Gå til innhold

TEST: Nikon DF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store minuset dere gir på manglende video, er det store plusset i min bok som gjør at jeg faktisk vurderer dette kamera. Uansett blir totalen for dyr til at jeg klarer å forsvare det, men et rent stillbildekamera ville vært kjempekult.

 

For de som vil ha noe med video er det jo haugevis av andre mer eller mindre gode produkter...

Lenke til kommentar

Det store minuset dere gir på manglende video, er det store plusset i min bok som gjør at jeg faktisk vurderer dette kamera. Uansett blir totalen for dyr til at jeg klarer å forsvare det, men et rent stillbildekamera ville vært kjempekult.

 

For de som vil ha noe med video er det jo haugevis av andre mer eller mindre gode produkter...

 

Hvorfor er det et stort pluss å ikke ha video? Fordi man har 7 innstillinger på skruhjulet istedet for 8?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, en ting er at jeg ikke har behov for video, men det er jo ganske subjektivt...

 

Noe annet er at Nikon kan spesialisere kamera til kun å handle om foto. Det kan være alt fra spesielt tilpasset sensor som ikke trenger å være tilpasset video, altså hardware-spesialisering også med tanke på omkringliggende komponenter.

 

Med også software/firmware/menyer/knapper kan helt og holdent bygges til å takle kun en oppgave, og gjøre akkurat den oppgaven perfekt. Altså ingen kompromisser.

 

For meg er det tilsammen et stort pluss, men det trenger ikke være det for deg...:-)

Lenke til kommentar

Vel, en ting er at jeg ikke har behov for video, men det er jo ganske subjektivt...

 

Noe annet er at Nikon kan spesialisere kamera til kun å handle om foto. Det kan være alt fra spesielt tilpasset sensor som ikke trenger å være tilpasset video, altså hardware-spesialisering også med tanke på omkringliggende komponenter.

 

Med også software/firmware/menyer/knapper kan helt og holdent bygges til å takle kun en oppgave, og gjøre akkurat den oppgaven perfekt. Altså ingen kompromisser.

 

For meg er det tilsammen et stort pluss, men det trenger ikke være det for deg...:-)

 

God bildekvalitet og gode knapper kan være pluss det, men det er jo vurdert i anmeldelsene, knappene er ikke bra (etter anmeldelsens vurdering), og bildekvaliteten er vurdert. Det virker for meg underlig å sette som et pluss fordi det muligens kan føre til andre designvalg som er en fordel, når disse designvalgene i seg selv er ettertrykkelig vurdert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mange som har vurdert og evaluert Nikon Df. De fleste er stort sett positive, men det er såpass mange som reagerer på ulike ting at det er vel riktig å si at Nikon har laget en versjon 1 av noe som mange syns er en riktig retning. Men de er altså ikke helt i mål, noe som er ganske naturlig med tanke på at det antagelig tar et par-tre generasjoner før alle er rimelig fornøyd.

 

Jeg syns det er skikkelig kult at Nikon lager et FOTO-kamera, det finnes massevis av alternativer enten fra Nikon selv eller andre produsenter som gir kombinasjonsmuligheter med foto og video. Jeg syns det er klønete design på en DSLR til å funke til video, andre syns det er perfekt. I så fall kan man kjøpe hva som helst annet enn Df. For meg er ikke det noe problem, men en mulighet...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne testen er rimelig lik de 284 tilsvarende testene som er gjort og når man klarer å lage ett kamera med masse flotte hjul som fungerer mot sin hensikt, ja da har man driti på draget som det så pent heter.

 

Fujifilm sitt motsvar har løst dette på en mye bedre måte, og det er i tillegg ett kamera som er en del mindre = mindre plass for hjul og annen moro.

 

Det at de har droppet video tror jeg ikke er noe problem egentlig, de som kjøper dette har neppe dette som eneste kameraet dersom de har behov for video.

 

Selv har jeg de siste 3 årene filmet 2 minutter med video og utenom dette har jeg aldri rørt den "røde" knappen på Olympus OM-D E-M5, Olympus OM-D E-M1, Olympus PEN E-P1, Olympus PEN E-P5, Lumix GM1 eller Lumix GF3...

Lenke til kommentar

For meg ser det mer ut som en gimmick enn noe annet, det er null problem å fokusere på stillbidekvalitet og fortsatt ha en videofunksjon, og de ekstra knappene /menynene som video introduserer er minimalt i veien. Gimmickfaktoren underbygges videre av noe som ser ut til å være en fokus på utseende over funksjon.

 

AtW

 

...og da har du masse modeller å velge mellom, faktisk alle bortsett fra Nikon Df og kanskje en og annen Leica. De har jo faktisk et kamera kun for sorthvittt...det må jo være noe skikkelig gimmick det da...:-)))

 

Uansett, fortsatt god jul.

Lenke til kommentar

Kjenner en som har Leica Monochrome og har selvsagt med ett Leica til så fargene ikke går tapt. Ikke helt gratis med 2 Leica hus og 2 objektiver som lander på rundt 23000....

 

En anerkjent fotograf som også bruker Leica Monochrome er Peter Turnley og bildene hans er fantastisk, Leica er også perfekt til hans bruk da han tar ekstremt mye bra gatefoto.

Lenke til kommentar

 

For meg ser det mer ut som en gimmick enn noe annet, det er null problem å fokusere på stillbidekvalitet og fortsatt ha en videofunksjon, og de ekstra knappene /menynene som video introduserer er minimalt i veien. Gimmickfaktoren underbygges videre av noe som ser ut til å være en fokus på utseende over funksjon.

