): https://vimeo.com/99845152

 

Jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet enn litt forvrengning fra et kamera som prøver å få med seg alt til omtrent 180 grader. Jeg så på videoen din, og jeg tror vi bare for si at ditt nivå er noe høyere enn det som er mitt bruksområde ;) Til mitt bruk er jeg ihvertfall strålende fornøyd, selv med noe forvrengning. Jeg er mer på jakt etter å få kanon-tryningsen på film enn at linjene er helt rette på siden ;)

 

Men jeg hadde håpet at denne "testen" skulle si om det var verd oppgraderingen til neste versjon, det gjorde den ikke..

Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv GoPro 4 Silver for ett par dager siden. Grunnen til at det ikke ble Black er rett og slett fordi jeg ikke kommer til å ta video i 4k i det hele tatt. Det er vel den eneste fordelen med å velge black også så vidt jeg vet. Den kolster også 1000,- mer enn Silver. Dessuten har Silver innebygget LCD skjerm og har bedre batterikapasitet enn Black.

 

Hva er egentlig det store poenget med 4K opptak når det er svært få enheter som støtter avspilling i den oppløsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...