 

AtW

...og da har du masse modeller å velge mellom, faktisk alle bortsett fra Nikon Df og kanskje en og annen Leica. De har jo faktisk et kamera kun for sorthvittt...det må jo være noe skikkelig gimmick det da...:-)))

 

Uansett, fortsatt god jul.

 

 

Hva så at det er mange modeller som har film? Det gjør jo ikke dette mindre gimmicky, det er akkurat som at jeg sjelden bruker "P" på mitt kamera, har ikke akkurat det store behovet for et hus uten den funksjonen, det koster nesten ingenting å ha det implementert, jeg ser rett og slett ikke noen særlig vits med å ta bort en slik enkelt-funksjon når det ikke manifisterer seg noen av de påståtte fordelene. Og ikke sett meg i gang når det gjelder Leica :)

 

God jul ti deg også.

 

Atw

Lenke til kommentar

...

 

Hva så at det er mange modeller som har film? Det gjør jo ikke dette mindre gimmicky, det er akkurat som at jeg sjelden bruker "P" på mitt kamera, har ikke akkurat det store behovet for et hus uten den funksjonen, det koster nesten ingenting å ha det implementert, jeg ser rett og slett ikke noen særlig vits med å ta bort en slik enkelt-funksjon når det ikke manifisterer seg noen av de påståtte fordelene. Og ikke sett meg i gang når det gjelder Leica :)

 

God jul ti deg også.

 

Atw

Jaja, da er vi bare uenige da. Jeg liker at produsenter tør å skille seg ut og lage noe som skiller et kamera fra den store hopen. Det er for min del rart at det å skille seg ut med et fotokamera betyr at man faktisk må lage et FOTO-kamera og at Nikon da får kritikk for dette. Spesielt når de allerede lager DSLR som har video...

 

Men vi kommer nok ikke lenger på denne praten, du vil ha implementert video på alle fotokamera, jeg syns det er kult at det finnes alternativer uten. Det gjør ikke stort å være uenige om det...:-)

Lenke til kommentar

Men vi kommer nok ikke lenger på denne praten, du vil ha implementert video på alle fotokamera, jeg syns det er kult at det finnes alternativer uten. Det gjør ikke stort å være uenige om det...:-)

 

Jeg ser ikke noe feil i å lage et kamera uten video, gitt at det gir noen fordeler. Men utover at man sparer en knapp eller et ekstra punkt på modusrattet gir jo ikke Df noe bedre bildekvalitet eller annen fordel. Det har jo til og med video i form av live view, du kan bare ikke få lagret den til minnekortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon er ikke helt i mål med sin første Df, men jeg syns dette er et spennende spor, noe jeg håper flere produsenter melder seg på med flere produkter. Kanskje de etter hvert dermed virkelig kan utvikle og utnytte de fordelene det kan ha når et kamera bare skal være skikkelig bra på en eneste ting; stillbilder.

 

Så har samtidig alle produsenter en rekke andre modeller til de som er ute etter et kamera som er god på minst en ting til; video. For de av oss som ikke bruker video slipper vi dermed å ha det og kan kanskje få et produkt som er enda litt bedre på stillbilder. Hvis jeg skulle blitt interessert i video så kan jeg jo kjøpe et....trommevirvel...videokamera...:-)))

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo allerede i dag masse kamera som fokuserer mye mer på stillbilde enn på video, der video er en salgs "atpåklatt", og de klarer seg jo like bra på stillbilder. For meg virker dette som noe som gir minimale fordeler, og bare er annerledes for å være annerledes. Betjeningen er ikke bedre, og kvaliteten på stillbillder er ikke det, og ikke klarer jeg å se at å fjerne videofunksjonen skal kunne fremme en slik endring i framtiden i særlig grad heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo allerede i dag masse kamera som fokuserer mye mer på stillbilde enn på video, der video er en salgs "atpåklatt", og de klarer seg jo like bra på stillbilder. For meg virker dette som noe som gir minimale fordeler, og bare er annerledes for å være annerledes. Betjeningen er ikke bedre, og kvaliteten på stillbillder er ikke det, og ikke klarer jeg å se at å fjerne videofunksjonen skal kunne fremme en slik endring i framtiden i særlig grad heller.

 

AtW

Den er grei, vi er fortsatt uenige...:-)

Lenke til kommentar

Det store minuset dere gir på manglende video, er det store plusset i min bok som gjør at jeg faktisk vurderer dette kamera. Uansett blir totalen for dyr til at jeg klarer å forsvare det, men et rent stillbildekamera ville vært kjempekult.

 

For de som vil ha noe med video er det jo haugevis av andre mer eller mindre gode produkter...

 

Hadde det hatt video hadde jeg kjøpt det. Kjøpte et brukt D4 i stedet.

Lenke til kommentar

 

Det store minuset dere gir på manglende video, er det store plusset i min bok som gjør at jeg faktisk vurderer dette kamera. Uansett blir totalen for dyr til at jeg klarer å forsvare det, men et rent stillbildekamera ville vært kjempekult.

For de som vil ha noe med video er det jo haugevis av andre mer eller mindre gode produkter...

Hadde det hatt video hadde jeg kjøpt det. Kjøpte et brukt D4 i stedet.

My point exactly. Nikon (og andre) har flere andre produkter å kjøpe som har video. Trenger man det, så kjøper man noe som har det. No worries...:-)))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...